У серпні Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) урочисто повідомило про те, що міжнародна організація ПРООН передали їм програмне забезпечення для автоматизованої перевірки декларації, так звані модулі логічного та арифметичного контролю.
Читайте також: Корупції бути: прокуратура отримала доступ до особистих даних журналістів-розслідувачів
Це той самий ПРООН з тими самими модулями перевірки, які розроблялись ще під час запуску системи е-декларування 2016 року. Тоді з незрозумілих причин НАЗК від них відмовились. А потім ще раз відмовились, і ще раз.
Згодом Генеральний прокурор раптом заявив, що гроші на систему е-декларування розікрали і розробляли її в підворотнях якісь студенти, завів цілу кримінальну справу, активно когось допитував, когось навіть в аеропорті затримував. Цю новину активно підхопили народні депутати, особливо з фракції БПП, зокрема головні "експерти" з е-декларування Олег Барна та Іван Вінник.
Реєстр перевірки
Аж раптом через півроку після цієї заяви і рік після подачі перших декларацій, наприкінці 2017 ЄС раптом відмовився надати Україні 600 мільйонів гривень фінансової допомоги. Рішення, скажу прямо, безпрецедентне. Не відтермінував, а відмовився, бо Україна не виконала своїх зобов’язань, серед яких ефективна перевірка е-декларацій і незалежності НАЗК, яке і має їх перевіряти.
Президент Порошенко терміново помчався домовлятися в ЄС про нову фінансову допомогу, бо без неї — не більше не менше загроза дефолту в країні. Ну ми ж економіку вже до таких захмарних висот підняли, що без зовнішніх подачок одразу банкрутом станемо.
І о чудо, ЄС погодився виділити 1 мільярд євро. Це, щоб ви розуміли — майже половина річного бюджету всієї української армії. Але є одна маленька вимога — треба таки запустити автоматизовану перевірку е-декларацій.
"Зранку гроші, ввечері стільці" — сподівались в Україні. "Спочатку автоматизована перевірка — потім макрофінансова допомога", — сказали в ЄС. А гроші потрібні зараз, і бажано до кінця року.
І що зробили в Україні? Правильно — взяли ці модулі в тих самих ПРООН, які нібито розікрали гроші на систему е-декларування, яку нібито розробляли студенти. І от дивина: НАЗК на всю країну заявляють, що ПРООН передає їм програмне забезпечення, а Генпрокурор — мовчить. Як же так, пане Генпрокурор? То розікрали чи не розікрали гроші? А ви, шановні народні депутати від "БПП", чого замовчали? Чи темники ніхто не прислав і команди не було говорити?
Прапор ЄС та України
Але гроші від ЄС — це важливо, бо дефолту напередодні виборів ніяк допустити не можна. Що країна в дупі — все одно, але те, що вона опинилась в дупі перед виборами — це зовсім нікуди не годиться. Бо розчарований виборець вдруге за тих, хто країну з дупи так і не вивів, не проголосує. І до тих, кого ще вчора називали злодіями і негідниками, не тільки звернулись за допомогою, але включили їх в цілу робочу групу по запуску автоматизованої системи перевірки при Кабміні.
Ця група затвердила план дій, так звану дорожню карту, відповідно до якої ввести автоматизовану систему перевірку декларацій заплановано вже 25 вересня.
Тепер розберемось, що таке ці модулі автоматизованої перевірки. Найперше — це по суті список правил, за якими дані в декларації звіряються між собою. Наприклад, порівняння доходів і видатків, наявність великої кількості нерухомості або великої кількості готівки при невеликій зарплаті і тд. Правила вводяться в систему і в автоматичному режимі перевіряють всі декларації.
Всього за 12 годин така система може перевірити близько мільйона декларацій. За результатами цієї перевірки кожній декларації присвоюється рівень ризику: чим більше невідповідностей правилам, тим вище рейтинг ризику.
В перспективі така система має бути приєднана до офіційних державних реєстрів, наприклад, нерухомості, автомобілів, землі та інші, і тоді не тільки рейтинг ризику, але й конкретні дані в декларації мають перевірятись в автоматичному режимі. Звучить круто, правда?
