"КиДалов", Охендовський і "чорна каса"
Робота Центральної виборчої комісії у багатьох українців у першу чергу асоціюється з масовими фальсифікаціями на президентських виборах 2004 року. Тоді ЦВК очолював одіозний регіонал Сергій Ківалов, який зробив все можливе, аби переміг Віктор Янукович. Закінчилося все "помаранчевим" Майданом, звільненням "киДалова" (так його стали називати) і третім президентським туром.
Ківалов – він же "КиДалов"
Теперішній склад ЦВК обрали в 2007-му. За законом, він мав би працювати лише 7 років, проте діє й до нині. Нинішнього голову ЦВК Михайла Охендовського призначили у 2013-му. Його вважали людиною Януковича, втім, залишили на посаді навіть після втечі патрона. Охендовський правильно зорієнтувався і блискавично провів позачергові вибори Президента України в 2015 році, на яких уже в першому турі переміг Порошенко. Тріумфатор, в свою чергу, в боргу не залишився і вже через місяць нагородив Охендовського орденом Ярослава Мудрого V ступеня. Це викликало сильне здивування у журналістів і експертів, адже всі пам'ятали, що голова ЦВК був лояльний до регіоналів. До речі, про це "натякає" і оприлюднена нещодавно так звана "чорна бухгалтерія" Партії регіонів. У списках зазначено, що начебто Михайло Охендовський отримав понад $1 млн на відрядження, а інші члени ЦВК під час парламентських виборів у 2012 році – близько $3 млн.
Це яскраве свідчення того, ЦВК була керованою, і результати виборів цілком могли "корегуватися" на користь певної політичної сили або кандидата. Тож не дивно, що кожна нова влада, і, перш за все, президент, хоче призначити до ЦВК лояльних до себе людей.
Знову кулуарщина
Близько місяця тривали закулісні переговори між президентом і політичними силами щодо того, хто увійде до нового складу ЦВК. За інформацією ЗМІ, Порошенко хотів запропонувати загалом 12 чоловік, серед яких 4 – його представники, 3 – від фракції БПП і 2 – від партнера по коаліції "Народного фронту". Лише трьох кандидатів мали представити решта груп і фракцій. При цьому президент запропонував, відповідно, звільнити 12 членів ЦВК, включаючи Михайла Охендовського, Жанну Усенко-Чорну і Тетяну Лукаш.
Судячи з усього, Порошенко досягнув своєї мети. "Народний фронт" відкликав свою кандидатуру – нині діючого члена ЦВК Андрія Магеру, який з невідомих причин прийшовся не до вподоби президенту. Хоча, як відзначив голова Комітету виборців Олексій Кошель, із теперішнього складу ЦВК активно працював над розробкою виборчого законодавства лише Магера. Але його через політичні ігри не пропускають до нового складу.
Оприлюднений список кандидатів у члени ЦВК на сьогодні складається з 11-ти чоловік. За словами депутата від БПП Артура Герасимова, Порошенко планує внести до Верховної Ради 12-ту кандидатуру після проведення додаткових консультацій із фракціями і групами парламенту.
З 11-ти членів – 6 – кандидатури БПП, 2 – НФ, 1 – об’єднання "Самопоміч" і ще 1 – група "Відродження", яку пов'язують з олігархом Ігорем Коломойським. Ще двоє – раніше не фігурували у списках кандидатів, тому з великою ймовірністю їх можна вважати людьми Порошенка. Немає представників опозиційних "Батьківщини" і Радикальної партії Ляшка. Лідер політсили імені себе самого вже бурхливо висловився з цього приводу, у властиво епатажному стилі заявивши, що Порошенко хоче узурпувати владу і зробити ЦВК ручною.
Однак так думає не лише він. Олексій Кошель також зазначив, що серед кандидатів є лише кілька експертів. Новий склад стане менш якісним, ніж навіть одіозний попередній. Загалом, за його словами, фракції традиційно зробили ставку на перевірених і відданих партії людей, а не на тих, хто проводитиме реформи.
Олексій Гарань в свою чергу зазначає, що дійсно професіоналом і експертом є Євген Радченко від "Самопомочі", якого запропонував "Реанімаційний пакет реформ".
А Віктор Небоженко переконаний, що президент знову пропонує "кота в мішку". За його словами, Порошенко мав би представити для обговорення громадськості список кандидатур, запропонованих для призначення у ЦВК. Громадянське суспільство має познайомитися з цими людьми.
Ці люди абсолютно беззахисні перед адміністрацією президента. В адміністрації скажуть: ми вас призначили, і ви повинні нас слухатися, – зазначив Небоженко.
Заступник голови Комітету Верховної Ради з питань запобігання і протидії корупції, екс-голова КВУ Ігор Попов на своїй сторінці Facebook окреслив головні ризики від політики президента у змінах складу ЦВК. За його словами, хоча він не має особливих претензій до конкретних персон, проте всі разом вони дають президенту не лише просту більшість у ЦВК, а 2/3. При Януковичі опозиція мала своїх 6-7 членів ЦВК, і могла зривати кворум (10 чоловік – необхідний кворум для проведення засідання).
