Залізо - один з найстаріших матеріалів, відомих людству

24 березня 2011, 10:23
Читать новость на русском

Його краще не чіпати. Це - залізо, розпечене до червоного, нагріте до півтори тисячі градусів. Воно розхлюпується, наче вода.

Залізо - один з найстаріших матеріалів, відомих людству. Втім, його і сьогодні все ще широко застосовують в інженерних розробках, які полегшують нам життя. Промисловість потребує щораз більше високотехнічної сталі. Щоб відповідати постійно зростаючим вимогам, сталевари поєднують якомога більше стадій виробництва.

Для автовиробників, зокрема, якість сталі є визначальною - про це не з чужого досвіду знає інженер Крістоф Лакінгер. Він спроектував завод, який виготовляє високоякісні стальні листи для автомобілів.

"Ми перебуваємо у відділі доставки металургійного комбінату ТАКО у Бекерверті - це наш найновіший холоднокатаний металопрокат. Саме тут ми виготовляємо листову сталь для автопромисловості. Листи відповідають найвищим вимогам у питанні якості поверхні та товщини. До прикладу, лист товщиною у 0.8 мм виготовляють з допустимим відхиленням у 8 мікрометрів", - каже сталевар Крістоф Лакінгер.

Перед тим, як настільки тонко розкачати, її потрібно добре почистити. Це відбувається у цьому протравлювальному цеху, його довжина - 125 метрів. Тут сталь розкачують відразу після протравлення. Хоча колись це робилося окремо.

Це - один з найдосконаліших металопрокатів у світі. Майже усі процеси тут повністю автоматизовані. Десятки сенсорних приладів забезпечують сталі належні їй властивості. Вони самі беруть пробу та вимірюють товщину, температуру і нерівності поверхні.

Шість цих катків тиснуть із загальною вагою до 3 300 тонн. Процес називається холодним прокатом, тому що сталь для цього не нагрівають. Втім чим більше стадій виробництва поєднуються, тим важче проконтролювати систему загалом. Це - класичне завдання для комп’ютерів.

"Ми поєднали цілу низку стадій виробництва. Це дало нам змогу досягти суттєвих переваг у якості. Однак інтегрований процес додає складності системі, а отже необхідно ще більше все автоматизувати, щоб належним чином контролювати процес", - каже сталевар Крістоф Лакінгер.

За автоматикою пильно наглядає людина, контролер.

"За кожним процесом на комбінаті можна стежити звідси. Якщо на будь-якій стадії комп’ютер дає збій, ви можете втрутитися. Комп’ютери не мають переваги над людським досвідом. Відтак, втрутитися можна у будь-який момент", - каже контролер Йорк Шрьодер.

Але й комп’ютер можна навчити. Він також набуває певного досвіду і відповідно покращує свої налаштування.

"Навіть сьогодні я все ще вражений операційними стандартами, яких досягає цей комбінат", - каже сталевар Крістоф Лакінгер.

Масивні фабричні машини не просто виробляють сталь. Вони й самі виготовлені здебільшого зі сталі. Відтак не дивно, що Крістоф Лакінгер відчуває певну слабкість до цього матеріалу.

"Я відчуваю особисту симпатію до сталі. Наприклад, я б ніколи не сів за кермо автівки з алюмінієвим корпусом", - каже сталевар Крістоф Лакінгер.

Отож: потрібно багато сталі, щоб зробити високотехнічну сталь. Найстаріший матеріал відомий людині має світлу перспективу - і Крістоф Лакінгер далеко не єдиний, хто так вважає.