Коли президент керує урядом: як це загрожує демократії та євроінтеграції
- Зустріч президента України з прем'єр-міністеркою Юлією Свириденко, де вона звітувала про свою діяльність, вказує на дисбаланс в українській парламентсько-президентській моделі влади.
- Президент публічно доручив уряду здійснити низку змін, які виходять за межі його конституційних повноважень.
- Це може посилити президентський контроль над виконавчою владою та ускладнити євроінтеграцію України.
Наприкінці жовтня український медіапростір облетіла новина про те, що Юлія Свириденко відзвітувала президенту про результати перших 100 днів на посаді очільниці уряду. На перший погляд це була звичайна зустріч двох високопосадовців – таких сотні. Нічого особливого: глава держави оцінює діяльність уряду в умовах війни, політичної турбулентності та складної економічної ситуації.
Та чи все так буденно? Ні. Насправді це яскравий приклад дисбалансу гілок влади, який намагаються подати як рутину. Далі читайте в ексклюзивній колонці для 24 Каналу.
До теми Ахіллесова п'ята Зеленського
Небезпечне явище
Конституція визначає такий механізм роботи влади: уряд підконтрольний і підзвітний парламенту – Верховній Раді, яка його і призначає. Натомість президент має чіткий обмежений статтею 106 перелік повноважень.
Тому згадана зустріч не є нормою ані з погляду Конституції, ані з погляду архітектури української парламентсько-президентської моделі.
І коли глава уряду звітує главі держави, а натомість парламент як головний інститут контролю просто виключений із процесу, це не просто комунікаційна помилка, це черговий приклад сколіозу влади. Та, на жаль, він не єдиний.
Допис Свириденко про звітування перед Зеленським / Скриншот
(Не) конституційні доручення
На тлі гучних розслідувань антикорупційних органів президент публічно анонсує низку кадрових змін. Зокрема, він заявляє, що:
- доручив Кабінету Міністрів внести до Верховної Ради кілька невідкладних законопроєктів;
- доручив оновити склад НКРЕКП, керівництва Державної інспекції ядерного регулювання, Державної інспекції енергетичного нагляду, Фонду держмайна;
- здійснити перезапуск АРМА;
- оперативно провести аудит і підготувати до продажу активи, що належали російським суб'єктам і колаборантам.
Доручення Зеленського / Скриншот
Очевидно, що все це подається як відповідь держави на корупцію. Знову ж таки, на перший погляд, ідеться про звичайні управлінські рішення, каталізатором яких стали скандали. Та чи так все просто?
Ні. Адже за формулюваннями "доручив", "забезпечити", "оновити" ховається проблема: більшість з-поміж цих рішень – знову поза межами конституційних повноважень президента. Значна частина з них прямо стосується сфери, якою президент не має права управляти.
Отже, на практиці це також виглядає як посилення президентського контролю над виконавчою владою. Варто визнати, що це явище небезпечне, особливо в той момент, коли суспільство чутливе до питань підзвітності та прозорості.
У чому полягає небезпека?
Коли прем'єр-міністерка звітує перед президентом, а не парламентом – це не просто політичний жест. Це демонстрація реального центру влади. Коли президент дає доручення уряду подавати законопроєкти, змінювати керівництво центральних органів виконавчої влади, завершувати конкурси чи готувати активи до продажу, це пряме перевищення виконавчих функцій, які Конституція йому не надавала.
Ба більше, Конституційний Суд неодноразово наголошував, що перелік повноважень президента є вичерпним і що президент не може розширювати свої функції.
Зазначу, що це не лише юридична, а й політична проблема: дисбаланс влади розмиває відповідальність, парламентська модель де-факто зникає, а суспільство втрачає можливість контролювати виконавчу владу.
Питання, чи можемо ми дозволити собі такі зміни під час війни, ще й торуючи шлях до Європейського Союзу, залишається риторичним.
Адже, якщо ця практика закріпиться, Україна ризикує отримати гібридну модель влади: парламентську – на папері, президентську – на практиці. Це ускладнить євроінтеграцію, де від нас чекають чіткого розподілу повноважень, і послабить демократичні інститути саме тоді, коли вони мають бути найсильнішими.
Колонка є особистою думкою автора, редакція 24 Каналу може не поділяти її.