Співзасновниця громадської організації "Смарт освіта" Іванна Коберник, розповіла, чому типова освітня програма для 5 – 9 класів не відповідає реформі Нової української школи.

До теми Шкарлет назвав курси та кількість годин на предмети у освітній програмі для 5 – 9 класів

Типова освітня програма для 5 – 9 класів

Експертка запевняє, що міністр освіти і науки Сергій Шкарлет підписав наказ, яким затвердив типову освітню програму без змін, попри численні зауваження педагогів, директорів шкіл та громадських організацій.

За словами експертки, типова освітня програма для 5 – 9 класів мала стати продовженням реформи НУШ, яка передбачає орієнтацію на потреби дитини, створення умов для кращого засвоєння знань і зробити навчання комфортнішим для дітей – зменшити денне й тижневе навантаження за рахунок видовження загального терміну навчання з 11 до 12 років.

Але затверджена типова освітня програма збільшує кількість уроків щодня, зменшує можливості педагогів гнучко розподіляти предмети і зменшила кількість годин на варіативні предмети чи курси. А також зберігає багатопредметність і робить обов’язковим викладання курсів морально-етичного спрямування,
– наголошує Коберник.

Після цього чимало педагогів і навіть освітній омбудсмен надіслали в МОН свої зауваження, але всі вони були проігноровані. У МОН вважають, що типова освітня програма не порушує нормативних документів, тому є прийнятною.

Відповідно до типової освітньої програми, навчальне навантаження учнів не збільшується. Так, при 5-денному навчальному тижні кількість годин становить:

  • для учнів 5 класу – 28 годин на тиждень;
  • для учнів 6 класу – 31 годину на тиждень;
  • для учнів 7 класу – 32 години на тиждень;
  • для учнів 8 класу – 33 години на тиждень;
  • для учнів 9 класу – 33 години на тиждень.


Якою буде типова освітня програма / Дані: МОН / Інфографіка 24 каналу

Недоліки типової освітньої програми

Державний стандарт базової освіти визначає 5 – 6 класи навчання як адаптаційні, але типова освітня програма збільшує для цих учнів кількість уроків.

Так, зараз чотирикласники мають 23 уроки на тиждень + 3 фізкультури, а типова освітня програма для 5 класу пропонує навантаження 28 годин + 3 фізкультури.

“Це означає, що з переходом до 5 класу школярі матимуть 4 дні на тиждень по 6 уроків і один день – 7. І це попри багаторічні спостереження, що шостий чи сьомий урок для 10-річних дітей – це непродуктивний час, який вони просто "відбувають" у школі”, – запевняє Іванна Коберник.


Учні будуть мати більше навантаження / Фото НУШ

Також, за словами експертки, МОН маніпулює годинами завдяки хитрощам – вони виключили з навантаження уроки фізкультури. Тобто уроки ці є, три на тиждень, дитина проводить їх у школі, але формально вони навантаженням не вважаються.

Натомість у 7, 8 і 9 класах типова навчальна програма пропонує збільшити тижневе навантаження відповідно до 35, 36 і 36 годин (включно з уроками фізкультури), що означає по 7 – 8 уроків щодня (це співмірно з повноцінним робочим днем). А якщо враховувати домашні завдання – виходить ще більше.

Чому це неприйнятно? Чинна програма призначена для 11 років навчання в школі, а нова – на 12, тобто сумарне навантаження збільшується.
"Хоча ідея 12-річної школи була саме в тому, щоби розвантажити щоденне шкільне життя дітей за рахунок видовження терміну навчання. Тобто до перевантаженої школи додають ще один рік", – стверджує експертка.

Читайте також Що будуть вивчати діти на уроках етики у школах: пояснення МОН

До того ж, нова типова освітня програма збільшила обов’язкові предмети і скоротила кількість варіативних годин. Тому школи мають менші можливості пропонувати своїм учням курси за вибором чи факультативи.

Наприклад, у 7 класі передбачено на 1,5 години на тиждень менше варіативного складника, а у 5, 8 і 9 класах – на 2,5 години менше, ніж дає чинна програма. Також у 9 класі на варіативні предмети виділено мізерні 0,5 годин на тиждень, що унеможливлює запровадження будь-якого повноцінного курсу,
– каже експертка.

Іванна Коберник додає, що типова освітня програма, фактично, цементує предметне навчання, можливість інтеграції предметів згадується, але основою залишається предмет. А шкільні гуртки просто не буде коли відвідувати.

Отже, продовження реформи НУШ пропонує українським дітям перевантаження і втому щодня замість створення комфортних умов для навчання.

"Добре, що хоча б залишаються норми закону, які передбачають педагогічну свободу і право педагогів розробляти власні освітні програми. Тож, якщо школі пощастило з учительським колективом, у дітей буде шанс вчитися цікаво", – підсумувала Коберник.

Але здебільшого, школи працюватимуть за типовою освітньою програмою з рекомендованою максимальною кількістю годин, давши своїм учителям побільше уроків.