Посеред Середземномор’я величезний суховантаж пришвартувався до найбільшого у світі плавучого причалу для розвантаження вугілля. Гігантський розвантажувач розташований у затоці Іскендерун на півдні Туреччини. Вугільні балкери розвантажують тут під прискіпливим наглядом команди професіоналів.

“Судна, зазвичай, пришвартовуються до причалу і спеціальний кран їх розвантажує. Але у цьому випадку нам доведеться виїхати до балкера, який став на якір у бухті, та розвантажити його там”, - розповідає оператор платформи-розвантажувача Гаррі Вейз.

Розвантажене на морі вугілля постачають на теплоелектростанцію, розташовану на березі. Глибина гавані - всього 6 метрів, це надто мілко для сучасних мега-суден. Втім, без палива - нікуди. Ця електростанція генерує ледь не десяту частину всієї енергії, яку споживає Туреччина.

“Ми вже використали практично всі свої резерви. Поки причин для паніки нема, однак не можна допустити, щоб ці запаси повністю вичерпалися”, - каже директор електростанції Норберт Мелчер.

Ця партія вугілля надійшла з Південної Африки. Судно стало на якір за кілька миль від гавані. Розвантажувач взяв курс до нього. Власного ходу платформа не має. Отож цей невеличкий буксир з двигуном у 2,5 мегавати за допомогою лише пари канатів підтягне п’ятитонного колоса до балкера.

Тепер його потрібно стикувати з судном, однак пришвартувати 100-метрову платформу до борту корабля на воді не так просто.

Капітан розвантажувача метається вздовж облавку. Він відповідає за те, щоб жодне з суден не було пошкоджене під час операції, та щоб стикування пройшло успішно. Щоб належним чином розвантажити вугілля, платформа повинна ідеально прилягти до балкера.

“У нас є три крани та три баржі, і їх потрібно розмістити в належному місці. Інакше ми не зможемо працювати”, - каже капітан платформи-розвантажувача Лютфу Талай.

Вугілля починають розвантажувати тієї ж ночі. 162 тисячі тонн “чорного золота” завантажують на значно менші баржі. Осадка такого судна - всього 5 метрів. Це дозволяє йому підійти до електростанції з майже 10 тисячами тонн вугілля на борту.

“За хорошої погоди нам під силу перевезти до 40 тисяч тонн за день. Отож на те, щоб завантажити та розвантажити 16 барж, піде 4 дні”, - сказав оператор платформи-розвантажувача Гаррі Вейз.

Така платформа-розвантажувач вугілля - єдина у світі. Ще з 2003 року тут розвантажують судна з Колумбії та Південної Африки.

Нитки сходяться на містку, де команда не лише керує операцією з розвантаження, а й контролює баластну систему. Вантажні рухи кранів компенсують спеціальними цистернами у корпусі розвантажувача. Трюми поступово порожніють, а ковші кранів більше не наповнюються до краю. Тепер робота - для наземної техніки.

“Ми опустили у трюм екскаватор та один з бульдозерів, щоб дістати вугілля із закутків”, - каже оператор платформи-розвантажувача Гаррі Вейз.

Команда вже розвантажила 150 тисяч тонн. 15 барж повезли вугілля до станції. Цей рейс - останній.

“Ми називаємо це замітанням. Після всього ми проходимо, якщо не з віником, то з лопатою, щоб забрати максимум вугілля”, - каже Гаррі Вейз.

Врешті, останні крихти вугілля забрано. Останню баржу наповнено. Повний вперед!

16-та баржа залишає розвантажувач - і прямує до електростанції. На найбільшу ж у світі вантажну вугільну платформу чекає ще не один балкер.