Як це працює
Технологія дозволяє позиціонувати взуття спереду, ззаду та збоку за допомогою датчиків, що надходять від велосипеда та велосипедиста. Ці датчики генерують дані, що визначають і автоматично переміщують взуття в оптимальне положення. Також можливе ручне регулювання.
Дивіться також Ford випустить стильні електровелосипеди під брендом Mustang
Чи потрібна комусь така річ? Ця ідея призначена для доріг, бездоріжжя чи гравію? Як технологія витримає несприятливі погодні умови? Система ще не представлена на ринку, а тому відповісти на деякі питання поки неможливо. До того ж патенти не завжди втілюються у життя.
Зазвичай велосипедист контактує з велосипедом за допомогою черевика, шипів і педалей. У цьому випадку черевик має "регулятор" на підошві. До нього кріпиться шиповка, і взуття кріпиться до педалі традиційним способом. Цей регулятор оснащений реверсивним електродвигуном, який переміщує взуття спереду назад і зліва направо по рейках, дозволяючи не відривати ногу від педалі. Педаль містить основну батарею, що живить систему, а бездротова система живить черевик, шип і регулятор.
Ми можемо бачити пластину, схожу на кредитну картку, між черевиком і шипом. Це блок регулювання / Фото US Patent Office
Але навіщо таке регулювання? Оскільки велосипедисти рухаються різними типами місцевості та на різних підйомах і спусках, вони пристосовують положення свого тіла до них. Це може змінювати точки повороту й кути нахилу ніг, а отже, можливо, існують потенційні механічні переваги і підвищення продуктивності, якщо точка контакту стопи з дорогою може компенсувати це.
Це те, що ви можете зробити, не замислюючись, на пласких педалях без кліпс, але, очевидно, з більшістю взуття з кліпсами це неможливо, не зупинившись і не діставши шестигранні ключі.
Запропонована Shimano автоматична система визначає потребу велосипедиста в оптимальному положенні стопи за допомогою вищезгаданих датчиків на взутті й велосипеді. Згідно з патентом, черевик може налаштовуватися на оптимальну роботу на основі ряду факторів: зміни сили натискання на педалі, переходу з гравію на асфальтовану дорогу, або навіть у відповідь на дані GPS. Наприклад, шиповки можуть просуватися вперед у черевику, коли велосипед виявляє, що ви їдете в гору або, наприклад, сильно прискорюєтесь.
На цій схемі краще видно регуляторний механізм між підошвою та шипом. Крім того, подивіться на точку 60 і ви побачите хрестоподібний регулятор, який дозволяє відкалібрувати взуття вручну / Фото US Patent Office
Дивіться також Ця технологія змінить нашу електроніку назавжди, але на неї доведеться чекати не менше 10 років
Що це дає
Потенційний приріст продуктивності не зазначається, а конкретна користь технології не підкріплена науковими фактами в самому патенті. Але одне дослідження, проведене у 2023 році, показало, що "регулювання передньо-заднього положення стопи на педалі не впливає на економічність велосипеда у велосипедистів-змагальників, які крутять педалі зі сталою потужністю, яка у цьому спорті визначається показником вентиляції легень. В експериментах учасники досягали показника 90% VT (Ventilatory Threshold).
Однак це, швидше за все, було лабораторне тестування, а не реальна їзда в мінливих умовах. У велоспорті найвищого рівня конкуренція настільки висока, що варто боротися за кожні пів відсотка продуктивності, і буде цікаво побачити, чи почне ця технологія з'являтися на перегонах, або, можливо, навіть у споживчих товарах, де вона, безсумнівно, знайде своїх покупців.
Українці люблять надійні автомобілі, які споживають небагато пального. Яскравий приклад – SUZUKI Vitara Hybrid 2024 року. Це авто дуже економічне, надійне та перевірене часом. А головне, що зараз воно продається зі знижкою до 86 000 грн.