Бізнес-фронт: три шляхи, які обирають українські компанії

17 жовтня 2022, 09:00
Читать новость на русском
СПЕЦПРОЄКТ

Війна для підприємців стала важким випробуванням через порушення логістичних ланцюгів, втрату регіональних ринків, здорожчання сировини та падіння попиту. Як український бізнес переживає цей непростий час – розповідаємо в матеріалі.

Повномасштабний напад Росії на Україну вплинув на всі сфери життя. В економічному просторі одразу після падіння, спричиненого пандемією, українські підприємці зіткнулись з іще більшими викликами – ракетними атаками, зруйнованими підприємствами, нестачею комплектуючих та фактичною відсутністю доходів.

Читайте також Масований ракетний удар по Україні: як бізнес відреагував на російську атаку

З якими викликами зіткнувся український бізнес

Трансформація

За даними UA Business Global, майже половина бізнесменів змушені були трансформувати свій бізнес під потреби ринку:

  • 47% підприємців частково адаптували продукти/послуги під час війни;
  • 42% опитаних зберегли бізнес без змін;
  • 5% підприємців повністю змінили продукт/послугу;
  • 6% змінили галузь.

Адаптація до нових реалій

Компанії, що залишись працювати в своїх містах, продовжують надавати робочі місця, сплачують податки і допомагають героям на передовій – теж, значною мірою, герої. Є чимало історій, коли бізнес продовжив роботу навіть у небезпечних регіонах та адаптувався під нові реалії.

Водний Світ

Яскравим прикладом адаптації та проактивності в умовах війни є бренд "Водний Світ", що базується на Одещині. Ця область з перших днів війни потерпає від атак росіян, але саме вона ще 24 лютого сформулювала девіз українського спротиву, пославши "руZZкій корабль" за відомою адресою.

Не зважаючи на постійну загрозу ракетних ударів, "Водний Світ" продовжує свою діяльність, забезпечуючи працівників робочими місцями та стабільною зарплатою, споживачів – свіжою та якісною продукцією, а державу – податковими надходженнями під час війни.

Україноцентричність та патріотизм – складова частина стратегії компанії. Проукраїнська позиція компанії вже давно транслюється через маркетинг. Компанія провела ребрендинг, залишивши у минулому стару російськомовну назву "Водный мир" і зробивши новими корпоративними кольорами синій та жовтий – кольори національного прапора. В компанії зазначають: споживачі повністю прийняли назву "Водний Світ" і нову символіку, незважаючи на 20-річну звичку до назви "Водный Мир".


Позицію компанії "Водний Світ" можна побачити і на упаковці / Фото з фейсбуку "Водного Світу"

З перших днів війни "Водний світ" активно підтримує ЗСУ, ТрО і переселенців на мільйони гривень. Зокрема, компанія передала готову продукцію власного виробництва (рибу та морепродукти) для військових ЗСУ та ТрО на майже 2,4 мільйона гривень. Підрозділи ТрО отримали закуплені "Водним Світом" бронежилети. У свою чергу мобілізовані співробітники компанії отримали від неї підтримку на суму понад 2 мільйони гривень, які були витрачені на бронежилети та інше матеріально-технічне забезпечення мобілізованих та добровольців.

"Водний світ" опікується і конкретними підрозділами ЗСУ. Так, компанія допомогла 137-му ОБМП матеріально-технічним забезпеченням та ліками. Був закуплений і переданий на потреби ЗСУ пікап, а спільно з брендом Мегого було придбане та передане медикам на передову авто швидкої допомоги.

Також компанія допомагає постраждалим від російської агресії – внутрішньо переміщеним особам, малозабезпеченим. Вони отримали від компанії харчової продукції на понад 450 тисяч гривень. Готова продукція також тривалий час відправлялась мешканцям Бучі відразу після того, як світ дізнався про жахливу трагедію у цьому місті. Крім того, компанія забезпечує переселенців наборами гігієни та побутової хімії – наразі відправлено таких засобів на понад 180 тисячі гривень;

Відтак за понад 230 днів війни "Водний Світ" надав допомогу українцям на майже 6 мільйонів гривень. Весь цей час з 24 лютого компанія продовжує виплачувати податки і зберегла робочі місця і зарплати для працівників, які пішли захищати Батьківщину.

Ми від початку згуртувалися, й уся наша команда намагалася зробити свій внесок. Допомагали нашим героїчним воїнам, а також людям, які опинилися у скруті. Ми роздавали продукцію по різноманітних волонтерських центрах від Харкова до Львова, – розповідають у компанії.

Watsons

Мешканцям українських міст добре знайомий цей бренд – магазини побутових товарів і засобів гігієни та аптеки. У мережу Watsons Україна входить майже 319 магазинів і 12 аптек у більш ніж 100 містах. Понад 2790 співробітників обслуговують близько 3 мільйони покупців щомісяця. Українська мережа входить до складу міжнародної компанії A.S. Watson Group, найбільшої у світі мережі роздрібної торгівлі продукцією для краси та здоров’я.

Watsons продовжує працювати та підтримувати економіку України. Наразі працює більшість закладів, а саме – 300 магазинів та аптек мережі по всій країні. Компанія активно збирає гуманітарну допомогу для ТрО, ЗСУ, благодійних фондів, пологових будинків, волонтерів, внутрішньо переміщених осіб. Також клієнти Watsons отримали змогу донатити українським захисникам - компанія зробила можливим перерахунок усіх балів з карток Watsons Club на допомогу ЗСУ.

