Пивоварський розповів про причини звільнення та безглузді звинувачення Саакашвілі

16 грудня 2015, 00:20
Читать новость на русском

У програмі "Лівий берег" з Сонею Кошкіною та Андрієм Яніцьким — міністр інфраструктури України Андрій Пивоварський.

Причини звільнення

– Я вчора зареєстрував свою заяву у Верховній Раді. Тепер є певна процедура, яку необхідно пройти, я попросив свого асистента, щоб він цю процедуру почав проходити. Я, на жаль, сам не можу, не вистачає часу. Я розумію, що потенційно може не бути голосів.

У нас же узаконеного рабства немає? Питання не в тому – залишуся, не залишуся.

– Я коли йшов, коли на брифінгу був, я сказав, що я прихильник плавного переходу. В будь-якому випадку я дочекаюся, щоб плавно передати справи наступному міністру. Кидати все напризволяще – абсолютно невірно і не професійно. Тобто, повинна прийти людина, повинні передати справи. Я і мої заступники якийсь час готові бути радниками для того, щоб людина увійшла у курс справ.

– Питання не в державі, питання в політикумі. На жаль, дуже часто популізм перемагає. Коли я кажу "популізм", я маю увазі вислів політиків з приводу того, що хтось там 6 000 гривень заробляє, а пенсіонери – 1200-1500 гривень, і всі повинні жити в таких рамках. Але це не просто популізм, це – зло, брехня.

Більшість політиків, які це заявляють, вони не живуть за 5 000 гривень, і за 6000 гривень не живуть.

– Коли приходив на посаду, я ставив деякі умови. По-перше, мене запросили на цю посаду. Борис Ложкін – це перша людина, яка зробила мені перший дзвінок, потім була ціла процедура відбору. Ще одна умова – це справедлива оплата. І в цьому році повинні були або на законодавчому рівні врегулювати це питання і бюджетні кошти виділяти, або створити фонд, який би фінансували, або міжнародні організації, або іноземні уряди. Це не було зроблено.

– Коли я прийшов у міністерство і почав збирати команду, то я був завалений резюме. У мене був неймовірний вибір. І дуже багато людей прийшли, покинули роботу. Вони готові були переходити в сферу держслужбовців, щоб змінювати країну. Вона були готові працювати певний час за неринкову оплату праці, бо мали певні заощадження.

Нормальна, середня зарплата у міністерстві – 25 000 гривень, плюс медична страховка.

– Я прийшов у Мінінфраструктури, коли там було 262 людини. В аналогічному міністерстві у Польщі – 900, в аналогічному міністерстві у Німеччині – більше тисячі.

Вийшло так, що в цьому році у нас було 23 мільйонів гривень на рік на все міністерство, а на наступний рік – 20 мільйонів гривень.

– Ми зменшили закупівлю у сім разів! А два мільйони доларів – це два річних бюджети мого міністерства. За рік тільки на "Укрзалізниці", тільки на "Укрзалізпостачі", тільки на паливі ми заощадили 500 мільйонів гривень. Вчора прем'єр підписав постанову, яка дозволить керівникам держпідприємств платити справедливі зарплати. Але питання фінансування не вирішене. Через брак коштів люди-волонтери почали йти. Потім остання надія в районі липня-серпня померла, коли європейці сказали, що 90 мільйонів євро вони не дають більше на фонд заробітних плат, а на децентралізацію.

Український політикум

– Дуже велика допомога була від міжнародного співтовариства, від кращих світових експертів, які допомогли створити законодавчу базу, але тут я абсолютно відверто кажу, що як технократ у мене недостатньо було досвіду спілкування з політикумом. А у нас політикум особливий. Політичний процес відрізняється від бізнесу. У бізнесі, поставивши завдання, є мета. У політиці дуже часто важливий сам процес.

– Коли міністерство цього року розробляло законопроекти, міністерство це робило не з точки зору лобізму, а з точки зору імплементації кращої світової практики в тій чи іншій сфері. Тобто, якщо це закон про внутрішній водний транспорт, то ми залучили експертів, які в цьому кращі.

