На борту судна перебували більше 200 осіб, серед яких було багато дітей. Врятуватися вдалося лише 79. Трагедія сталася за три кілометри від села Сюкєєво. Ті, кому пощастило врятуватися, розповіли, що раптово теплохід перехилився на правий борт і став тонути. Все сталося майже миттєво - для того, щоб опуститися на дно, "Булгарії" вистачило трьох хвилин.
"Ми всі опинилися поховані практично живцем в теплоході. Як в саркофагу кам'яному, ну, в залізному. І через такі лазівки ми пройшли. Через вікна. Вишли на поверхню. Теплохід же затонув повністю, він же був на дні", – каже Наталія Макарова, яка врятувалася з "Булгарії".
Ситуація ускладнилася і тим, що потопельникам вчасно не надали допомогу. Два судна, які на момент катастрофи проходили поряд, не зупинилися. Згодом проти капітанів цих кораблів порушили кримінальні справи. Людей рятували матроси з теплоходу "Арабелла", який першим підійшов до місця трагедії.
"Люди били в жахливому стані, були травми у людей різної тяжкості, вони були в масляній плівці, такі всі в мазуті, тому що при затопленні судна він відразу піднявся на поверхню, всі вони були в ньому, що власне, ускладнювало рятувальну операцію", - каже капітан "Арабелли" Роман Лізалін.
12 липня в Росії оголосили загальнонаціональним днем жалоби. До морського вокзалу в Казані тисячі людей принесли квіти та траурні вінки. Співчуття родинам загиблих висловило керівництво Росії та деякі іноземні лідери, серед яких Президент України Віктор Янукович та прем’єр Микола Азаров.
Одразу ж після інциденту постало питання - що саме спричинило жахливу трагедію. Причин називалося чимало, проте одразу стало відомо одне - теплохід не був на капремонті впродовж останніх 30 років. Саме ж судно було спущено на воду у Чехословаччині у 1955 році. Його конструктори кажуть - термін експлуатації судна не повинен був перевищувати двох десятиліть. До слова, до 2010 року теплохід мав назву "Україна".
Парадоксально, але "Булгарію" впродовж останніх років самі ж члени команди називали не інакше, як "плавучою труною". В теплохода постійно ламався двигун, вода заливалася всередину через ілюмінатори, а в машинному відділенні кілька разів спалахувала пожежа. Працювати на "плавучій труні" не хотів майже ніхто, але орендарі судна вперто продовжували експлуатувати "Булгарію".
"Типова ситуація коли власник, а зараз власники вже приватні стають, просто примушують тебе вийти в рейс. Знаючи про поломки, вони як би починають переконувати - та тихенько, та абияк, та пройдете", - каже моряк Віктор Філатов.
Резонансна справа одразу ж почала розглядатися на найвищому рівні. Президент Медведєв доручив негайно перевірити технічний стан усіх плавзасобів, а прем’єр Путін у всьому звинуватив жадібність та безвідповідальність власників.
"Кількість старих посудин, які плавають у нас, - безмежна. Треба оцінити цю ситуацію і примусити або підвести необхідні капітальні ремонти всіх, хто має судна у власності, або вивести їх з експлуатації", - каже Президент Росії Дмитро Медведєв.
"Те, що відбулося 10 липня з "Булгарією" без жодного сумніву потрясло всю країну. Це жахливо, стільки жертв, стільки дітей загинуло. Це жахливо, що нам доводиться платити таку дань за безвідповідальність, за жадібність, за безладність, за грубе порушення правил технологічної безпеки", - каже прем’єр-міністр Росії Володимир Путін.
Не дивно, що орендарів "Булгарії" - керівників компанії із сумнівною діловою репутацією "Агроречтур" - одразу ж затримали та порушили проти них кримінальні справи. На поверхню спливли вже зовсім шокуючі факти - пасажирський теплохід, як виявилося, не мав ліцензії на пасажирські перевезення! І це при тому, що на "Булгарію" туроператори постійно пропонували і продавали прогулянкові тури.
Наразі розслідування обставин трагічного рейсу триває. Незважаючи на те, що влада зобов’язалася виплатити родинам загиблих та постраждалим компенсації, померлих не зможуть замінити жодні гроші. А російській владі, вочевидь, доведеться докласти чимало зусиль, щоб уникнути подібних ситуацій в майбутньому.