Як змінювався попит на "літні" товари?
Онлайн-рітейл виходить із зони турбулентності, подолавши панічні настрої, викликані торішнім курсовим стрибком, коли покупці змітали з полиць техніку, щоб вкласти стрімко знецінюючу гривню.
Зараз паніка – це вже не фактор впливу на споживчі настрої, і на перший план повернулася сезонність.
Так, традиційно цього літа зріс попит на кондиціонери, охолоджувальні прилади та обладнання, а також на ряд товарів для туризму. Плюс – на кулери для води, хоча в їх популярності ключову роль зіграла не сезонність, а страх отруїтися водою з-під крану.
У порівнянні з літом 2015 року, цього літа кондиціонери купували в 1,7 разів частіше. Ймовірно, зіграв свою роль фактор відкладеного попиту. А от середня ціна покупки в F.ua трохи знизилася – на 2%, але і це свідчить про економію і перевагу більш бюджетних моделей.
Пік продажів припав на липень. Пояснення – все та ж сезонності. Червень був прохолодним, тому, образно кажучи, покупців ще не допекло. У серпні ж попит знизився. Примітно, що рік тому в F.ua попит на кондиціонери був не тільки нижчий, але і набагато стабільніший протягом усього літа, тобто не було різких сплесків і падінь.
Ще один товар, попит на який зростає з приходом тепла, – це водонагрівачі. Як відомо, з весни починаються планові двотижневі відключення гарячої води, які часто переростають в ремонт на кілька місяців.
Як же змінювався попит на водонагрівачі цього літа? У бік зменшення – на 20%. Свою роль зіграли падіння доходів українців і зростання тарифів на електроенергію (якщо говорити про електричні водонагрівачі) та газ (якщо – про газові).
Однак середня ціна покупки зросла. На 8% – на накопичувальні, на 44% – на проточні. Тобто це дозволяє говорити про те, що водонагрівачі купували рідше, зате трохи дорожче.
Зараз серед українців набирає популярності внутрішній туризм. У F.ua цього літа зріс попит на туристичний посуд (+ 35%). А ось на намети – знизився (-10%), хоча частіше стали купувати більш дорогі моделі (+ 5%).
Все частіше в Інтернеті купують недорогі товари (ціна близько 50 грн), що спрощують побут. Так, в 2 рази зріс попит на акумулятори холоду – це невеликі пластини, наповнені рідиною, які допомагають зберегти продукти у термосумці.
Простежується вплив новин на споживчі переваги. Наприклад, в середині червня злетів попит на кулери для води (більш ніж в 10 разів), тобто покупці різко почали перейматися якістю питної води. Чому? Причина – в ізмаїльській подію. Нагадаємо, в Ізмаїлі в першій половині червня з отруєнням були госпіталізовані кілька десятків людей. Тоді ж "24" писав, що ймовірною причиною отруєння стала вода. Панічні настрої швидко поширилися з території Одеської області на всю Україну. Як наслідок – зростання продажів кулерів.
В цілому, можна говорити про якусь стабілізацію в роздрібній онлайн-торгівлі, яка підтверджується тим, що саме сезонність виходить на передній план і багато в чому зумовлює поведінку споживачів. Звичайно, не можна не враховувати й інші не менш важливі фактори, такі як падіння доходів і зростання тарифів на житлово-комунальні послуги, але вони часто коригують рішення про покупку. Наприклад, в зв'язку з ростом тарифів на електроенергію покупець може не відмовитися від покупки того ж водонагрівача або кондиціонера, а пильніше придивиться до енергозберігаючих моделей.
Читайте також: Як відкрити власну справу: що для цього потрібно