Все це свідчить: ЦВК, як і раніше, вважають інструментом для утримання влади. Очевидно, що Порошенко збирається бути на президентські посаді дві каденції. Але при нинішніх його рейтингах виграти вибори буде складно. Але, якщо смикнути за потрібні ниточки в ЦВК, то можна отримати бажаний результат.
Що кажуть експерти про новий склад ЦВК?
Віктор Небоженко, директор соціологічної служби "Український барометр"
- Президент повинен був представити для обговорення громадськості список кандидатур, запропонованих для призначення у ЦВК. Громадянське суспільство має познайомитися з цими людьми. Це має бути своєрідний тендер.
ЦВК грає набагато більшу роль, ніж просто технічний орган. Це арбітр по великим політичним конфліктам, які виникають під час виборів. Там повинні бути люди, яким би довіряли і яких би знала громадськість. Тому адміністрація президента повинна була представити для обговорення громадськості велику кількість матеріалів.
При цьому влада, де не треба, – влаштовує обговорення з найдрібнішого приводу. Як-то урочистий арешт двох генералів на засіданні Кабміну, яких потім випустили. Кілька днів тому – арешт заступника голови Миколаївської обладержадміністрації, демонстрація його бункера, де він зберігав сейфи з грошима...
Все це відбувалося шумно. А ось із призначенням нових членів ЦВК в АП мовчать. Це неправильно. Нам знову продають кота в мішку. Можливо, президент пропонує хороших, правильних людей, але вони абсолютно беззахисні перед адміністрацією. В адміністрації президента скажуть: ми вас призначили, і ви повинні нас слухатися. Ці люди ніколи не будуть апелювати до журналістів, громадськості, тому що вони маловідомі. За ними немає ресурсу довіри суспільства. І у всьому винен Порошенко,.
В цій ситуації недобре виглядає Верховна Рада. Народні депутати повинні були заявити: дайте нам розглянути цих людей на комітетах або нехай кожен з них виступить у парламенті. Адже член ЦВК за рангом прирівнюється до міністра. А потім, коли почнуться масові фальсифікації на виборах, нам скажуть: ЦВК порахувала, що все в порядку. Зараз роль ЦВК нівелюють, а коли почнеться потужне використання адмінресурсу, говоритимуть: нічого зробити не можемо,
Олексій Кошель, голова КВУ
- Новий склад Центривиборчкому стане менш якісним, ніж навіть одіозний попередній. Більша половина кандидатів не мають досвіду. Ні в роботі над розробкою виборчого законодавства, ні в організації виборчих процесів. Є кілька прізвищ, які взагалі не знайомі. Пошукові системи не дають відповіді на питання: хто ці люди.
Навколо претендентів відбулися політичні торги. Серед них – лише кілька експертів. До слова, "Самопоміч" висунула кандидатуру Євгена Радченка запропоновану "Реанімаційним пакетом реформ". А інші фракції традиційно зробили ставку на перевірених і відданих партії людей. Не на тих, хто проводитиме реформи. Із теперішнього складу ЦВК активно працював над розробкою виборчого законодавства лише Андрій Магера. Якого через політичні ігри не пропускають до нового складу.
Затягування із обранням ЦВК – це мінус для всієї влади. Для президента, для фракцій. Громадяни півтора роки задають питання: чому не можна замінити склад? Невже в Україні немає більше десяти експертів, які б забезпечили якісні вибори. Ця історія не робить честі нікому. І завдає репутаційного удару по самій державі. Громадяни їй не довіряють. Це дуже поганий сигнал.
Ігор Попов, заступник голови Комітету Верховної Ради з питань запобігання і протидії корупції
- Головна проблема у президентському поданні кандидатур до ЦВК – політична незбалансованість. Звичайно, закон говорить, що президент "враховує" подання депутатських фракцій, але не зобов’язує його це робити.
Проте базовим документом Ради Європи в цьому питанні є Керівні принципи щодо виборів, зведені у Кодекс належної практики у виборчих справах. Цитую: "Як правило, до складу Комісії мають входити: представники партій, уже представлених у парламенті, або таких, що набрали більше визначеного відсотка голосів". 10 днів тому приїжджала делегація Венеційської комісії, всі зустрічалися, клялися у вірності демократичним принципам Ради Європи – і от вам реальна практика.
Я не маю особливих претензій до конкретних персон, проте всі разом вони дають президенту не лише просту більшість у ЦВК, а 2/3. При Януковичі опозиція мала своїх 6-7 членів ЦВК, і могла хоча би зривати кворум (10 чоловік – необхідний кворум для проведення засідання). Без цього інструменту є загроза узурпації.
Боюсь, такому складу ЦВК вже зі старту не буде довіри ні від експертного середовища – більшість їх пропозицій проігнорували, ні від Заходу – бо порушені принципи представництва політичних сил, ні, в результаті, від суспільства.
Читайте також: Два роки президентства Порошенка: досягнення і провали