Може це проблема історичного досвіду. А я не політик, я прийшов з бізнесу, з іншої сфери.

Конфлікт із Дубневичем

– Неприємна ситуація тоді була. Законопроект був одноголосно схвалений транспортним комітетом, який повинен був у фінальному читанні проголосуватися у Верховній Раді і я йшов для того, щоб уже фінально його презентувати. Потім виявилося, ось за дві хвилини, що є якісь питання. А потім виявилося, що є питання з приводу проведення конкурсу по аеропорту Львова.

Підсумки роботи

– Цього року те, що ми зробили по "Укрзалізниці", по "Укрзалізпостачу": по-перше, ми розкрили всю інформацію про тендерний процес, тобто історично була інформація про початок тендеру, а потім після виграшу. Ми винесли в онлайн доступ інформацію про проходження всього процесу.

– Ми розкрили інформацію з 2012 року про всіх закупівлях держпідприємств. Тобто громадянське суспільство може порівняти закупівлю 15-го року порівняно з історією, і подивитися на ринкові показники, ринкові індикативи. Цього року перший раз в історії "Укрзалізниці" паливо купується, перше – дешевше, ніж серед інших держкомпаній, друге – дешевше, ніж на "Стеллі", третє – на останній, на третій тендер прийшло близько десяти незалежних постачальників.

Моє міністерство лідер за кількістю проведених закупівель в ProZorro. Цього року ми вже заощадили майже 50 мільйонів гривень, тільки на допорогових закупівлях.

Ситуація в "Укрзалізниці"

Моє завдання в цьому році була прибрати "Укрзалізницю" повністю з політичної гри.

– У січні цього року мені довелося в борг просити паливо, для того, щоб залізниця не зупинилася. В нас не було грошей для того, щоб купити паливо. У нас не було грошового запасу навіть на один місяць зарплат.

Якби зупинилася "Укрзалізниця", я думаю, мене б викинули з п'ятого поверху.

– Є кілька причин. По-перше, в 14-му році відбулися певні структурні зміни в економіці: війна, девальвація, економічне падіння. Але ми змогли вирулити з цієї ситуації. В першій половині року більшість свого часу я приділяв тому, щоб "УЗ" не зупинилася. Я проводив Техради в міністерстві, плани створювали. За це було, ну досить багато критики, але сьогодні "УЗ" має достатню подушку ліквідності для того, щоб впевнено в наступний рік входити. Цього року ми завантажили наші підприємства роботою.

Співпраця з прокуратурою

– Наведення порядку в моєму відомстві залежить не від прокуратури. Залежить від позиції міністра і тих людей, які працюють в міністерстві і які управляють держпідприємствами. Органам правоохоронним ми передали багато інформації, яку могли знаходити.

Звинувачення Саакашвілі

Саакашвілі Андрія Пивоварського у виведенні більше двох мільярдів доларів з "УЗ" через те, що тарифи на перевезення вантажів занижені.

– Оборот всієї компанії трохи більше двох з половиною мільярдів доларів. Я 12-ть місяців кажу про те, що нам необхідно реформувати систему тарифоутворення на "Укрзалізниці", за що мене б'ють всі, кому не лінь. Я говорю 12-ть місяців про те, що ми повинні поміняти закон про залізничний транспорт, закон про НКРТ, створити НКРТ – незалежне агентство, яке буде тарифи створювати.

Питання не в тому, піднімати або опускати. Потрібно міняти систему тарифоутворення. Не може "УЗ" сама собі говорити, які у неї мають бути тарифи.

Нові законопроекти

– Новий закон про залізничний транспорт схвалений Кабміном, підписаний Прем'єром, пішов у Верховну Раду. Закон про НКРТ схвалений Кабміном, він зараз проходить невеликі доробки в Мін'юсті, буде підписаний Прем'єром і піде у Верховну Раду

Розчарування у політиці

– Так, у політиці я розчарувався. У бюрократії - ні! У тому, що можна поміняти систему – можна! Але для цього потрібно дати якісь інструменти.