Врятувати українську ГТС
Депутатів просять дозволити продаж компаній, що забезпечують транспортування газу по трубі, а саму трубу - здавати в оренду. Ініціатива сподобалась і в Москві, і в Брюсселі. Не сподобалась вона багатьом в Україні.
"Газпром" добивався при Кравчуку, при Кучмі, при Ющенку, а при цьому Президенту відбулася чи може відбутися катастрофа для держави, тому що це є передостанній крок для розвалу держави, жартувати чи не жартувати, але той хто сьогодні контролює газ, той контролює більшість економіки, - каже екс-уповноважений Президента України з енергетичної безпеки Богдан Соколовський.
Та все це начебто тільки для порятунку ГТС. Вона, за багатьма оцінками, особливо з російського боку, постійно втрачає своє стратегічне значення для всіх сторін. В ЄС до української труби ставляться менш критично, але перед тим, як давати гроші, хочуть знати, якщо зараз через Україну вони отримують більше половини російського газу, то якою ця частка буде у майбутньому?
Зрада національних інтересів чи модернізація?
Поки українську трубу оберігають як зіницю ока - вона втрачає обсяги транзиту газу і накопичує борги. До модернізації української ГТС прагнуть долучитися і Європа, і Росія. Єдина проблема - остання не хоче бачити європейців серед партнерів цього проекту і пропонує ділити трубу "по-братськи" на двох.
Ми як найбільш перспективний розглядаємо варіант двостороннього газового консорціуму, і Росія прийме на себе зобов'язання транспортувати певної кількості газу, попередньо йдеться про як мінімум 60 мільярдів кубів газу для транспортування через українську ГТС. Якщо цей об’єм буде менше 60 млрд, то по всій видимості дохід від транспортування не дозволить в належному стані утримувати ГТС, - каже посол РФ в Україні Михайло Зурабов.
Представники “Газпрому” навіть на консультації з цього питання до Брюсселю відмовилися їхати, хоча і були запрошені. А там Київ все ще шукав можливостей об’єднати навколо труби всі три зацікавлені сторони. Європейці, як завжди, обережні.
Поставки російського газу в ЄС, як і раніше, здебільшого ідуть транзитом через Україну. Із 138 мільярдів кубометрів газу, експортовані в Європу минулого року, близько 84 мільярдів кубів ішли через Україну. Тому ми повинні всі разом знайти оптимальне рішення, - вважає Єврокомісар з питань енергетики Гюнтер Оттінгер.
Закон про заборону приватизації “Нафтогазу” свого часу ініціювала екс-прем’єр-міністр Юлія Тимошенко. Втім, деякі фахівці твердять: якщо українська ГТС буде надалі залишатиметься недоторканою - вона перетвориться на металобрухт.
Загрози для енергетичної незалежності
Політолог Володимир Фесенко вважає: побоювання опозиції про остаточну втрату Україною енергетичної незалежності можуть справдитися. З одного боку є загроза, що трубою заволодіє Росія, з іншого - люди, близькі до Президента.
Можуть свої люди близькі до Президента, можуть росіяни, але повністю віддавати трубу росіянам дійсно небезпечно, тому що це буде додатковий чинник залежності від Росії, і краще зберігати стратегічний контроль. Ще краще залучити такого потужного міжнародного інвестора, зокрема європейського, а чи є такий інвестор – питання,
- коментує політолог Володимир Фесенко.
Саме на відмові від залучення такого "третього" інвестора і наполягає Москва. Вона ж – єдина, хто може надати гарантії обсягів прокачки газу через Україну, які так хоче чути Брюссель, аби зрозуміти, чи будуть вони достатніми, щоб було варто вкладати кошти. Москва гарантії надати готова, але вимагає, аби європейців у цьому проекті гарантовано не було.