Коли рік тому з боями запускалась система е-декларування, вся країна дізналась про існування в Україні одного дуже важливого державного органу. Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації або, коротше, Держспецзв’язку. Цей орган виконавчої влади відповідає, не більше не менше, за систему урядового і конфіденційного зв’язку.
Тобто саме Держспецзв’язок відповідає за захист телефонних і електронних комунікацій Президента, Прем’єра, Голови Верховної ради і організовує перевезення і доставку кореспонденції, що містить державну таємницю.
Окрім того, Держспецзв’язок відповідає за захист державних інформаційних ресурсів, тобто щоби інформація на державних сайтах і базах даних була захищена від несанкціонованого проникнення. Така собі цифрова Служба безпеки.
Та, власне, спочатку Держспецзв’язку і був департаментом Служби безпеки України, але згодом – розрісся і перетворився на цілий центральний орган виконавчої влади зі спеціальним статусом і річним бюджетом у 100 мільйонів гривень. Проте зміна формального статусу нічого не змінила в суті цієї структури, бо Держспецзв’язок очолюють, як і раніше, – офіцери СБУ.
Читайте також: Історія НАЗК, історія зради, або як Порошенко бере під контроль усе, що шкодить його кар'єрі
По суті Держспецзв’язку – це спецслужба, важливість завдань якої важко переоцінити, особливо в умовах війни. От тільки в Україні її використовують для захисту не державних інтересів, а приватних, корупційних. Коли рік тому Держспецзв’язок спочатку відмовився надати системі е-декларування так званий сертифікат комплексної системи захисту інформації (тобто документ, який підтверджує, що дані в системі захищені), а потім через свої структури сфальсифікував її злам (ну, треба ж було якось підтвердити свої слова, що вона незахищена), це використали для того, щоб віддати систему е-декларування під контроль спецслужб.
Саме тоді Президент Порошенко заявив, що система кардинально перероблена і радісно відзвітував про запуск е-декларування в Україні і за кордоном. Однак відтоді саме структури Держспецзв’язку безконтрольно втручались в її роботу, через що вона то не приймала декларації, то не відповідала законодавству, то взагалі переставала працювати.
А в результаті, всього за півроку, структури Держспецзв’язку, які весь цей час адміністрували систему, заявили, що вона настільки погана, що треба створювати нову. Тобто так кардинально переробили, що вона стала геть ні на що не гідна, як стверджує керівництво цієї структури. Вони навіть порахували, скільки коштуватиме створення цієї нової системи: 12 мільйонів доларів і 4 роки роботи на розробку нової системи.
Але головне – там заявили, що запуск системи автоматизованої перевірки, завдяки якій НАЗК могли би перевіряти саме ті декларації, де справді є що перевіряти, і виявляти корупціонерів, з цією системою неможливо. Категорично – неможливо.
Як би ви відреагували, коли б вам сказали, що те, що вже було раз створено, треба переробити, і вам доведеться заплатити за це мільйони доларів з власної кишені? А якби вам сказали, що перероблювати рекомендує структура, проти якої за нашими заявами відкрито кримінальне провадження у справі про фальсифікацію зламу е-декларування?
Читайте також: Перезавантаження НАЗК: що, хто і коли буде змінювати?
От і ми теж подумали: перш ніж платити мільйони, які краще витратити на розвиток економіки, треба з’ясувати: а чи справді системи така погана? Чи не намагаються українців ошукати і знову ввести в оману? І чи не брешуть нам для того, щоб просто вбити систему і замість неї ніколи не створити нову?
А охочих знищити систему, як ми всі розуміємо, серед наших чиновників дуже багато. Тому ми запропонували провести незалежну експертизу системи е-декларування, яка би дала відповідь на питання: що з системою, хто і наскільки її попсував і чи справді вона така погана, що треба створювати нову?
За кілька місяців керівництво НАЗК вдалося переконати прийняти рішення про проведення незалежної експертизи системи е-декларування. Для організації цього процесу було створено робочу групу, завданням якої було, перш за все, забезпечити незалежність цієї експертизи, для чого були проведені перемовини з міжнародними партнерами, які погодились допомогти запросити незалежних іноземних експертів і навіть профінансувати цей процес.
