Монополія Укрзалізниці загрожує рентабельності портів Одеси і Чорноморська, – портові оператори
Портові оператори, які працюють в Чорноморську та Одесі, звернулись до керівництва уряду та Укрзалізниці щодо нерівних тарифів залізничного перевезення вантажів.
Текст звернення за підписом представників 15 компаній опублікував ресурс Latifundist.com, пише 24 Канал.
Дивіться також На Одещині обрали запобіжний захід підозрюваному у вбивстві 7-річної Соломії Тарасюк
Оператори вважають, що наслідки будуть негативними
У зверненні наголошується, що після змін до плану формування поїздів та скорочення тарифних відстаней з 5 квітня 2025 року для маршрутів на порт "Південний", вартість перевезень до портів "Одеса" і "Чорноморськ" зросла на 2–2,6 долара за тонну, а після ймовірної індексації тарифів може сягнути й 4 долари за тонну. Оператори пишуть, що це зробить порти "Одеса" і "Чорноморськ" неконкурентними і непривабливими для інвесторів.
Штучно створено нерівні конкурентні проведення експортних/імпортних операцій в морських портах "Чорноморськ" та "Одеса" та дискримінація субʼєктів господарювання, які здійснюють господарську діяльність у портах "Чорноморськ" та "Одеса" у порівнянні з субʼєктами, які проводять господарську діяльність в морському порту "Південний",
– йдеться у зверненні.
Оператори наголошують, що всі три порти – Південний, Одеса, Чорноморськ – розташовані поруч, проте маршрути до Одеси й Чорноморська залишаються довшими, що штучно здорожує логістику. Це своєю чергою здорожчує собівартість послуг з перевантаження і негативно впливає на вантажопотік двох портів. У відповідь на це експортери вже планують мінімізувати співпрацю з цими портами у маркетинговому сезоні 2025/26.
Встановлення нерівних умов з боку Укрзалізниці має ознаки зловживання монопольним становищем, призводить до обмеження конкуренції та утиску інтересів субʼєктів господарювання, суперечить принципам рівноправного доступу до інфраструктури,
– пишуть учасники ринку.
Підписанти закликають переглянути тарифну політику і вирівняти умови для портів, за аналогією зі світовою практикою. Вони наводять у приклад досвід США, коли тарифи на залізничне перевезення до тихоокеанських портів уніфіковані, попри різницю в маршрутах у сотні кілометрів.
"Ми підтримуємо будь-які ініціативи з вирівнювання тарифів – включно із застосуванням коефіцієнтів, які це відкоригують, або змінами до нормативної бази", – зазначено у зверненні.