Зарплата для депутата: коли і на скільки треба підвищувати виплати народним обранцям?

1 листопада 2016, 19:01
Читать новость на русском

Поки українці з подивом і гнівом вивчають електронні декларації можновладців, нардепи вирішили зробити великодушний вчинок. Як заявив спікер парламенту Андрій Парубій, голови фракцій домовилися про відмову від підвищення зарплат у 2017 році. Чому парламентарі хочуть відмовитися від підвищення собі зарплат і коли це варто робити, розбиралися журналісти сайту "24".

Українцям підвищення на 10%, депутатам – на 100%

Як відомо, 20 жовтня народні депутати при голосуванні за Держбюджет на 2017 рік у першому читанні, серед іншого, ухвалили рішення підвищити власні зарплати вдвічі – приблизно до 36 тисяч гривень в місяць. Перед цим уряд Володимира Гройсмана широко розрекламував підвищення соціальних виплат та збільшення на 20-30% зарплат вчителям і лікарям. А от збільшення вдвічі зарплат парламентарям Кабмін не анонсував. Народні депутати, розглядаючи проект бюджету, тихо внесли відповідну поправку самостійно.

При цьому треба зауважити, що насправді зарплата депутатів буде вищою, ніж 36 тисяч гривень. Народні депутати мають ще чимало додаткових виплат, зокрема, на відрядження, на проїзд. Є дивна виплата: "на виконання депутатських повноважень", яка, якщо подивитися на е-декларації парламентарів, за рік складає близько 80 тисяч гривень. Тобто, народним депутатам, крім зарплати, додатково ще й платять за те, що вони виконують свої безпосередні обов’язки. Плюс парламентарі ще й отримують грошову компенсацію на житло в Києві, причому деякі з них, навіть дуже заможні і ті, що вже мають житло в Києві, буквально вибивають цю компенсацію.


Українцям депутати підвищують виплати на пару сотень гривень, а собі -на 20 тисяч

Постанова про підвищення депутатських зарплат викликала різні оцінки. Експерти вважають, що народні депутати повинні мати гідну зарплату. Але підвищувати її треба так, як і всім іншим українцям, тобто на 10-20%. Одним із аргументів на користь підвищення депутатських зарплат було те, що невисокі оклади створюють умови для політичної корупції. Парламентарі шукають додаткового заробітку, їм платять олігархи за те, щоб вони голосували за лобістські закони.

Невеликі зарплати у депутатів – це шлях в нікуди. Це означатиме, що українське суспільство фактично погоджується з тим, що у Верховній Раді будуть олігархи, їхні ставленики або відверті корупціонери. В такому випадку боротися з корупцією просто немає сенсу. Народним депутатам треба встановити зарплату, яка дасть можливість повноцінно виконувати роботу. Рівень оплати їхньої праці має створювати умови для того, щоб не брати хабарі. Інакше Україна повністю перетвориться на корупційну державу,
– переконаний політичний експерт Тарас Чорновіл.

Втім, виникає закономірне питання своєчасності такого кроку. Адже українська економіка переживає сильну кризу, прогнози з росту ВВП на 2017 рік не дуже втішні. Відповідно, незрозуміло, звідки влада збирається знаходити кошти на анонсовані підвищення.

Подвійне підвищення "мінімалки" і мільйонери у владі

Можна погодитися з тим, що народний депутат або чиновник із невеликою зарплатою стане використовувати свою посаду для власного збагачення, беручи хабарі за послуги. Але після оприлюднення урядовцями, чиновниками і народними депутатами е-декларацій українці побачили протилежну картину. Зокрема, що "слуги народу" в своїй більшості геть не потребують підвищення зарплат. Адже вони володіють великими маєтками, мають офшорні компанії, колекції картин, дорогі годинники, банківські рахунки і ще й готівку в різній валюті на десятки і сотні мільйонів гривень.

До речі, статки українських можновладців вразили не тільки наших співгромадян, але й світову спільноту. На Заході, зокрема в країнах Європейського Союзу, парламентарі не живуть так розкішно. Так, в ЄС зарплати депутатів вищі, ніж середня зарплата по країні – але там немає кризи, війни, і відбувається економічне зростання.

Що стосується українських народних депутатів, то в них, у порівнянні із західними колегами, зарплати дійсно нижчі. Але й у звичайних українських громадян теж не європейські доходи. То ж чому українцям зарплати підвищують на 10%, а депутатам на 100%?


Е-декларації викликали шок в українців

Вочевидь, щоб трохи заспокоїти суспільство, Гройсман обіцяв з 1 січня 2017 року підняти рівень мінімальної зарплати також удвічі – до 3 200 гривень. Питання, чи насправді за це проголосують при ухваленні Держбюджету. Ще одне питання – які джерела такого "атракціону нечуваної щедрості" від уряду? Адже зрозуміло, що таке різке підвищення однозначно призведе до сплеску інфляції, що зрештою зробить українців ще біднішими, ніж зараз.

