Про це йдеться у програмі "Наші гроші з Денисом Бігусом".
Причина – встановлені в законодавстві гарантії депутатської недоторканності, не передбачені Конституцією.
Читайте також: Чому депутати вибірково позбавляють недоторканності колег
Відеоспостереження агента "Катерини" за Бориславом Розенблатом у "бурштиновій справі" здійснювалося за ухвалою суду на "контроль місця".
Була ухвала суду на проведення тих чи інших слідчих дій, аудіо- та відеоконролю місця. І всі інші ухвали щодо оперативно-розшукових дій стосувались осіб, які не володіють імунітетом,
– розповів керівник Спеціалізованої антикорупційної прокуратури Назар Холодницький.
Правоохоронці також демонстрували запис розмов Максима Полякова зі своєю помічницею Тетяною Любонько в рамках "бурштинової справи" та Євгена Дейдея з його "позикодавцем" Ігорем Лінчевським в рамках справи про незаконне збагачення.
"Аудіо взяте в законному порядку щодо громадянина Лінчевського, а ті, кому він дзвонить, автоматично попадають під цей запис", – пояснював генпрокурор Юрій Луценко.
Керівник регламентного комітету Павло Пинзеник ставив ці докази під сумнів.
В даному випадку йдеться про запис розмови народного депутата України. Ви це прекрасно знаєте, пане прокуроре, напевно, краще за мене: здійснення негласних слідчих (розшукових) заходів можливе виключно, якщо на це дана згода Верховної Ради України,
– заявив Павло Пинзеник.
Насправді Конституція України передбачає, що без згоди парламенту депутата не можна тільки притягнути до кримінальної відповідальності, затримати чи арештувати. Тобто фактично закон зобов’язує правоохоронців отримувати згоду парламенту тільки зі стадії повідомлення депутату про підозру.
Однак, в Кримінальному процесуальному кодексі та Законі "Про статус народного депутата" депутатська недоторканність значно розширена. Норми КПК та Закону вказують, що правоохоронці змушені отримати згоду парламенту навіть на негласні слідчі дії щодо депутатів. Так, законотворці заборонили без згоди Верховної Ради вчиняти щодо себе будь-які дії, що обмежують їхні права та свободи. Зокрема, обшукувати їх, оглядати їхні речі, житло, транспорт та службові приміщення, порушувати таємницю телефонних розмов і листування тощо.
Читайте також: Чому ГПУ взялася за нардепів-корупціонерів лише зараз
"Ми щось бачимо в Конституції про те, що не можна проводити негласні слідчі дії щодо народних депутатів? Нема цього в Конституції! Самі ж народні депутати фактично розширили свій імунітет", – констатує керівник проектів з конституційного права Центру політико-правових реформ Юлія Кириченко.
Через розширені КПК і Законом гарантії депутатського імунітету, матеріали негласних слідчих заходів у справах Розенблата, Полякова і Дейдея, попри їхнє законне отримання, може не прийняти суд.
Так, вони є законно зібрані. Тому що негласні слідчі дії здійснювались з дозволу суду. На них потрапив раптово народний депутат України. Це законний доказ. Проте ця частина, яка стосується народного депутата України, як доказ в суді, буде визнана недопустимою. Є інші докази. Проте саме "негласка" може бути доказом тільки у відношенні спільників, помічників,
– вважає юрист Центру протидії корупції Андрій Савін.
На цьому захисники депутатів робитимуть особливий акцент, вважають і в БПП.
"Інформація, яка зібрана по "бурштиновій справі" по моєму колезі Розенблату, наразі в судовому засіданні буде оскаржуватися адвокатами, які будуть мати рацію і підстави так говорити: що це неналежно зібрана доказова база. Я переконаний, що це буде основною лінією захисту", – повідомив народний депутат Іван Вінник.
Читайте також: Розенблат – це типове обличчя українського парламенту, – Саакашвілі
Змінити ситуацію і обмежити розширену до абсолютної депутатську недоторканність можна навіть без змін до Конституції і пошуку необхідних для цього 300 голосів.
"Змініть КПК, змініть регламент і Закон "Про статус народного депутата". Це дозволить правоохоронцям без згоди парламенту здійснювати слідчі дії щодо депутатів до стадії повідомлення їм про підозру", – пояснює Юлія Кириченко.
Крім того, на думку експертів Центру-політико правових реформ, також варто передбачити в Конституції можливість затримання депутата без згоди парламенту на місці вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину.