Давайте подивимось в обличчя наших сьогоднішніх героїв. Оце Богдан Дубневич – він народний депутат від БПП. І не просто депутат, він керує питаннями ефективності держкомпаній у бюджетному комітеті Верховної ради. А ще у нього кльове патріотичне фото у вишиванці.

Другий персонаж – Ярослав Дубневич. Теж народний депутат, теж від БПП. Він очолює транспортний комітет. Він теж до біса патріот і носить вишиванку. Ну і взагалі, вони з Богданом Дубневичем брати.

Читайте також: Піти на канікули нардепи можуть, але піти з дна – ніколи

А зараз буде наша третя героїня. Без вишиванки. Взагалі створіння непатріотичне. Але вона має тісний зв’язок із братами Дубневичами. Це ось ця металічна загогуліна. Її звуть пружна клема. І це дуже важлива штука. Вона кріпиться до шпали. І притискає до цієї шпали рейку. По якій їде потяг. І чи доїде потяг з пункту а в пункт б залежить зокрема і від цієї клеми.

Вона витримує шалені навантаження. По потяг – важкий. Він хитається. Тому ця клема має бути надзвичайно міцною і еластичною. Пружною.

Монополістами з постачання цих клем на державну "Укрзалізницю" є брати Дубневичі. Ну спробуй не стати монополістом у ситуації, коли один брат головує у комітеті транспорту, а інший у підкомітеті держпідприємств. Окрема цікавинка в тому, як саме в післяреволюційні часи, Дубневичі зайшли на "Укрзалізницю".

Давайте ще раз подивимось на нашу подружку клему. Бачите, вона залізна. Конкретно залізна леді. Так ось у 2014 році "Укрзалізниця" оголосила тендер на закупівлю гумових виробів. Гума – клема. Клема – гума. Окрім Дубневичів клему в Україні виробляє ще одна компанія. І вона звісно той тендер проігнорувала. Тому що вона знає що клема залізна.

Читайте також: Театр абсурду у Верховній Раді

А дарма, адже в останній момент у тендер дописали – тендер на гуму і залізні вироби. І виграли Дубневичі. Які, о диво, уважно стежили за закупівлями гуми, а тут така приємність.

Приємно ще й те, що керівник департаменту УЗ, який відповідає за колії – а клеми саме для них використовуються, це помічник народного депутата Дубневича. Але якщо ви думаєте, що це дно про конфлікт інтересів, то ні ви помиляєтесь. Дно глибше.

Як я вже казав, клема має міцно притискати рейку до шпали. Нормою сили притискання історично було 25 кілоньютонів. Тобто коли залізниця замовляла такі клеми вони завжди писали – клема має тиснути не менше, ніж 25. Для цього метал потрібно обробити якісно, щоб він не втратив пружності.

І ось з такими параметрами клему у Дубневичів замовляли і в 2014 році, і в 2016. А в 2017 вирішили, що нехай клема притискає не на 25, а на 20. Тобто залізниця за допомогою бюрократичних вивертів закуповує клему лише в однієї контори, і раптом дозволила цій конторі робити товар гіршої якості.

Чому? А тому що, як показало розслідування НАБУ, ще в 16 році, коли УЗ замовило хорошу, пружну клему, на 25, їм привезли те що привезли. Клему, яка притискала рейку із силою 22. Це не абстрактні цифри, це конкретно міцність колії, якою ви їдете.

Читайте також: Як регламентний комітет знущався над Луценком

І що зробила "Укрзалізниця"? Перевірила якість важливого товару, забракувала його і відправила назад до БПП-шних нардепів? Ні. Проковтнула все те, що їй привезли. А на наступну закупівлю офіційно погіршила якість, щоб знов мати змогу купити у Дубневичів. Відчуваєте як там занепокоєні вашою безпекою? Це як не знаю, купувати автомобіль з вимогою, щоб колеса були прикручені хоча б двома болтами. Ні, за нормативами має бути 5, але ну у виробника проблеми з болтами, а воно ніби і так їде.

Проблема в тому, що ні, не їде. Чортову рейку потрібно притискати міцніше. На УЗ це розуміють. Але розуміють і те, що змусити нардепів-БПП-шників виробляти щось якісніше (або і взагалі купувати не в них) – теж не варіант.

Читайте також: Недореформи: у Гройсмана буде пенсія, а в тебе – ні

І тоді залізниця знаходить компромісний варіант. В них є металева фігня, яка погано тисне зверху. Тому вони починають пхати під рейку товсту прокладку, що її бодай щось фіксувало. Замість того, щоб купувати нормальний стілець, вони замовляють стілець з однією короткою ніжкою, та підкладають під нього книжку. Щоб не дуже хитався. Певен, ця книжка – довідник з безпеки залізничного руху.

Зауважте, я зараз слова не сказав про те, що продукція Дубневичів – дорожча за їхніх конкурентів. Вона дорожча, але тут не про ціну. Тут про те, що залізниця робить все, щоб брати Дубневичі продовжували очолювати рейтинг найбагатших нардепів. Це важка, невдячна справа, ризикувати вашою безпекою підтримуючи їхню монополію.

А якщо наступна партія клем буде ще гіршою?

А, перемотають рейки скотчем.