Хто нажився на дороговартісному проекті "Стіна": журналістське розслідування
Дорогі проекти чиновники дуже люблять, бо до початку він слугує джерелом невичерпного передвиборчого піару, а після старту реалізації гроші з нього здатні профінансувати кампанію для середніх розмірів партії. Але для повного щастя треба ще один нюанс – щоб після найгучнішого розголосу про проект всі забули. Цим критеріям відповідає "Стіна" Арсенія Яценюка.
У 2014 році Арсеній Яценюк у всіх ЗМІ анонсував масштабний проект захисту кордону. Тоді з початку російської агресії минуло трішки більше півроку, а до парламентських виборів залишалось 2 місяці.
Ми розпочинаємо проект "Стіна". Це будівництво реального державного кордону між Україною та Російською Федерацією,
– заявив екс-прем'єр-міністр Арсеній Яценюк.
Згідно з проектом, реальний державний кордон повинен був мати 3 метри рову, за ним – 2-метровий вал, потім 5 метрів переораної смуги землі, на якій було б видно сліди порушника, вздовж смуги асфальтована дорога, а за нею паркан з відеокамерами і кожні 20 кілометрів спостережні вежі. Збудована "Стіна" в Чернігівській області тягнеться на 6 кілометрів, потім загорожа закінчується. Будівництво вели за кошт Світового банку.
Читайте також: Дві реальності Наталії Королевської
Проект в задумі був дуже дорогим капіталовкладенням. Орієнтовні витрати на "Стіну" сягають понад 8 мільярдів гривень. За даними Держприкордонслужби, на будівництві не освоїли й 10 % загальної вартості.
Проект фінансується виключно з державного бюджету. Однак робиться це в недостатній кількості. Фінансування суттєво відстає від того графіка, який був першопочатково затверджений,
– розповів прес-секретар Держприкордонслужби Олег Слободян.
Однак навіть 8 % в грошовому еквіваленті – дуже солідна сума. Це 680 мільйонів гривень. Відомо, що 60 мільйонів витратили на закупівлю 4 машин "Тритон", виробництва президентської фірми. Окрім цього, частину коштів виділили на ремонт будівель прикордонників. Здійснювала ці роботи фірма "Фаворит", яка належить родині народного обранця Борислава Розенблата. Також родина депутата звела дороговартісні КПП, за які держава заплатила 18 мільйонів гривень.
Читайте також: Про подарункову феєрію в судах, або Як суддівський молоток перетворюється на чарівну паличку
В основній частині розпіарений проект перетворився на довгобуд. Розпоряджається коштами іноземних партнерів Державна прикордонна служба. Саме у відомстві за закритими дверима визначають, хто стане підрядником в реалізації проекту. При цьому, підрядника визначали за секретними критеріями.
Наразі над інженерно-технічним облаштуванням кордонів працюють 11 приватних фірм. Харківська компанія "Скорпіон-РП" отримала на будівництво "Стіни" 50 мільйонів гривень. Її власники – брати Володимир та Павло Левченки, бізнес яких пов'язаний з депутатами, суддями та відомими підприємцями.
Які фірми причетні до проекту "Стіна" та як речник Держприкордонслужби пояснює таке безтендерне свавілля, – дивіться у журналістському розслідуванні програми "Наші гроші з Денисом Бігусом".