Що далі робитиме парламент з беззубим НАЗК

13 вересня 2017, 16:00

Кризу неефективного НАЗК здатен вирішити український парламент. Але чи хочуть самі депутати ефективної роботи Агентства із запобігання корупції?

Найближчим часом парламент розглядатиме одразу три законопроекти щодо перезавантаження НАЗК. Ключове, що їх об’єднує, — зміна керівництва НАЗК, звільнити яке зараз можна лише змінивши відповідне законодавство. Проте на цьому спільне в законопроектах закінчується, бо два з трьох законопроектів, замість нарешті зробити орган незалежним, пропонують остаточно перетворити його на маріонетку в руках влади.

Про те, що НАЗК є неефективним, не говорить тільки німий. За рік роботи керівництво НАЗК не змогло забезпечити належну роботу Реєстру декларацій, не запустило системи їх автоматизованої перевірки, не розробило нормального порядку для їх перевірки, не отримало всі доступи до реєстрів, необхідні для їх перевірки. У результаті, за рік НАЗК не перевірило й сотні декарацій, та й ті формально і неякісно.

Читайте також: Е-декларування у заручниках у спецслужб, або мільйони гривень на "ще одне" НАЗК

Коли нарешті з’явились результати перевірки найочікуванішої декларації року — Президента Петра Порошенка, — в них було прямо вказано, що доходи його і членів його родини за весь період перебування Порошенка на держслужбі не перевірялись. Так само, як немає жодного слова про перевірку незадекларованої іспанської вілли. Цінність такої перевірки — нульова. Це як тримати в руках найсучаснішу зброю, але використовувати її для забивання цвяхів.

Ключова причина такої неефективності у тому, що цей надпотужний за своїми повноваженнями орган так і не став незалежним. Весь останній рік керівництво частіше ставало героями новин через скандали і взаємні звинувачення одне одного, ніж через результати своєї роботи. Щоб ви зроуміли, якими могли бути результати їхньої роботи, поясню на дуже простих прикладах.

Якби НАЗК реально перевіряли декларації, вони б знаходили невідповідність між мільйонними статками і мізерною чиновницьою зарплатою, наприклад, податківців. І після першого покараного ваш бізнес перестали би "кошмарити" податківці, бо знали б, що їхні статки корупційного походження рано чи пізно виявлять і обов’язкового покарають.

Читайте також: Історія НАЗК, історія зради, або як Порошенко бере під контроль усе, що шкодить його кар'єрі

Якби НАЗК реально перевіряли декларації, вони б знаходили незаконне збагачення через записане на родичів майно у чиновників безкінечних агентств, інспекцій і служб. І тоді гроші з державного бюджету (ваші гроші, заплачені у вигляді податків) йшли б на дороги, якісні послуги, освіту, медицину, а не на приватні маєтки і автомобілі.

Якби НАЗК реально перевіряли декларації, вони би знаходили незадеклароване майно суддів і відправляли їхні справи до НАБУ, і тоді справжнє, а не фіктивне оновлення судів призвело б до того, що в судах можна було б добитись справедливих рішень.

Якби НАЗК реально перевіряли декларації, вони и виявляли розкішний спосіб життя прокурорів і відправляли їхні справи до НАБУ, і тоді б прокуратура займалась не рейдерством і політичними замовленнями, а захищала державні інтереси, наші з вами інтереси.

Але ні, НАЗК реально не перевіряє декларації. А значить результати їх перевірок не стануть приводом притягнення корупціонерів до кримінальної відповідальності. А значить, корупціонери і далі керуватимуть країною, і зовсім не з метою зробити наше з вами життя кращим. А значить, наше з вами життя буде і далі погіршуватись.

Читайте також: Перезавантаження НАЗК: що, хто і коли буде змінювати?

Хоча для того, щоби антикорупційні органи виконали своє завдання, треба лише одне — забезпечити їх незалежність. У тому числі НАЗК, щоб там декларації почали по-справжноьому перевіряти.

Проте замість того, щоб зробити його незалежним, уряд і представники парламентської більшості з президентського БПП і "Народного фронту" подають законопроекти, якими хочуть його підпорядкувати собі. А єдиний законопроект з трьох, який може допомогти вирішити кризу НАЗК, блокують навіть на етапі його реєстрації в парламенті.

Бажання більшості представників влади очевидне: або залишити все як є (беззубий орган НАЗК, який можна безкінечно блокувати різноманітними адміністративними заходами), або (і я не знаю, що гірше) отримати собі ручного цербера, якого можна спускати з повідка на тих, хто насмілиться критикувати їх або насмілиться забрати в них владу.

Отак і виходить, що за гучними заявами, фасадами реформ і красивими обіцянками ховається бажання захистити приватні інтереси і зберегти все як є. Але це не значить, що виконання обіцянок і незалежності нових антикорупційних органів не треба добиватись. І ми будемо робити це стільки, на скільки вистачить сил. Але, що набагато важливіше, — щоб ви знали і розуміли, що відбувається. Бо одного дня саме ваша свідома позиція може змінити все.