Які ключові пункти роблять президентську версію закону про Антикорупційний суд фейковим

28 лютого 2018, 22:17
Читать новость на русском

1 березня у Верховній Раді депутати мають розглянути президентську версію законопроекту про Антикорупційний суд. Саме той варіант, до якого мали претензії і МВФ, і Світовий банк.

Документ рекомендував Комітет з правової політики. Альтернативні варіанти депутати запропонували відхилити.

"Наш законопроект повністю виконує вимоги Венеційської комісії щодо міжнародних експертів, утворення суду", – запевняє народна депутатка від "Самопомочі" Олена Сотник.

Читайте також: Нечувано, щоб голова МВФ розмовляла цілу годину з Порошенком про Антикорупційний суд, – Рибачук

Так авторка альтернативного до президентського законопроекту переконувала членів комітету підтримати її документ. Та вони вирішили у суть не заглиблюватись. На розгляд надважливого документу нардепи витратили 20 хвилин. Обґрунтували це тим, що зміни потрібні, але хай їх вносить парламент.

Ми вирішили, хай це буде президентський варіант. Все одно лише від парламенту залежить, чи буде він в кінцевому варіанті відповідати повністю вимогам Венеційської комісії, чи це буде лише фейковий суд, від якого залишиться табличка на приміщенні,
– прокоментував заступник голови Комітету правової політики і правосуддя Леонід Ємець.

Фейковим у версії президента суд роблять кілька ключових пунктів. На вимогу громадськості та західних партнерів відбирати суддів будуть міжнародні експерти. Вони мали б, як решето, відсіяти недоброчесних кандидатів. Однак, у президента їм лишили лише дорадчий голос. І всі відсіяні судді зможуть таки отримати антикорупційні мантії, якщо таке рішення прийме Вища кваліфікаційна комісія.

Вища кваліфікаційна комісія суддів України не мала б права призначати тих кандидатів, які не пройшли решето міжнародних експертів. Якщо вони ставлять вето, ніхто не може його подолати,
– вважає член Комітету з питань запобігання і протидії корупції Віктор Чумак.

Долати вето – улюблена справа кваліфікаційної комісії. Це вони показали, коли пропустили у Верховний Суд 30 суддів, яких громадськість назвала недоброчесними.

"Важливо, щоб суд був підібраний з принципових правників, а не як "новий" Верховний Суд, який вже почав повертати на посади суддів, яких звільняла Верховна Рада, які судили майданівців", – наголосив член Комітету з питань запобігання і протидії корупції Єгор Соболєв.

Читайте також: Громадськість та опозиціонери критикують президентський законопроект про Антикорупційний суд

Інша норма може взагалі заблокувати роботу суду. Президент пропонує, щоб у спецсуді, крім топ-корупції, розглядали ще й справи про наркоторгівлю та обіг зброї. Але тоді на розгляд справ корупціонерів часу просто не залишиться.

Щоб не завалювати справи, треба зробити підсудність цього суду виключно з підслідністю САП і НАБУ,
– впевнений Чумак.

Крім того, просто заблокувати конкурс до суду може те, що всі кандидати повинні мати міжнародний юридичний досвід роботи. А таких в Україні зовсім небагато. Всі ці "перепони" можна виправити ще в першому читанні.

Проте в це мало хто вірить. Тим більше, сам автор законопроекту – президент, який має в Раді найбільшу фракцію – на зауваження Венеційської комісії реагувати не поспішає.

В жодному разі я не бачу можливим, щоб хтось, в тому числі з-за меж нашої держави, писав закони замість українського парламенту, президента, бо носієм влади є народ, і ніякі інші антиконституційні питання не є прийнятними,
– прокоментував президент Петро Порошенко.

Голова Верховної Ради заявив, що до кінця тижня депутати розглянуть законопроект. Та в якому вигляді його ухвалять – поки сказати ніхто не може.