Останніми днями ціни на бензин почали рости. Лише за перший тиждень липня оптові ціни зросли на 5% у порівнянні із цінами червня. як повідомляє 24 канал з посиланням на дані Консалтингової групи А-95. Відповідно це відобразилося на цінах на АЗС. Чого чекати дальше та чому ціна зростає, читайте у нашому матеріалі.

До теми В Україні пальне і далі дорожчає: яка зараз його ціна на АЗС

Ціни на бензин у липні

Станом на 8 липня ціни на пальне в Україні в середньому зафіксувалися на такому рівні:

Ціни на пальне:

  • Бензин А-95 преміум – 23,88
  • Бензин А-95 – 22,39
  • Бензин А-92 – 21,33
  • Дизельне паливо – 21,83
  • Газ авто­мобільний – 11,44

Це дещо вище, ніж у червні. Очікують, що надалі ціни продовжать зростати.

Очікуємо, що до кінця липня ціни продовжать зростання, потенціал до 1 гривні за літр,
написав Сергій Куюн, директор Консалтингової групи А-95.

Чому ціни на паливо ростуть

Ціна бензину залежить від низки факторів. Про це ми детально пишемо далі у матеріалі, але зараз зупинимося на одному з них – найбільш нестабільному зараз – світових цінах на нафту.

АЗС реагують на зміну ціни нафти через 1-2 місяці, розповів 24 каналу експерт ринку нафтопродуктів Олександр Кірімов.

Така затримка пов'язана з тим, що імпортери пального в Україні мають законтрактовані об’єми за ціною день назад чи місяць назад і вони спочатку мають продати дорожчий об’єм палива.

"Зараз ті нафтопродукти, які споживає Україна та у взагалі світ – це відкладене виробництво, тобто те, що було вироблено 1-2 місяці тому. Воно зберігалося на складах, в резервуарах кораблів чи інших транспортних засобах. І ось воно доїжджає до тої самої України, десь тут перевантажується через нафтобази і потрапляє на заправні станції," – розповідає експерт.

Світові ціни на нафту відновлюються вже понад 2 місяці, а ціни на українське пальне не реагували на це відновлення, бо були великі запаси.

За нашими оцінками, на сьогодні в країні сформовані рекордні запаси дизельного палива (350-400 тисяч тонн) і бензину (150-180 тисяч тонн). Але запаси потроху вичерпуються, їм на зміну приходить дорожча закупівля,
– зазначає Сергій Куюн.

Ми вирішили подивитися, як ціни на український бензин А-95 реагують на зміни ціни нафти Brent. Для цього ми порахували у відсотках як змінювалася ціна у порівнянні з 1 березнем.

Тоді ціна нафти Brent була 50,5 долара за барель (тобто певне падіння вже відбулося). А бензин А-95 на українських АЗС коштував 26,47 гривні за літр. Видно, що після різкого падіння у березні, ціни на бензин в Україні почали падати аж через місяць – і то не сильно.

Найнижчі ціни спостерігалися у червні, коли бензину вдалося скинути 17% у вартості відносно ціни 1 березня. Тепер, коли ціна нафти вертається до свого рівня, а запаси із дешевою нафтою в Україні закінчуються, варто очікувати подорожання бензину та іншого пального.

Чому ціни на нафту ростуть

Країни ОПЕК+ домовилися про зниження видобутку нафти на 9,7 мільйона барелів на добу. Це приблизно 10% добового споживання по світу. Через ці обмеження попит та пропозиція вирівнюються, а ціни на нафту розвернулися і почали повільно рости.

До теми Ціни на нафту стрімко падають через тривалий ріст кількості хворих на коронавірус: що відомо

Чому попит падає, а ціна ні?
АЗС частково пояснюють ціни на бензин тим, що впало споживання і вони не можуть собі дозволити знизити ціни. І справді споживання впало на 10-40% через карантин в залежності від мережі заправних станцій. АЗС має постійні витрати: амортизація автозаправної станції, покриття кредитних коштів, за які ця станція збудована, операційні витрати, тобто заробітна плата, плата за електроенергію тощо. Із зниженням попиту, абсолютні прибутки падають, а вищеперелічені витрати не змінюються. АЗС витрачають ті ж гроші на підтримку станцій, зарплати та сплату послуг. Через це, аби й далі отримувати прибутки, АЗС не знижують цін суттєво.

