Угода з Фемідою: як Порошенко після реформи отримає своїх суддів
Через запуск електронної системи декларування 1 тисяча суддів звільнилися за власним бажанням. Це кожен сьомий суддя в Україні. Судова реформа покликана прибрати решту корумпованих суддів з посад. Але Адміністрація Президента вирішила укласти угоду із суддями старої системи та запропонувала обміняти мантію на лояльність до чинної влади.
Я тобі, ти мені
Адміністрація Президента пішла на угоду зі старим суддівським корпусом
Джерело сайту "24" стверджує, що законопроект 6232 про зміни правил розгляду справ у суді, який винесений у залу Верховної Ради, є результатом домовленностей між Адміністрацією Президента та суддівським корпусом.
Читайте також: Як депутати розглядали судову реформу у напівпорожньому залі: промовисті фото
Цей законопроект вже викликав негативну реакцію експертів та громадськості через статті, які дають суддям більше контролю над судовим процесом.
Суддям не подобається, коли їм доводиться слухати справу під дулами камер. З їхньої точки зору вони мають право на спокійний розгляд справи та виставляти порушників із зали засідань.
Цей законопроект є одним з надважливих етапів судової реформи. Він народився у робочих групах Ради судової реформи при Президенті України.
З різних джерел нам стало відомо, що замовляють музику у раді чинні голови найвищих судів України.
Туди входять Голова Конституційного Суду Юрій Баулін, Суддя Верховного суду Олександр Волков, Голова Вищого спеціалізованого суду Борис Гулько. Список можна продовжувати.
Читайте також: Бекграунд судової реформи: резонансні справи, які закінчились провалом
Представники громадськості, адвокати та знані юристи, що також є членами цієї ради, серйозного впливу на її рішення не мають.
Один з авторів Конституції України Віктор Мусіяка гірко сміється на запитання кореспондента "24", для чого йому членство у Раді, де все вирішується приватно.
Мусіяка підтверджує, що усім у Раді керує група впливових суддів, а його законодавчі пропозиції пролітають повз вуха. Саме з цієї причини на Банковій він буває дедалі рідше.
При Януковичі я зробив демарш і вийшов з Конституційної асамблеї, коли зрозумів, що вони там навигадували. Але користі з цього не було жодної, тепер я хоч можу інформувати суспільство, що там відбувається,
– зазначив Віктор Мусіяка.
Інше джерело у Раді припускає, що у законопроекті 6232 з’явилися речі, які суттєво зменшують головний біль суддям, бо Адміністрація Президента на це погодилася в обмін на подальшу лояльність.
Влада іде їм на зустріч, тому що в судах часто вирішуються важливі для неї справи. У кулуарах Адміністрації Президента гру у піддавки із суддями називають "співпрацею",
– розповів один з членів Ради з судової реформи.
Відсіяти нелояльних
Громадську раду доброчесності використали для відсіювання нелояльних претендентів
Реформа також передбачала набір до Верховного суду нових суддів та переатестацію усього суддівського корпусу. Понад один рік Вища кваліфікаційна комісія (ВККС) відбирала 120 суддів, які займуть посади у Верховному суді.
Читайте також: Чому конкурс до Верховного Суду не може змінити українську систему
ВККС використала громадськість для того, щоб відсіяти непотрібних кандидатів у Верховний суд і залишити тих, хто підтвердив лояльність Адміністрації Порошенка, вважає експерт Реанімаційного Пакету Реформ та член Громадської ради доброчесності, яка спостерігала за відбором кандидатів, Роман Куйбіда.
Вони з колегами знайшли один з чотирьох тестів, які проходили кандидати під час переатестації або кваліфікаційного відбору до Верховного суду. Цей тест перекладений із болгарської мови "на лояльність роботодавцю".
Куйбіда впевнений, що Громадську раду використали ще й для відсіювання нелояльних претендентів.
Комісія дослухалася до негативних висновків громадськості щодо другорядних кандидатах, які були дрібними та не мали зв’язків у владі. Висновки Громадської ради ігнорувалися, де це стосувалося провладних кандидатів.
Таких кандидатів Громадська рада нарахувала 30 зі 120 осіб. Це люди, які мають або корупційне минуле, або виносили політично вмотивовані рішення. Серед них, наприклад, судді, які забороняли вільні зібрання під час Майдану, брехали в деклараціях і засудили Юрія Луценка до тюрми.
Читайте також: Судова реформа: хто "за", а хто "проти" ініціатив гаранта
Їхні кандидатури незабаром має затвердити Вища рада правосуддя, а потім і сам Президент своїм указом.
Комісія мала пояснити, чому вона не зважає на висновки громадськості щодо цих кандидатів, але, як виявилося, у їхніх паперах немає жодних відповідей.
* * *
У Верховній Раді триває розгляд поправок до законопроекту 6232. Їх назбиралося 4,7 тисячі. Парламентарі розглянули менше третини. Депутати від більшості категорично не приймають навіть слушних зауважень від колег із "Самопомочі" та "Батьківщини".
Як повідомляють джерела в профільному комітеті, напередодні розгляду у Верховній Раді вони подивилися лише ключові поправки, які були потрібні БПП і "Народному фронту". Решту відхилили, хоча політики там немає, а є юриспруденція.
Читайте також: Гройсман пояснив, чому у Раді затягують розгляд судової реформи