Щодо співробітників, то компанія зберегла усі робочі місця із відповідними виплатами. У вересні компанія Watsons долучилась до ініціативи "Ліга Тепла" передала 20 тисяч євро на утеплення пологового будинку в Охтирці.

Київгума

До війни це столичне підприємство постачало вироби власного виробництва з гуми, латексу, ПВХ, ТЕП і силікону до понад 30 країн світу. Команда компанії налічувала майже 450 осіб у 33 службах. 24 лютого виробництво було зупинено через близькість бойових дій, нестачу кадрів, проблеми з логістикою, труднощі із завантаженням виробництва роботою.

Власники вирішили зосередити зусилля на виробництві продуктів, які мають попит в умовах війни. Продовжив працювати цех з виготовлення фармацевтичної пробки. Роботу інших виробничих цехів було зосереджено на виготовленні засобів тактичної медицини – джгутів Есмарха та Омега, оклюзійних пов'язок, назофаренгіальних трубок тощо. Також підприємство почало виробляти накладки для бронежилетів, і налагодило їхнє серійне виготовлення.

Завдяки цим крокам компанія пристосувалася до роботи в умовах війни. Зараз “Київгума” працює, забезпечуючи бюджет податками, людей роботою, а наших військових засобами тактичної медицини. А також допомагає благодійним фондам. Серед них і Червоний Хрест, і БФ Сергія Притули, і БФ "Вільні ЮА" та інші.

Релокація

Крім трансформації, чимало підприємств змушені були покинути гарячі точки України та перезапустити виробництво у більш безпечних регіонах. Держава сприяє цьому процесу та створила спеціальну урядову програму "Релокація бізнесу", якою вже скористались 745 бізнесменів. За даними Мінекономіки, ще 558 підприємств встигли відновити свою роботу. Серед них – оптова та роздрібна торгівля, переробна промисловість, телекомунікації, наукова та будівельна сфери.

Скористатися програмою може будь-який бізнес, незалежно від розміру та часу діяльності. Для цього потрібно залишити заявку на онлайн-платформі Relocate.Prozorro.Sale, після чого відбувається опрацювання запиту та підбір комплексного пакета допомоги.

Зокрема, державна підтримка включає:

  • підбір місця розташування для бізнесу на безпечній території,
  • сприяння з перевезенням на нову локацію,
  • розселення працівників та пошук нових співробітників,
  • підтримка у відновленні логістики, закупівлі сировини та пошуку ринків збуту.

Найчастіше для релокації бізнесу обирають Львівщину. У рейтингу найпопулярніших регіонів також Закарпатська, Чернівецька й Івано-Франківська області.

Держава допомагає бізнесу з релокацією / Фото Shutterstock

Релокація за кордон

В умовах невизначеності чимало українських бізнесменів замислюються і над частковою або повною релокацією за кордон. Згідно з опитуванням, опублікованим у Forbes, 28% українських підприємців вже продають свої товари чи послуги на іноземному ринку. Водночас 21% підприємців, що мають малий або середній бізнес, планують у майбутньому розширювати географію своїх продажів.

Найбільш відкриті до можливостей переїзду ІТ-компанії. Цю сферу вже назвали бестселером України у світі, що матиме найбільший попит на міжнародній арені. І це не дивно, адже вітчизняні ІТ-фахівці можуть похизуватись багатим досвідом і працьовитістю, тому й мають чималий вибір пропозицій.

Українські ІТ-компанії мають найбільший попит за кордоном / Фото Shutterstock

Крім цього, схильними до релокації за кордон є сфери професійних послуг (маркетинг, консалтинг та дизайн), а також охорони здоров'я.

Основними країнами для переїзду українці обирають США, Польщу, Німеччину, Болгарію, Бельгію, Естонію, Туреччину та Молдову. На вибір країни впливає чимало факторів. Зокрема, ринок збуту товарів чи послуг, сприятливість умов для релокації: вартість оренди та облаштування офісу чи можливості для відновлення виробництва, законодавство для бізнесменів і оподаткування, адже якщо витрати перевищуватимуть прибутки, релокуватись в ту чи іншу країну просто не вигідно.

Перед переїздом варто проаналізувати ринок різних країн та обрати найбільш комфортну для ведення бізнесу.

Закриття бізнесу

Загалом війна завдала чималих збитків українському бізнесу. За даними Advanter Group, тільки станом на травень 2022 року вони оцінювались у близько 85 мільярдів доларів. Адже чимало об’єктів малого та середнього бізнесу було знищено чи пошкоджено внаслідок російських атак, а частина зазнала збитків через неможливість замовити комплектуючі чи збути продукцію.

Такі підприємці навіть можуть не розглядати можливості релокації через значні витрати на переїзд і банкрутство. Загалом серед основних причин, які заважають відновити діяльність, виділяють: брак платоспроможних клієнтів на внутрішньому ринку, неможливість прогнозувати розвиток ситуації в Україні та на внутрішньому ринку, відсутність капіталу, зруйновані логістичні маршрути постачання, невчасні розрахунки з клієнтами або неможливість здійснити оплату.

Та все ж історій українських бізнесів, які не тільки адаптувалися під умови війни, але й допомагають українським захисникам і переселенцям – чимало. Українські підприємці, які вистояли у боротьбі з вкрай непростими викликами, втримали бізнес і налаштували систему допомоги країні, впевнені: якими б труднощами вони не стикались – тільки разом можна протистояти ворогу. Потрібно підтримувати економіку України сплаченими податками та наближати перемогу донатами на ЗСУ.