Але от біда, державні реєстри не тільки неповні (в деяких з них лише 10% інформації), але й зроблені всі по-різному, бо кожен державний орган робив їх в різний час, в різних підрядників і по-своєму. Всього таких реєстрів НАЗК, кажуть, треба — близько 20. І навіть якщо до частини з них вдасться приєднатись, то данні з них все одно треба буде перевіряти в кожному випадку — вручну.
Читайте також: Чому за рейтингом ООН Україна має йти нарівні з країнами Європи, проте живе на межі бідності
А там, де робота відбувається в ручному та ще й закритому режимі, там завжди є місце зловживанням. І коли керівництво політично залежне, то це означає: що є автоматизована перевірка, що її немає — все одно будуть перевіряти тих, кого скажуть, і так, як скажуть.
Який вихід може бути з цієї ситуації — лише забезпечити незалежність органу. А це значить — звільняти все керівництво і перезавантажувати орган. І в парламенті вже півтора роки зареєстрований законопроект №6387, який пропонує це зробити.
В квітні 2017 зареєстрований закон, у вересні — постанова від антикорупційного комітету з рекомендацію голосувати, внесений до порядку денного і сьомої і восьмої сесій парламенту. Але — і досі не проголосований. Всі знають, що НАЗК не працює, всі знають, що не перевіряє декларації. Але не голосують. А тим часом НАЗК активно симулює бурхливу діяльність. І голову там поміняли, і систему автоматизованої перевірки запускають — два роки, от тільки результату нема.
І чомусь так виходить, що там, де НАЗК навіть не бачить підстав перевіряти декларації, НАБУ відкриває кримінальні провадження. Наприклад, НАЗК, перевіряючи декларацію скандально відомого Голови Запорізької ОДА Костянтина Бриля, не виявило ні правопорушення за статтею про брехню декларації, ні ознак незаконного збагачення.
А от НАБУ за результатами перевірки його декларації встановило, що він не вніс до декларації інформацію про своє та родини нерухоме та рухоме майно, а також права на користування й розпорядження ним, серед яких, зокрема, 5 автомобілів, 2 елінги, земельна ділянка.
В іншому випадку за результатами перевірки декларації першого заступника прокурора Івано-Франківської області Володимира Торованина НАБУ ще з червня 2017 року проводило розслідування і виявило, що він вніс завідомо недостовірні відомості в декларації, а саме свідомо не зазначив про отримання доходу від використання житлового будинку. А НАЗК тим часом взагалі відмовило в проведенні перевірки.
Керівники НАБУ та НАЗК
І поки НАЗК саботує перевірки декларацій, минають строки давності — термін, після закінчення якого правопорушника неможливо притягнути до відповідальності чи покарати. Для такого злочину як декларування недостовірної інформації строки давності короткі — всього 3 роки. А це значить, що якщо судовий вирок за брехню в декларації не набуде законної сили через три роки після подання цієї декларації, є загроза, що корупціонера вже неможливо буде притягнути до відповідальності. По суті це — узаконення, легалізація всього задекларованого.
Ось чому НАЗК так перевіряє декларації, які ні до чого не призводять, і активно заважає НАБУ їх розслідувати — вони просто тягнуть час. А паралельно — імітують бурхливу діяльність.
Ця діяльність, очевидно, влаштовує абсолютну більшість депутатів, які вже на високому професійному рівні навчились кнопкодавити, чиновників, які остаточно забрехались перед громадянами України за ганебне підвищення цін на всі енергоносії, прибутки від яких ідуть виключно на збагачення україно-російських олігархів, суддів і прокурорів, які із радістю виконують замовлення своїх хазяїв у владних кабінетах, і президента з його найближчим оточенням, руки яких ніколи, ніде і нічого не крали.
Вся діяльність наших так званих "політичних еліт" направлена на бурхливу імітацію роботи, щоби знов отримати гроші від західних партнерів, які знову будуть розкрадені, знову використані на запудрювання нам з вами мізків перед виборами, щоби знову обратися — і так по колу.
Читайте також: "Мародерство ціною людських життів": за що насправді мав би вибачатись Порошенко
Саме тому так важливо, щоби нікому з тих, хто вже роками і навіть десятиліттями приватизував державу, ми з вами не дали жодного шансу вже на наступних виборах. Всі вони повинні піти з влади. Думайте і робіть висновки. Кінець кінцем все буде добре, а якщо зараз не добре — значить, це ще не кінець.