"Укрзалізниця": "перемоги" і "зради" Войцеха Бальчуна
Несподівано зимова погода не додала плюсів до карми "Укрзалізниці" – сьогодні від графіку відстали близько 30 поїздів. Разом з тим днями виповниться півроку, як очільником відомства призначено Войцеха Бальчуна. Що змінилося за час його керівництва на українській залізниці — досліджували журналісти сайту "24".
Топ-менеджер і музикант
Українське суспільство спершу приголомшила звістка, що Бальчун, крім того, що висококласний спеціаліст-управлінець, ще й рок-музикант, гітарист польського гурту Chemia. Відверті відеокліпи і шалені концерти змушували обережно сприймати його як керівника. Але конфлікту між різними зацікавленнями керівника УЗ не сталось – як і раніше, він успішно поєднав їх. Зокрема, за весну і літо 2016 Chemia встигла відіграти концерт в Києві, ще 2 – у Польщі. Щоправда, до міжнародного фестивалю Respublica в Кам'янці-Подільському музиканти так і не доїхали.
Та нас більше цікавить не музична кар’єра пана Бальчуна, а залізнична. Отже, яких позитивних змін за останні півроку зазнала УЗ?
Нові поїзди
У липні залізничники запустили новий комфортний двоповерховий потяг, сполученням Харків — Генічеськ. Так само у липні почав курсувати щоденний потяг класу "Інтерсіті" сполученням Київ – Миколаїв – Херсон.
У вересні Одеська залізниця запустила приміський поїзд Помічна – Котовськ.
У вересні в УЗ анонсували запуск ще трьох швидкісних поїздів: Харків – Львів, Дарниця – Тернопіль – Львів, та Київ – Запоріжжя.
У жовтні щоденним зробили також поїзд Одеса – Костянтинівка , а в листопаді запустили поїзд сполученням Київ – Кременчук. Крім того, з 4 листопада запустили двоповерховий поїзд Skoda, що з’єднає Харків, Полтаву, Київ та Вінницю.
Ціни і квитки
Інформації про захмарне здорожчання вартості проїзду в поїздах, яке анонсували окремі прихильники "зради", поки що немає.
Втім, з 12 вересня вартість перевезення пасажирів у поїздах приміського сполучення зросла, зокрема, на Львівській залізниці (від 6 до 29 грн залежно від дальності поїздки). Таке підвищення в УЗ пояснили зростанням витрат на паливно-мастильні матеріали та загальним здорожчанням процесу обслуговування, ремонту й експлуатації рухомого складу.
Лише за серпень 2016 року доходи від перевезення пасажирів у приміському сполученні по території семи областей, які охоплює Львівська залізниця, склали 7,496 мільйона гривень, в той час як експлуатаційні витрати становлять 102,131 мільйона. Відтак, лише за один місяць збитки становлять майже 92 мільйони гривень, принаймні, так вказано на сайті "Укралізниці".
УЗ також змінила умови бронювання квитків та скасувала чотири види броні: більш жорсткі умови викупу місць встановили для організованих груп пасажирів, визначили обмежену кількість місць для державних установ та організацій. Це дозволило перевести у вільний продаж близько 3,9 тисяч місць щодоби.
За спостереженнями самої "Укрзалізниці", значно збільшилась кількість пасажирів, які віддають перевагу онлайн-покупці білетів. Войцех Балчун анонсував запуск мобільної версії сайту з продажу квитків та подальше впровадження мобільного додатку.
Антикорупція і Бальчун
У липні в "Укрзалізниці" презентували грандіозний "план змін", головна ідея якого – боротьба з корупцією. Очільник УЗ в ефірі українського телебачення назвав корупційні схеми основною перешкодою реформування залізниці.
У нас є проблема із закупівлею запчастин для локомотивів, інших запчастин. Ми зараз не можемо навіть нормально закупити листове залізо для залізниці. Ми будемо модернізувати і пасажирський, і рухомий склад,
– сказав Бальчун.
У серпні, не пропрацювавши на посаді й трьох місяців, Бальчун потрапив на сторінки української преси з невтішними оцінками і цілим списком скандалів, де фігурувала назва "Укрзалізниця". Трохи згодом пан Бальчун визнав, що проблема корупції в "Укрзалізниці" набагато загрозливіша, ніж він уявляв.
Скандали і чутки про відставку
У жовтні цього року Служба безпеки України розповіла деталі багатомільйонного корупційного механізму, який створили в "Укрзалізниці" під час закупок продукції для потреб підприємства. За даними СБУ корупційну схему створили вісім років тому чиновники технічних департаментів та окремих підприємств "Укрзалізниці": забезпечували укладання контрактів на постачання кабельно-провідникової продукції з визначеними комерційними структурами, у тому числі російськими.
Через тиждень глава Офісу великих платників ДФС Євген Бамбізов заявив, що ПАТ "Укрзалізниця" ухилилася від сплати податків на суму майже 2 мільярди гривень.
Щоправда, в УЗ відразу відреагували на цю заяву спростуванням. Однак, на початку листопада у окремих ЗМІ поширилися чутки про нібито відставку Балчуна. Очільник "Укрзалізниці" їх одразу ж спростував.
Я не йду у відставку! Немало тих, хто хоче цього. Але надто багато треба зробити для України, щоб я міг дозволити собі цю слабкість!
— написав він на свої сторінці у Фейсбук.
Дійсно, виглядає так, що до реальних змін, помітних і неозброєним оком, "Укрзалізниці" ще чимало роботи. Однак старт, яким би він не був, дано.