В інтерв'ю 24 каналу виконавчий директор мережі "Подорожник" Тарас Коляда розповів, з якими труднощами зіткнувся український бізнес та підприємці, як навіть у такий непростий час компанія впроваджує благодійні ініціативи та підтримує економіку держави.

Читайте також "Ваш внесок у перемогу": МОЗ звернулось до фармацевтів, які виїхали на Західну Україну

Мережа аптек "Подорожник" працює понад 20 років. За цей час ви, мабуть, стикались з багатьма викликами. Що було найскладнішим за час повномасштабної війни?

Найскладнішим насправді був початок. Ця невизначеність, бо ти не розумієш до кінця, що буде далі.

Загалом початок повномасштабної війни застав українську фармацію зненацька. Ми отримали величезний наплив людей в аптеках, але не були до цього готові. Багато фармацевтів не вийшли у перший день на роботу, але були й ті, хто героїчно обслуговував клієнтів, бо розумів, що людям необхідно отримати ліки.

Основні медикаменти у той час просто змітали з полиць. Люди, особливо хронічно хворі, розуміли, що це війна, тому ліки треба брати із запасом. Відповідно їх не вистачало іншим.

Скільки тривала ця паніка серед українців?

Суттєві проблеми з постачанням тривали перші 3 дні, потім вони потрохи вирішувалися. Лише за 2 – 3 тижні все стабілізувалося.

Ще до повномасштабної війни у мережі працювали приблизно 7 тисяч працівників у понад тисячі аптек. Як ці цифри змінились з початку повномасштабного вторгнення?

Станом на 24 лютого мережа нараховувала 1 387 аптек по всій території країни. З початком війни кількість аптек, які працювали, скоротилася до 1 000. Втрачено десь близько 100 аптек. Є й повністю знищені аптеки, в які просто прилетів снаряд.

Ви ведете підрахунок, хоча б приблизний, втрат компанії через війну?

Втрати суттєві – понад 100 мільйонів гривень. Але зупинятися не можна, треба відновлювати роботу та продовжувати працювати. На жаль, є бізнеси та мережі, які ще більше постраждали від війни.

Загалом втрати бізнесу в Україні – колосальні.

Попри всі труднощі, мережа "Подорожник" продовжує не тільки працювати, але й допомагати Україні та українцям. Розкажіть, будь ласка, про благодійні ініціативи. Які соціальні проєкти ваша компанія запустила у час війни?

З початку війни ми вирішили, що сконцентруємося на допомозі Україні шляхом купівлі карет швидкої допомоги. Наразі ми вже купили 20 укомплектованих автомобілів і передали їх Збройним Силам України. Це проєкт, в якому залучена повноцінно вся компанія, кожен працівник.


Мережа аптек "Подорожник" передала ЗСУ 20 авто швидкої допомоги / Фото "Подорожник"

Крім того, наші працівники їдуть за кордон, де купують авто, і власними силами проводять повне технічне обслуговування.

Виконавчий директор мережі аптек "Подорожник" Тарас Коляда про фармацевтику в умовах війни: дивіться відео

Що стосується допомоги громадянам, то їм ми передаємо ліки. Наразі ми надали допомогу на понад 4 мільйони гривень. Зокрема, передавали, або ж просто роздавали медикаменти, коли була важка ситуація у Харкові. Допомогу отримали як місто, так і люди, які тоді переховувалися в метро.

Ми завжди оцінюємо, яка допомога буде найефективнішою. Розуміємо, що не можемо допомогти всім, тому концентруємось на чомусь конкретному. І тоді це дає результат. Відповідно ми надалі концентруємось на закупівлі карет швидкої допомоги. Це вартісно, необхідно і рятує життя людей, які ним ризикують заради нас з вами.

Ви розширили географію благодійної допомоги. Розкажіть детальніше про "Першу полярну аптеку". Що це за проєкт та як він сьогодні працює? ​

Ми намагаємося підтримувати і науку. Так, в Україні є станція "Академік Вернадський". Ми забезпечили їм обмелювання кабінету в нашому корпоративному стилі. Дуже приємно, коли ти можеш допомогти науці в такому форматі – відкрити першу полярну аптеку.

Таким чином ми прагнули донести до українців, що треба підтримувати вчених і країну, бо лише від нас залежить, якою вона буде надалі.

Що таке

"Перша полярна аптека" від мережі аптек "Подорожник" / Фото "Подорожник"

Для України це дуже престижно. Бо ми – одна з небагатьох держав, у яких є своя полярна станція, а тепер є ще й свій криголам.

Парамедики на рівні з військовими ЗСУ зараз є героями. Чи повпливало це на ставлення українців до медичної галузі?

Україна зміниться, і ставлення українців один до одного вже змінюється.

Щодо медичної галузі загалом, мені складно оцінити, бо я більше знаю про фармацію. На мою думку, професія фармацевта до війни була недооціненою. Адже коли аптек багато, ти завжди можеш знайти допомогу. А тут в умовах, коли не всі аптеки можуть працювати, не у всіх є героїчні люди, яким не страшно виходити на зміни… Хоча у час війни, напевно, немає тих, кому не страшно, але є ті, які відчувають своє покликання, свій обов'язок.

У нас є безліч таких безстрашних людей, які працювали під обстрілами. Вони проявляли героїчні вчинки, одними із перших надавали допомогу постраждалим. Так, коли був обстріл у Вінниці, фармацевти вибігли з нашої аптеки, щоб надати медичну допомогу людям. Це їхнє покликання.

Крім цього, варто зазначити, що фармацевти – це люди з освітою, які розуміють, що поєднання двох медикаментів може нашкодити або навпаки покращити здоров'я. Тож думаю, якщо говорити про медиків, зокрема фармацевтів, ставлення до них змінилось, особливо в тих населених пунктах, які пережили прильоти чи бойові дії.


Фармацевти – герої сьогодення / Фото мережа аптек "Подорожник"

Всі професії важливі. Зараз, коли ідуть атаки по енергетиці і фахівці відновлюють її, це вкрай важливо. Коли є прильоти в Києві і на другий день асфальт рівний – ми показуємо, що українці незламні. Або коли снаряд прилітає біля аптеки, вибиваються шибки, а наступного дня фармацевти працюють, вони готові допомагати людям. Це якраз про те, що у кожній сфері є власні герої.

У мережі "Подорожник" є свої фармагерої. Ми їх відзначаємо, їздимо особисто до них, вітаємо, дякуємо за їхню позицію і працю.

Попереду ще багато роботи, щоб країна змінювалася на краще, і саме роль таких українських бізнесів, як мережа аптек "Подорожник", буде визначальною!