Кандидат-фантом наступає і перемагає
Володимир Зеленський не припустився жодної стратегічної помилки. Він зіграв роль кандидата-фантома, кандидата-дзеркала тощо. Це кандидат, образ якого повністю розмитий і розфокусований, і кожен виборець в ньому бачить свій ідеал та мрію. Таке позиціонування дало йому можливість рівномірно "взяти" голоси по всій Україні.
Читайте також: Чи вплинуть дебати кандидатів на їхні рейтинги: чому мовчить Зеленський
На думку політолога, глави центру "Ейдос" Віктора Тарана – Володимир Зеленський не сказав жодної контраверсійної фрази, яка може роз’єднати країну.
Навпаки, коли він говорив про НАТО та інші важливі аспекти, то у кожному реченні лунало 3-4 протилежні ідеї, які робили посили представникам різного електорату. Приміром, я хочу йти в НАТО та ЄС, але після референдуму. Західна Україна чує, що він хоче йти в НАТО та ЄС, а виборець зі сходу чудово розуміє, що ніколи за це не проголосує, тому в ЄС ми не потрапимо. Це об’єктивна реальність,
– розповідає Віктор Таран.
Ще одна теза Зеленського – я хочу мир. Західна Україна сприймає це як переможний мир. На Сході він каже – наше завдання припинити стріляти. В цьому окнтексті варто згадати слова Курта Волкера: "Щойно Україна перестане стріляти, вона програє. Україна виграє лише якщо Росія перестане стріляти".
Заяву Володимира Зеленського щодо дебаів, дивіться тут
Зеленський дає меседжі різним аудиторіям, які не перетинаються. Кожен чує своє і голосує рівномірно. Тому він зіграв ідеально, але, рано чи пізно це закінчиться, тоді в нього з’являться електоральні труднощі,
– додає експерт.
Довіряй, але перевіряй
Петро Порошенко допустив дві стратегічні помилки. Перша – кадри в регіонах, на які він зробив ставку і які повністю його зрадили. Йдеться про кількох губернаторів.
Читайте також: Зеленський vs Порошенко: хто завоює глядацьку аудиторію на дебатах?
На запитання, чому кадри виявились ненадійними, не під запис більшість експертів згадують прізвище першого заступника глави Адміністрації Президента Віталія Ковальчука. Він призначався за квотою партії "Удар" і відповідає за регіональну політику. Власне, ці ключові прогалини пов’язані, передовсім, з ним.
Друге – програна комунікація: сильні меседжі Порошенко запізно запустив.
Все те, що він зараз робить, потрібно було починати як мінімум у вересні минулого року, а ще краще у березні,
– впевнений політолог.
Три помилки "леді Ю"
Юлія Тимошенко припустилась кількох помилок. Передовсім – ранній старт кампаній. Вона ідеальний спринтер, але поганий стартер. Розпочавши кампанію ще в липні минулого року, до дня голосування всі меседжі вже дещо застаріли.
Друга помилка – зміна риторики. На старті кампанії вона обрала "Новий курс", про який і розповідала на початку кампанії (зміни в країні та Конституції), але в січні кардинально змінила дискурс. Цього не треба було робити.
Юлія Тимошенко знову "скотилась" на зубожіння, газ і тарифи. Щойно вона це зробила, відсоток креативного класу, який пов’язував її з іншою і вважав, що вона змінилась – одразу відколовся. Щойно цей електорат відколовся, він одразу перейшов до того кандидата, який обіцяв зміну системи, це Володимир Зеленський. Він єдиний це обіцяв,
– вважає Віктор Таран.
Зміни не зажди йдуть на краще
Замість того, щоб активно продовжувати розповідати, що вона йде міняти систему, показувати нову Конституцію і говорити, що Зеленський, можливо, й зможе поламати, але аж ніяк не створити, Юлія Володимирівна перестала з ним воювати в публічній площині. Чому вона це зробила – достеменно невідомо. Вірогідно, це через її присутність на ефірах телеканалу 1+1, який пов’язують з Ігорем Коломойським.
Читайте також: Уряд Зеленського vs уряд Порошенка: яким буде та чого чекати
У Юлії Тимошенко було 7% пересікання електорату з Володимиром Зеленським. Власне, саме стільки вона й втратила. Цих відсотків їй не вистачило для виходу у другий тур.
Нерейтингове роз’єднання
Юрій Бойко все зробив правильно. Політик ідеально відіграв кампанію. В очах виборця він показував себе як проросійський кандидат-ставленик Москви. Власне, з цією метою він разом з Медведчуком літав до Білокам'яної.
Єдина прогалина цієї кампанії – команда Юрія Анатолійовича не домовилась з Ахметовим, який разом з Вілкулом пішов окремою політичною силою на вибори. Якби вони це зробили і поділили рівномірно блок, то до 12% опозиціонерів додалось би ще 5% Ахметова, як наслідок – у другий тур вийшли б Зеленський і Бойко,
– аналізує Віктор Таран.
Невдалі акценти
Основна проблема Анатолія Гриценка – кадри. Він відсунув свою, скажімо так, стару команду, на яку мав спиратись, і зробив ставку на представників, умовно кажучи, "Нашої України" – Катеринчук, Томенко та інші. Колись вони були справді популярними політиками, але цей період завершився ще в 2010-2014 роках. Молодь, на яку він робив ставку, по ходу кампанії зрадила його. Лещенко дуже швидко перебіг до Зеленського, Наєм теж, залишилась лише Заліщук, але цього недостатньо.
Дуже важливо – у своїй риториці він скотився на персональні образи президента, це і призвело до такого результату. Він не показав, що може створювати. Вся його дискусія звелась до того, що, умовно кажучи, Порошенко поганий. Так не можна будувати кампанію президента. Виборці Гриценка й без того знають – Порошенко поганий. Потрібно було давати нові сенси і смисли,
– зазначає Віктор Таран.
Водночас, Анатолій Гриценко не критикував Зеленського і Тимошенко, з якими у нього пересікався електорат.
Відсутність критики не завжди йде на корсить рейтингу
Ще одна прогалина його кампанії – він зробив ставку на одіозних людей. Приміром, Корбана який займався кампанією в Дніпропетровській області. На Запоріжжі це був депутат місцевої ради, пов’язаний з партією "Укроп".
Читайте також: Що обіцяють кандидати Порошенко та Зеленський: порівняння програм
На думку Віктора Тарана, як результат таких дій від Анатолія Гриценка пішли цілісні люди, а ті, хто прийшов, викачали гроші, ще й переорієнтувались. Приміром, той же Корбан, який дуже швидко почав підтримувати Зеленського, що й не дивно, адже це одна група.
"Якби не Андрій Іванович Садовий, який дуже мудро вчинив, то Гриценко і цього результату не здобув би. Об’єктивно кажучи, мінімум 2% від Садового перейшли до Гриценка. Зважаючи на ці результати, мінус 2% та його заяви на підтримку Зеленського – означає, що він по суті поставив хрест на парламентських виборах", – переконаний Віктор Таран.
Коли відбудеться другий тур виборів? Другий тур президентських виборів відбудеться у неділю, 21 квітня. Переможцями першого туру стали Володимир Зеленський (30,24%) та Петро Порошенко (15,95%). Ім’я нового президента України ЦВК має назвати вже до 1 травня.