Окрім того, робочою групою було прийнято рішення протестувати можливості автоматизованої перевірки на системі, від якої НАЗК свого часу відмовились, і заодно протестувати правила для такої автоматизованої перевірки, свої пропозиції до яких ми теж розробили.
Залишалось одне – отримати доступ до системи, експертизу якої НАЗК, як її власник, вирішило все ж таки провести. І тут почався професійний бюрократичний футбол. Гра така є у наших "відповідальних" чиновників: хочеш завалити вирішення якогось питання, треба його відфутболити на якесь управління, поставити на гальма або настворювати купу паралельних структур, щоби тему заговорити і дискредитувати. А під шумок — зробити те, що їм вигідно, а не те, що потрібно.
Так от, спеціалісти Держспецзв’язку не тільки не дали доступ до системи, але й взагалі проігнорували участь у цій експертизі. За наявною інформацією, нещодавно вони надіслали документ під грифом "для службового користування", у якому відмовлялись брати участь у проведенні ініційованої НАЗК експертизи, мотивуючи це нічим не обґрунтованими загрозами для системи. На їхню думку, проведення такої експертизи незалежними експертами призведе до втрати довіри громадян до ідеї декларування і катастрофічним наслідками для співпраці з іноземними партнерами нашої Держави.
Читайте також: Як влада вбиває е-декларування своєю брехнею
Тобто, увага, державна структура підробляє цифрові підписи, в той час як, згідно із законодавством, вона якраз і відповідає за безпеку і надійність цих підписів. Потім фальсифікує злам системи е-декларування, чим намагається підірвати довіру громадян до системи е-декларування, потім блокує проведення незалежної експертизи, яку підтримують іноземні партнери. Невже орган виконавчої влади може робити таке без заступництва або прямої вказівки свого керівництва? Звичайно, ні.
Хто і чому може давати вказівку блокувати незалежну експертизу? Ті, хто не хоче, щоби спливла інформація про замовників втручання в роботу системи і які саме були втручання.
Хто не хоче, щоби е-декларувння, нарешті, запрацювало так, як цього вимагає законодавство. Хто попри гучні публічні заяви, не хоче, щоби декларації перевірялись, а корупціонерів почали притягати до відповідальності. Ті, хто зацікавлений в збереженні корумпованої системи, частиною якої є самі. Ті, хто контролює спецслужби разом з СБУ та очолює виконавчу гілку влади. Нагадаю, що СБУ контролює Президент, а виконавчу гілку влади очолює Прем’єр-міністр.
І тоді стає одразу зрозумілою раптова поява на одному засідань урядового комітету, який очолює колишній представник президента в парламенті Степан Кубів, проекту рішення Кабміну про проведення іншої, альтернативної експертизи системи е-декларування.
Без незалежних експертів, без міжнародних партнерів, без представників громадськості. Щоби за її результатами ніхто ніколи точно не дізнався, хто ж насправді саботує роботу системи е-декларування в Україні. І для того будь-яку спробу незалежної оцінки треба зупинити і заблокувати.
І чому б для цього не використати ручну та приватно контрольовану спецслужбу. Другий рік ми всі є свідками, як наполегливо і цинічно, через спецслужби намагаються знівелювати, а потім знищити систему е-декларування, а антикорупційних активістів, які вимагають її належної роботи і всіх антикорупційних інститутів, дискредитувати або фізично розправитися.
Будь-який аудит чи експертиза лише тоді має сенс, коли вона справді незалежна, бо має дати відповіді на дуже конкретні питання: хто саботує боротьбу з корупцією і як нам це зупинити цей саботаж, щоб рухатись далі? Але проблема нашої ситуації в тому, що почути відповіді на ці питання не хоче ніхто, хто повинен приймати подібні рішення.
Корупціонери не можуть бути зацікавлені, щоби самим собі шкодити. А значить, нам самим знову доведеться змушувати їх це робити, щоби створені нові антикорупційні інституції запрацювали на повну силу і далі очікуваний нами результат.
Зрештою все буде добре, і якщо зараз не добре, значить, це ще не кінець.