Про те, як вдалося на висококонкурентному ринку нафтопродуктів під час війни та втрати нафтобаз і заправок створити нову систему постачання, 24 Канал дізнався у Володимира Петренка – засновника та власника групи компаній UPG.

До теми Володимир Петренко, власник UPG: збоїв у постачанні нафтопродуктів не буде

Після 24 лютого український бізнес зіткнувся з багатьма викликами й труднощами. Володимире, які втрати від повномасштабного вторгнення Росії на територію України мала національна мережа АЗК UPG?

Фактично, ми втратили бізнес. Адже до війни наші нафтобази розташовувались поблизу білоруського кордону, у Житомирській області. Тож пальне з Мозирського нафтопереробного заводу було на наших заправках всього за півтори доби. Окрім того, у нас було п'ять АЗК, які працювали під брендом Білоруської нафтової компанії, згідно з ліцензійними договорами, що забезпечували нам безперебійне постачання пального навіть під час планових регламентних зупинок нафтопереробного заводу.

Але щойно Росія та Білорусь віроломно напали на Україну, ми вирішили повністю відмовитись від їхніх нафтопродуктів та припинили будь-які відносини із країнами-агресорами. Тому почали кардинально перебудовувати шляхи постачань, по суті відбудувавши бізнес з нуля.

Щодо втраченого майна: повністю зруйнований термінал, три АЗК залишились на тимчасово окупованих територіях у Запорізькій області, ще три на Київщині були значно пошкоджені, але вже відбудовані. На щастя, люди не постраждали.

Що стосується заправок під білоруським брендом, то в перший день війни ми розбили стели з їхнім брендом кувалдами й одразу ж перейшли на власний бренд.

Зараз усі автозаправки в мережі брендовані торговою маркою UPG / Фото UPG

Подейкували, що частка мережі АЗК UPG належала білорусам.

Ні, це абсолютна неправда. І це легко перевірити в державних базах даних. Група компаній UPG – це сімейний бізнес, який з 2003 року належить мені та моїй сім'ї. Жодних іноземних власників, а тим більше з Білорусі, у нас не було і немає. На жаль, після підписання угоди на придбання морського терміналу в Польщі, ми зазнали потужної інформаційної атаки, спрямованої на знищення репутації компанії. Нас звинувачували у зв'язках із підсанкційними особами, що, як на мене, вже просто занадто.

Розповсюдження такої неправдивої інформації ми розцінюємо, як елемент жорсткої конкурентної боротьби, ціль якої – підірвати довіру до бренду UPG.

Раніше ми продавали пальне білоруських заводів. Адже наші нафтобази розташовані поблизу білоруського кордону, що робило логістику звідти найбільш вигідною.

Однак з початком повномасштабного вторгнення бізнесова доцільність втратила свою вагу – ми принципово повністю відмовились від білоруських нафтопродуктів і перейшли виключно на європейське пальне. А від початку агресії у 2014 році та окупації АР Крим і окремих територій Донецької та Луганської областей компанією не було закуплено та реалізовано жодної тонни й російських нафтопродуктів.

Під час війни перевезення нафтопродуктів залізницею суттєво знизилось, однак UPG використовує і цей вид транспорту / Фото UPG

Як швидко вдалось переорієнтуватися на європейських постачальників?

В умовах надзвичайного стресу ми почали максимально швидко перебудовувати бізнес. Я прожив у дорозі фактично два місяці, проводячи перемовини з потенційними партнерами у восьми країнах ЄС. Тож вже за чотири тижні після початку вторгнення наші бензовози почали доставляти на українські АЗК національної мережі UPG пальне з Румунії. Пізніше – і з інших європейських країн.

Пальне, яке ми постачаємо – виробництва таких світових брендів, як як Royal Dutch Shell, Total Energies SE, Neste Oyj, Hellenic Petroleum, Rompetrol. Маю також зазначити, що без підтримки ринку нафтопродуктів з боку держави ми б не змогли так швидко налагодити всі бізнес-процеси. Уряд і президент надали усім операторам українського нафторинку "зелене світло" за всіма напрямами, їхня допомога була і є дуже суттєвою.

Читайте також Кава, придбана на АЗК UPG допомогає тим, хто постраждав від війни

Чому вирішили придбати морський термінал перевалки нафтопродуктів у Польщі?

Головна задача, яку вирішує власна перевалка пального – безперебійність поставок. І в нас, і в Європі існує сезонність попиту на нафтопродукти. Тож навіть якщо перебоїв з поставками немає, логістика в цей час суттєво перевантажена. А оскільки кожна країна в піковий період зацікавлена забезпечити власних споживачів, то потреби українців стають другорядними.

Придбавши перевалочні потужності з моря на залізницю та на автотранспорт, ми отримали можливість безперебійних поставок в Україну незалежно від сезонності та змін попиту на ринку.

