Як по-новому нараховуватимуть пенсії: обіцянки і підстави

13 вересня 2016, 20:00
Читать новость на русском

Прем'єр-міністр і міністр соціальної політики один за одним заявили українцям, що вже скоро пенсії та заробітні плати почнуть нараховувати за новим принципом. Як і коли це відбудеться та наскільки високими є шанси, що слова можновладців стануть реальністю — з'ясовували журналісти сайту "24".

Міністр соціальної політики Андрій Рева повідомив, що Міністерство планує суттєво збільшити пенсійний дохід тим людям, які мають за плечима великий стаж роботи. Ще раніше прем'єр-міністр Володимир Гройсман в ефірі одного з українських каналів сказав, що уряд планує впровадити нову систему відновлення соціальної справедливості при нарахуванні пенсій та оплати праці.

Навчені гірким досвідом українці знають, що обіцянки і заяви керівників держави не означають, що так і станеться. Адже ми правова держава, і підґрунтям для таких серйозних заяв (і змін) має бути, як мінімум – рішення уряду, як максимум — закон. Тож яким законом чи іншими державними документами буде врегульовано питання перегляду (читай – підвищення) пенсій?

Вузлик на згадку

Після Революції Гідності, коли були проведені президентські і парламентські вибори, при підготовці коаліційної угоди у 2014 році було задекларовано, що одне з найважливіших питань — це завершення пенсійної реформи. Що передбачало запровадження в Україні цільної пенсійної системи, що складається з трьох рівнів: солідарного, обов’язкового накопичувального і добровільного пенсійного забезпечення.

Нинішня солідарна система, пояснив у коментарі сайту "24" головний експерт групи "Реформа фінансового сектору та пенсійної системи" Реанімаційного пакету реформ Віталій Мельничук, у нас досі єдина і діє. Хоча згідно із законом, ще у 2007 році мала б бути запроваджена трьохрівнева система. Солідарна система, яка передбачає, що одні платять внески, а інші їх одразу ж отримують, каже експерт, працювати більше не може. Причина – у нас кількість людей, які отримують пенсію, становить 13,2 мільйона, а тих, хто платить внески – 10,7 мільйона. І ситуація погіршується з кожним роком.

В рамках цієї системи виходу не існує. Це як колись казали про комунізм – ідемо правильно, але в глухий кут. Так і тут: постійно змінюємо ту систему, робимо її кращою, але йдемо чітко в глухий кут. Тому вихід єдиний: створити іншу систему,
– наголосив Мельничук.

Нова система і закон

Отже, створення цієї інакшої системи було передбачено ще у 2014 році. А у кінці квітня 2015 року уряд вніс комплексно підготовлений проект закону, який містив три частини. Перша: модернізація солідарної системи. У нас 24 закони регулюють пенсійне забезпечення, різноманітні категорії тощо. Сенс усіх змін в тому, щоб пенсія для усіх – депутатів, прокурорів, суддів і простих працівників – призначалася за єдиною формулою. Суть її в тому, що враховується тільки те, скільки внесків вони заплатили в пенсійний фонд, тобто тільки заробітна плата і стаж. Другий розділ закону: запровадження накопичувальної системи з 1 січня 2016 року. Третій розділ – максимальне сприяння розвитку добровільного недержавного пенсійного забезпечення.

Але цей проект дуже величезний і складний. По-суті, це пенсійний кодекс. І нашим народним обранцям він виявився "не по зубах", – прокоментував Мельничук. Зокрема – Комітету ВР з питань пенсійної політики, який очолює колишній міністр Людмила Денисова, і до складу якого входять ще два колишніх міністри – Наталія Королевська, Михайло Папієв, а також Сергій Каплін.

Вони всю цю справу "волинили-волинили", хоча це був проект першочерговий, на його прийнятті наголошував президент, Національна рада реформ і багато хто ще. Але закінчилось все це "пшиком". Потім прийшов новий уряд Гройсмана, міністром соцполітики став Андрій Рева. Стали говорити, що той пенсійний проект треба відкликати, але так і не відкликали. Замість того внесли інший, доопрацьований,
– пояснив експерт.

Тож у травні 2016 внесли законопроект № 4608. Його теж "жують" уже дві сесії. І нині порядок денний, каже експерт, затверджено сесією, але цього законопроекту в ньому немає. Його внесено до тих проектів, яких відправлять на доопрацювання.

Тепер ми чуємо розмови про те, що буде те і те розроблено. Дай боже. Але яким чином? Уряд збирається відкликати цей проект з ВР, доопрацьовувати його, розділяти на частини, щось робити? Нічого ж цього приводу не було сказано. Можливо, за цим стоїть якась робота. А може – це просто, щоб народ заспокоїти,
– висловив сумнів Мельничук.

Політичний клондайк

Ще одна причина, чому це питання не рухається – це "Клондайк" для політиків: поговорити про народ, який будуть рятувати, про пенсії, які будуть збільшуватись, – каже експерт.

Ми є свідками цього вже не одне десятиліття. І це не тільки в Україні. Це благодатна тема для багатьох світових політиків. Але – лише до того часу, поки не вводиться система, про яку я говорив – накопичувальна. Тоді вже популізму немає,
– наголосив Мельничук.

Швидше за все, вважає експерт, знову будуть розмови про покращення, про категорії. Хоча їх потрібно робити, але це незначні питання для системи, яку потрібно міняти повністю і запроваджувати іншу.

До слова, у парламенті тихо лежать законопроекти про внесення змін до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" щодо обчислення страхового стажу (4910) і щодо перерахунку пенсій (4933). Нині вони опрацьовуються в Комітеті з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення. До порядку денного 5-ої сесії ВР вони також не внесені, а розміщені у розділі питань, які доручається підготувати і доопрацювати.

Будемо чекати

У сухому підсумку – проект закону, який називається "Про запровадження єдиних принципів нарахування пенсії та запровадження накопичувальної системи і загальнообов’язкового державного пенсійного страхування" (проект 4608) був внесений урядом в травні цього року у парламент. Але на прохання уряду і міністра соціального захисту він не розглядався.

Чи буде уряд вносити новий проект – у повідомленнях Гройсмана і Реви нічого не сказано. Але ж регламент ВР передбачає, що якщо на ту ж саму тему вноситься законопроект, то цей має бути відкликаний. А інформації щодо цього немає, відзначив Мельничук.

Це ж колосальні ресурси! 13 мільйонів пенсіонерів і 11 мільйонів працюючих – як мінімум 24 мільйони людей зацікавлені у питанні. 287 мільярдів гривень – ресурс. Із них 185 – з державного бюджету. Та де ж такий ресурс візьмете? Тому і "граються". І, судячи з усього, продовжать "гратися". Бо інакше заяви б звучали геть інші. Наприклад, "сьогодні на засіданні Кабміну прийнято рішення відкликати проект 4608, а замість нього внести проект 8888, який значно покращить усі питання, які були відпрацьовані за два роки. А саме: те і те". А оскільки цього немає, то і довіри немає,
– підсумував Мельничук.

Єдине, що залишається – чекати і вірити. І "все пропало" кричати також не варто. Ми знаємо, що у випадках, коли це необхідно, і прем'єр, і Верховна Рада, і президент здатні консолідувати зусилля і прийняти потрібний закон і впровадити потрібну реформу. В тому, що реформа пенсійна – конче потрібна, сумнівів немає. Не думають же, врешті решт, наші очільники, що годувати українців "завтраками" можна безкінечно?