Що зміниться?
Затверджено 13 оновлених та "розвантажених" програм для учнів 1-4 класів. І тепер, стверджують в Міносвіти, вчитися дітям буде легше. За новою методикою учнів навчатимуть відповідно до їхніх вікових особливостей: складні теми "перекинули" на пізніше – у старші класи, а також скасували окремі вимоги від молодших школярів. Зайву інформацію спростили, усунули дублювання та запровадили більш логічний виклад важливих тем.
Разом з тим, новації не обійшли й педагогів. За новою програмою, вони теж, так би мовити, отримають більшу свободу – бо скасовано "години" на вивчення кожної теми. Тепер вчителі самостійно визначатимуть скільки часу витрачати на засвоєння нової теми. Оскільки кожен клас має свої індивідуальні особливості.
Основна ідея полягає в тому, щоб дати дитині розкритися, максимально розвинути її індивідуальність, а не зашорювати, не формувати її, як ту цеглину, а розвивати. Для цього потрібно, в тому числі, дати вчителю більшу свободу в підходах, дати їм можливість більше вибирати. Власне, на це й будуть націлені нові програми,
– наголосив заступник Міністра освіти і науки України Павло Хобзей.
Як оцінюватимуть школярів?
Загалом внесли зміни до програм з української мови, літературного читання, математики, інформатики, музичного мистецтва, образотворчого мистецтва, трудового навчання, фізичної культури, іноземних мов для загальноосвітніх та спеціальних навчальних закладів (англійська, німецька, французька та іспанська мови), природознавства, основ здоров’я та з предметів "Мистецтво" і "Я у світі".
Згодом до оновлених програм в Міністерстві освіти і науки підготують нові вимоги до оцінювання знань школярів. Із відомих уже новацій – виконання завдань простим олівцем для учнів-початківців, для вчителів – табу на червону ручку.
Як впроваджуватимуть зміни?
Обговорювати та, власне, презентувати оновлені програми освітяни будуть на конференціях, які проходитимуть в серпні в кожній області. Вчителі розбиратимуть й детально вивчатимуть усі спрощення. Відтак, добре знатимуть про нові "шкільні" зміни, запевняють в Міносвіти.
Допомагати МОН реформувати початкову освіту буде відкрита онлайн-платформа ЕдЕра. До 1 вересня там з’являться допоміжні матеріали для вчителів: відео-курси стосовно роз’яснень різних методик викладання. Щоправда, використання ЕдЕри з цією метою є тимчасовим. Наразі в Міносвіти працюють над створенням окремої спеціальної відкритої онлайн-платформи, яка міститиме інформацію для вчителів, учнів, батьків щодо нових "розвантажених" шкільних програм.
Чому за це взялися?
Причинами реформ в початковій школі в МОН називають скарги вчителів, батьків та дітей на перевантаженість навчальних програм, їхню невідповідність віковим особливостям дітей, а також застарілість інформації та підходів викладання. Що ні для кого, власне, не є таємницею і говорять про це уже не один рік.
Українська мова – що змінено?
Перш за все, діти у 1-му класі складатимуть речення не за схемами, а на власний розсуд. Водночас, зроблений акцент на розвиток усного мовлення. Також перелік словникових слів замінили на сучасніший: замість "комбайнер", "фартух", "фанера" – з’явилися слова "радісний", "милосердний", "співчуття" тощо. У 3-му класі замість тексту-роздуму чи тексту-міркування запроваджено жанр есе, аби заохотити дітей вільно висловлювати свою думку.
Математика – що змінено?
Тепер в учнів 1-2 класів не вимагатимуть зубрити напам’ять таблиці додавання та віднімання в межах 10 та 20, а також таблиці множення та ділення. Дітей вчитимуть додавати та віднімати, але не будуть вимагати знання таблиці напам'ять, не розуміючи її принцип. Тому пояснюватимуть таблицю множення за допомогою практичних вправ. А вчителі самостійно зможуть збільшувати кількість годин на вивчення складних тем.
Літературне читання – що змінено?
Неактуальних радянських замінять на сучасних авторів. А ще скасують "читання на швидкість". Натомість акцент буде зроблений на виразності читання та розумінні прочитаного. Також героя твору учні оцінюватимуть не як "позитивний-негативний", а висловлюватимуть свої думки та емоції від прочитаного та характеризуватимуть вчинки персонажа певного твору. Тобто, основним стає розвиток усного мовлення школяра.
Іноземні мови – що змінено?
Це ж саме стосується й іноземних мов. При їх вивченні акцентуватимуть увагу не на письмі, а на розвитку мовленні школяра, вмінні вести діалог. Письмо вводитиметься лише в другому семестрі 1 класу. Водночас, вивчення іноземної мови буде захоплюючішим, бо матиме цікаві пізнавальні теми, розраховані виключно для дітей молодшої школи.
Як написала на своїй сторінці у Facebook Тетяна Бєляєва, одна з модераторів проекту, це лише 5-10% змін. Бо треба було триматися в рамках діючого держстандарту та діючих підручників. Однак, за її словами, вдалося досягти чимало. Зокрема, в інформатиці дітям пояснюватимуть складні речі простою логічною мовою. На фізкультурі – будуть вправи із оздоровчої гімнастики та релаксації. На іноземній мові – діти практикуватимуть діалоги, фонетичні вправи, озвучуватимуть свої емоції, слухатимуть аудіо, дивитимуться відео та писатимуть коротенькі смс батькам (у 3 класі). Що стосується музичного мистецтва, зазначає Бєляєва, то з програми вилучать радянський та шансоноподібний контент, натомість додадуть більше веселих та сучасних творів.
Водночас на думку міністра освіти і науки Лілії Гриневич, розвантажені й оновлені програми початкової школи є реальним переходом до іншої філософії освіти, яка відповідає 21 століттю і європейському розвитку України: не тиснути на дитину, а заохочувати (замість контролю темпу читання на час – розвиток виразного, правильного читання і розуміння тексту), не змушувати зубрити, а пояснювати і давати можливість вчитися на практичних завданнях (замість літнього зубріння таблиць множення – практичне опанування властивостей множення на уроках), розвивати в дітей вміння висловлювати свою думку, а не мислити за нав'язаними шаблонами.
Всі зміни мають почати діяти з 1 вересня.
Читайте також: Як зміниться навчання в початкових класах: нововведення від Міносвіти