Команда вчених та інженерів із Шанхайського університету транспорту розпочала будівництво першого глибоководного детектора нейтрино. Він перебуватиме на глибині 3,5 кілометра у західній частині Тихого океану й аналізуватиме потоки частинок із космосу, сподіваючись одного дня розкрити їхнє джерело. Вимірювання нейтринних коливань дасть змогу вченим досліджувати нову фізику за межами Стандартної моделі, а також надасть можливість провести нові експерименти в галузі квантової гравітації. План проєкту TRIDENT опубліковано в журналі Nature Astronomy.

Дивіться також Таємничі нейтрино можуть взаємодіяти зі світлом, виявили вчені

Деталі

Нейтрино бомбардують атмосферу Землі постійно. Вони можуть проходити крізь матерію, не лишаючи слідів. Вимірювання нейтринних коливань дасть змогу вченим досліджувати нову фізику за межами Стандартної моделі, а також надасть можливість провести нові експерименти в галузі квантової гравітації. Крім того, сьогодні ми лише можемо здогадуватися про джерела нейтрино, а нові дослідження допоможуть з'ясувати, що ж саме їх випускає.

Згідно з проєктом TRIDENT ("Тропічний глибоководний телескоп нейтрино"), детектор буде побудований на підводному майданчику в північній частині Тихого океану, на глибині близько 3,5 кілометра. Дно обраної ділянки рівне, а течія на відстані кількох сотень метрів від дна слабка.

• Детектор складатиметься з 1200 закріплених на дні вертикальних тросів по 700 метрів завдовжки.
  • Їх встановлять на дистанції від 70 до 100 метрів один від одного, як зарості водоростей.
  • На кожному з них буде розташовано по 20 цифрових оптичних модулів із високою роздільною здатністю.
  • При діаметрі 4 кілометри телескоп буде відстежувати високоенергетичні нейтрино в області діаметром 12 квадратних кілометрів.
  • Розрахунковий термін служби детектора – 20 років.

Схема детектора
Схема детектора TRIDENT / Фото Університет Цзяо Тонг

Спочатку вчені побудують зменшену копію телескопа з 10 тросів, щоб випробувати технологію. Передбачається, що вона буде готова у 2026 році. Уже за рік роботи повноцінний телескоп TRIDENT зможе вловити потік нейтрино, що рухається до нас з активної галактики NGC 1068. Телескоп використовуватиме Землю як щит, уловлюючи нейтрино, які пройшли крізь планету з протилежного боку.