Курс гривні впливає на вартість бензину, бо Україна закуповує як бензин, так і нафту, які прив'язані до іноземної валюти, а також акциз на бензин встановлений у євро. Проте здешевлення гривні нівелювалося падінням цін на нафту.

Що сталося на ринку нафти: короткоАмериканська нафта рекордно втратила у ціні. Травневі ф’ючерси на нафту WTI в один момент коштували -55 доларів за барель. Це мінімальна позначка за всю історію. Рекордне падіння сталося через переповнення американських нафтосховищ в умовах рекордно низького світового попиту. Різкий скачок цін нафти WTI вниз трапився через те, що закінчувався термін травневих ф'ючерсів.

Як формується ціна на бензин та звідки він в Україні?

Україна не забезпечує себе нафтою самостійно. Українські видобувні вишки покривають лише 60% потреб. Решту нафти в основному закуповують в Азербайджані (97% від імпорту).
Нафтопродуктів перероблених з української та імпортної нафти теж не вистачає. Близько половини всього бензину виробляють на території України, іншу закуповують переважно у Білорусі.
Оскільки Україна не є паливно незалежною країною, то одним з основних чинників, що формують ціни на бензин є ціни на світовому ринку. Через поширення коронавірусу COVID-19 у Китаї та інших країнах попит на нафту різко впав. Особливо у Китаї, де споживають 20% усієї нафти світу. Через це ціни почали падати. Країни ОПЕК+ погодилися знизити обсяги нафтовидобутку в травні-червні на 9,7 мільйона барелів на добу. Але через перенасичення ринку нафтою та нестачею місця для її зберігання, ціна все одно полетіла донизу.

Як ціна на нафту у світі впливає на Україну?Україна не є експортером нафти, тому прямого зв'язку немає. Якщо брати до уваги виключно ціну нафту, то її падіння нам вигідне. Проте Україна експортує руду та зерно. Зниження цін на нафту цілком ймовірно потягне за собою зниження цін на інші сировини. Це вже відбувається з початку року, але тепер може прискоритися. В такому випадку Україна матиме нижчі надходження до бюджету, в якому і так "діра".

Крім того Україна активно торгує із державами-експортерами нафти, зокрема й з Росією, яка після Китаю – найбільший торговельний партнер України. Погіршення їх економічної ситуації може відбитися на торговельних відносинах.

Та хоч ціни на нафту і суттєво впали, це не єдиний чинник, який формує ціну на автозаправках.
Третина вартості бензину, яку сплачують українські водії, йде в державний бюджет. Це ПДВ та акциз. Вартість акцизу фіксована та прикріплена до курсу євро. За літр А-95 сплачують 0,213 євро (6,15 гривні). За ці гроші ремонтують та будують дороги. Разом із ПДВ ці два податки становлять близько 35% від кінцевої вартості бензину. Це середній показник у світі. До прикладу, в США податок становить 20%, натомість в Німеччині — 64%. Тепер, коли гривня почала падати, частка податку у ціні на бензин зросте.
Оператори АЗС транспортують бензин, а також ставлять свою націнку, яка залежить від сили бренду, конкурентності та втручання держави на ринок. Оператори АЗС закуповують бензин наперед, а отже те, що ціни на нафту на світовому ринку впали, вплине на український ціни не раніше 2-4 тижнів.
Нелегальні АЗС вносять свої значні корективи у ціну на бензин. Вони не сплачують податків, які становлять близько третини від ціни, не купують ліцензії, не оформляють працівників офіційно та економлять на інших факторах. Це дає їм змогу ставити значно нижчу ціну ніж легальні АЗС. У свою чергу, легальні АЗС ставлять вищу націнку, щоб компенсувати втрату потенційних клієнтів. Наразі з цим в Україні активно борються — вже перевірили понад 4000 нелегальних АЗС.

Цікаво Саудівська Аравія погрожує новою ціновою війною на ринку нафти: що не влаштовує королівство

Ціни на бензин у світі

Бензин в Україні коштує 22,39 гривні за літр 95-го. Це середня ціна у світі. Порівняти ціни в інших країнах можна на інтерактивній карті. Найдешевший чи точніше практично безплатний бензин у Венесуелі. Ця країна — лідер за покладами нафти у світі. Найдорожче заправити автівку обійдеться в Гонконгу, за літр А-95 тут доведеться заплатити 2,23 долара.
У березні ціни на бензин у світі були такими:

Ситуація з нафтою інфографіка 24 канал
Ситуація з нафтою: коротко / Інфографіка 24 каналу