Так, з липня 2023 року російські безпілотники та ракети знищили в Україні 280 000 тонн зерна, пише Financial Times з посиланням на дані британського уряду, інформує 24 Канал.

Дивіться також Відновлення зернової угоди: кому воно вигідніше – Росії чи Україні

Ситуація з експортом

Протягом двох останній місяців Росія влаштувала серію атак безпілотників на дунайські порти України, пише видання. Все для знищення економічної інфраструктури та експортних шляхів, які були створенні для обходу блокади Москвою Чорного моря.

За останні 12 місяців Україні вдалося експортувати близько 35 мільйонів тонн зерна через Дунай разом із залізничними вантажними перевезеннями через Європу. Це забезпечило економічну підтримку країни під час війни. Але далі постає питання як довго українські компанії можуть покривати витрати на ці альтернативні маршрути.

Українські фермери все більше не бачать сенсу вирощувати культури, оскільки вони просто втрачають гроші.

"Високі витрати підірвуть українське виробництво зерна та призведуть до того, що експорт у 2024 році скоротиться вдвічі порівнюючи з минулим роком", – такий прогноз дав виконавчий директор компанії "Кернел" Євген Осипов.

В серпні міжнародні ціни на пшеницю впали на 3,8% у порівнянні з липнем. Але на думку Осипова, наступного року вони можуть злетіти, коли ринок усвідомить розмір дефіциту.

Перенаправлення українського експорту через Дунай було величезним логістичним завданням. За словами президента Української асоціації міжнародних експедиторів Віктора Берестенка, експорт тонни зерна до Єгипту через Дунай коштує близько 116 доларів за тонну порівняно з приблизно 69 доларами до вторгнення Росії минулого року.

"Перевага Дунаю полягає в тому, що є кілька місць, де можна завантажити, і є розгалужена інфраструктура", — відзначив виконавчий директор компанії "Нібулон" Андрій Вадатурський.

Українські фермери також зазначають, що пропускна здатність Дунаю може збільшуватися. Наразі державне керівництво проводить глобальне страхування, мета якого полягає у тому, щоб застрахувати 30 суден, що прямують через коридор до України. Збитки покриватимуться державними коштами. Проблема в тому, що Росія не припиняє своїх атак.

Ситуація з експортом продовольства: дії України

  • Після виходу Росії із зернової угоди, Україна створила спеціальний страховий фонд у розмірі 20 мільярдів гривень. Ця сума мала використовуватися у разі непередбачуваних ситуацій. Зокрема, пошкодженні корабля.
  • Також для вирішення питання Україна відкрила тимчасовий коридор для цивільних суден. У серпні ним скористався перший контейнеровоз Joseph Schulte, який під прапором Гонконгу вийшов із порту Одеси. Він перебував в Україні з 23 лютого 2022 року.
  • Тимчасовий коридор – важливий крок до відновлення судноплавства у Чорному морі, відзначав Володимир Зеленський. Його запропонувала Україна у зверненні до Міжнародної морської організації. Тимчасові маршрути руху цивільних суден до/з чорноморських морських портів України діють із 8 серпня 2023 року.