Морський термінал у Республіці Польща тепер працює для українського ринку нафтопродуктів. Фото UPG

Про які обсяги йдеться?

Морський термінал у місті Свіноуйсьце може приймати танкери вантажопідйомністю до 40 тисяч тонн і перевалювати до 300 тисяч тонн на місяць. Річковий, у Щецині, має потужність до 200 тисяч тонн нафтопродуктів на місяць. Наразі ми розбудовуємо там залізничні колії, що дозволить збільшити його пропускну здатність ще на 50 тисяч тонн на місяць. Тобто, загальний об'єм, який ми зможемо перевантажувати, сягне 550 тисяч тонн. Це наситить світлими нафтопродуктами не лише український, але й польський ринок.

Тобто ви переорієнтували постачання з Білорусі на Польщу?

Так. Польща стане нашим основним постачальником, проте в нашому пулі є й інші європейські виробники.

Наразі ми перевозимо пальне як власними залізничними цистернами, так і бензовозами, парк яких налічує понад 400 авто.

Обсяги постачання нафтопродуктів в Україну у березні – грудні 2022 року / Інфографіка 24 Каналу

Саме тому на ваших заправках нижчі ціни, ніж у конкурентів?

Вартість пального на заправках в першу чергу залежить від котувань на світових біржах та курсу національної валюти. Але якщо за цими показниками у найбільших гравців українського ринку схожі умови, то далі на вартість впливає логістика. І саме через те, що ми вибудували власні логістичні ланцюги, можемо запропонувати нашим клієнтам більш вигідну ціну.

Усі ці обсяги пального будете реалізовувати на одній національній мережі АЗК UPG?

Мережа UPG нараховує 80 АЗК у 19 областях країни, вона не найбільша серед конкурентів. Зараз за обсягами споживання ми вийшли на довоєнний рівень. Але наш новий шлях постачання світлих нафтопродуктів передбачає їх продаж на українському ринку. Наразі за обсягами ввозу пального в Україну ми займаємо другу позицію серед основних операторів ринку.

Сьогодні ми достатньо сильний гравець на вітчизняному оптовому ринку. І плануємо розвивати цей напрямок й надалі, збільшуючи об’єми продажів. Йдеться про кінцевих споживачів, виробників, перевізників, аграріїв тощо.

З обсягами зрозуміло, а як щодо якості нафтопродуктів?

Забезпечення стабільної якості нафтопродуктів, які надходять в Україну – ще одна мета купівлі термінала в Польщі та побудови власної логістики. Ще на етапі перевалки нафтопродуктів з танкерів ми аналізуємо їх за заявленими характеристиками, наданими виробниками у незалежній лабораторії. А вже в Україні нафтопродукти перевіряють експерти нашої лабораторії. Тому усе пальне, яке реалізовується нами в мережі АЗК UPG та поставляється на гуртовий ринок, європейської якості і відповідає стандарту Євро-5. Це не маркетинговий хід, а наш стандарт роботи.

На АЗК UPG сьогодні представлено весь асортимент світлих нафтопродуктів, що був і до війни – звичайний 95-й бензин, преміальний upg95 з підвищеним октановим числом, бензин для високофорсованих двигунів upg100 та два види дизпалива – звичайний та арктичний, який не замерзає до мінус 36 градусів. І всі ці види пального, включно з автогазом – найвищої якості.

З 5 лютого 2023 року в Європі запрацювали санкції на закупівлю російських нафтопродуктів. Це спричинить підвищення цін на українських заправках?

Запевняю вас, що ціни на українських заправках будуть знижуватися. Навіть попри введення санкцій на російську нафту. Адже про цю заборону було відомо заздалегідь, і європейські оператори ринку встигли переорієнтуватися на нафту з інших країн. Вони вже диверсифікували поставки нафти й нафтопродуктів, тому збоїв у постачанні не буде, зокрема, і в Україну. Котування нафти на світовому ринку знижується.

Вартість світлих нафтопродуктів в Україні вже зменшується як у гуртових поставках, так і в роздрібі. Зараз на ринку спостерігається надлишок світлих нафтопродуктів. Адже багато пального завозиться невеличкими компаніями, зберігання фактично немає. Конкуренція величезна, що призводить до зниження цін для споживачів.

Наявність власного терміналу, залізничних вагонів та найбільшого в Україні автопарку бензовозів дозволяє UPG відчутно оптимізувати свої логістичні затрати та надає нам суттєвої конкурентної переваги. Відтак, ми можемо запропонувати одну з найнижчих цін на ринку. Тож я певен, що з урахуванням сьогоднішнього курсу національної валюти та податкового навантаження, наші клієнти зможуть заправляти свої автівки бензином і дизелем за ще більш лояльними цінами.