Як Кабмін і парламент не намагалися трохи згладити резонанс від е-декларацій, статки чиновників і політиків викликали шок. Приміром, у народного депутата від Опоблоку, екс-керівника адміністрації Януковича Сергія Льовочкіна тільки дивіденди від однієї із шести офшорних компаній склали 22 мільйони гривень. Його колега по фракції скандальний Михайло Добкін отримав 10 мільйонів гривень у подарунок від батька (непогано заробляє Добкін-старший на пенсії), стипендію почесного громадянина Харкова в розмірі 76 280 гривень. Готівкою нардеп зберігає 12 мільйонів гривень, 470 тисяч доларів і 300 тисяч євро.

У лідера Радикальної партії Олега Ляшка, крім вил, є 6 земельних ділянок у Київській області. Так що він теж де-факто мільйонер.

В останній день подачі е-декларацій спікер Андрій Парубій раптом заявив, що з головами фракцій досягнута домовленість про відміну рішення щодо підвищення зарплат народним депутатам. За його словами, народні обранці "вміють признавати свої помилки". Парламентарі оперативно 1 листопада проголосували за відповідне рішення, яке підтримало 264 нардепи. Однак таке рішення явно викликано не тим, що в депутатів проснулося сумління. Схоже, що влада хоче трохи заспокоїти громадськість і знизити негатив і обурення українців від побачених е-декларацій.

В останній момент, коли стало все більш очевидним, наскільки е-декларації викличуть резонанс у громадськості, уряд різко занепокоївся тим, щоб в два рази підняти "мінімалку" українцям. Це, перш за все, зробили, щоб заспокоїти громадську думку. І в цьому ж руслі, мабуть в Адміністрації Президента, прийняли термінове рішення, щоб тимчасово відмовитися від підвищення зарплат народним депутатам. Інакше занадто багато негативу для людей, які вважають, що вони керують країною,
– зауважує директор соціологічної служби "Український барометр" Віктор Небоженко.

При цьому, за його словами, навесні, коли хвиля невдоволення вляжеться, депутати все одно повернуться до питання підвищення собі зарплат.

Багаті не плачуть?

Абсолютно зрозуміло, що відмова від підвищення – типовий для українських політиків піар-хід. Він має на меті, по-перше, знизити градус напруги в суспільстві, викликаний е-деклараціями. По-друге – трохи підправити своє реноме. До речі, згідно соціологічного опитування, проведеного групою "Рейтинг" з 28 вересня по 7 жовтня, Верховній Раді довірять лише 8% українців. Думається, після оприлюднення е-декларацій довіра впала до рівня статистичної погрішності.

Втім, питання "як побороти корупцію", зокрема у Верховній Раді, залишаються відкритим. Так, один із шляхів – підвищення зарплат. За словами Віктора Небоженка, у народних депутатів мають бути пристойні оклади, особливо якщо у владу йдуть молоді та чесні, які повинні утримувати сім'ї і не красти. Однак наразі в парламенті близько 80% його складу – це бізнес, який туди прийшов, що отримати політичний "дах".

За 15 років парламент тихо перетворився на біржу. Депутати там зустрічаються, щоб вирішувати свої справи. А голосування за необхідні країні закони – це на другому плані,
– зауважує політолог.

Парламент, підкреслює Небоженко, повинен перестати бути біржею, де надають корупційні послуги. Але, зауважує експерт, немає лиха без добра.

Бізнесмени після е-декларування і підвищення до них уваги з боку фіскальних служб налякані. Вони кажуть: "навіщо нам потрібен депутатський мандат, краще я буду в бізнесі і спокійно матиму справу з Податковою". Тому на наступних парламентських виборах бізнесменів, які балотуватимуться до Верховної Ради, буде менше,
– переконаний Небоженко.


Депутати і далі "кнопкодавлять", голосуючи за лобістські закони

На думку Тараса Чорновола, було б дуже добре визначити на законодавчому рівні можливість депутатам публічно відмовитися від зарплати повністю або хоча б частково. Хоча зараз інколи це також відбувається. Але, за його словами, кошти, які начебто направляться на якісь фонди, насправді можуть піти на чергове відвідування дорогого ресторану, приміром. А треба зробити так, щоб гроші, від яких відмовився депутат, залишалися в бюджеті. Тоді це буде економія.

Є надія, що згодом у парламенті буде більше спеціалістів, а не товстосумів. Завдання суспільства – щоб у парламент приходили спеціалісти середнього прошарку, які ще не зав’язані на власному бізнесі. Зрозуміло, що в них повинна бути гідна зарплата,
– наголошує Чорновіл.

Проблема відділення бізнесу і політики актуальна багато років. Однак чим частіше про це заявляють політики, тим більше бізнес і влада зростаються. Відповідно, зростає корупція. Можливо, е-декларування стане першою сходинкою для подолання цієї тяжкої хвороби України. Особливо якщо за неправдиві відомості в е-деклараціях, приховування справжніх доходів будуть покарані винні. Бізнес повинен займатися бізнесом, а політики – політикою. Як це робиться в нормальних демократичних державах. Тоді і закони прийматимуться на користь держави, економіка розвиватиметься, а зарплати зростатимуть.

Читайте також: Е-декларування: як "бідні" можновладці виявилися багатими мільйонерами