Що відомо про воєнізований відділ, який незаконно сформували у Нацполіції: розслідування

21 вересня 2018, 15:39
Читать новость на русском

Створення, існування й діяльність відділу воєнізованої охорони "Безпека життя" у структурі Національної поліції суперечить чинному законодавству, а його працівників можуть використовувати для захисту приватних або політичних інтересів оточення керівництва МВС.

Про це йдеться у розслідуванні програми "Схеми" (спільного проекту "Радіо Свобода" і телеканалу "UA: Перший") "Приватний загін під крилом Нацполіції".

Читайте також: Як українські підприємства гостинно приймають російські судна, а СБУ про це ані сном, ані духом

Вперше співробітників цього відділу воєнізованої охорони журналісти ідентифікували на мітингу біля Спеціалізованої антикорупційної прокуратури 17 липня, на якому стався напад на голову правління ГО "Центр протидії корупції" Віталія Шабуніна. Згодом – під час протестів проти незаконної забудови в Ірпені, де вони були на стороні забудовника. Окрім того, співробітники відділу були помічені у суді над сином Арсена Авакова, коли йому обирали запобіжний захід у справі щодо закупівлі неякісних рюкзаків для Нацгвардії в обхід тендеру.

Журналісти отримали положення про діяльність відділу "Безпеки життя" за підписом його керівника Костянтина Баханова. Незалежні юристи, яких "Схеми" попросили проаналізувати його, зійшлися на думці, що створення і функціонування цього формування є незаконним, а діяльність його співробітників не підпадає ані під дію закону "Про Національну поліцію", ані під дію закону "Про охоронну діяльність".

Сам відділ був утворений 31 травня 2017 року наказом керівника Департаменту поліції охорони Національної поліції.

Керівник Департаменту поліції охорони не має повноважень для створення таких відділів-підрозділів і так само не має права ними управляти,
– стверджує юрист та експерт Асоціації українських моніторів дотримання прав людини в діяльності правоохоронних органів, один із розробників закону "Про Нацполіцію" Євген Крапивін.

Водночас, за словами юристів, у поліції спробували передбачити "юридичну лазівку" – положення від 2015 року, яким керівник Нацполіції дозволив керівникові поліції охорони створювати додаткові організації й установи.

Навіть якщо якимось підзаконним актом визначено якесь повноваження, яке не передбачене законом, то можна сміливо говорити про те, що це положення не відповідає вимогам закону. Відповідно, його реалізація призводить до незаконних наслідків,
– наголошує юрист громадської організації "Центр протидії корупції" Віталій Цокур.

Як з’ясували журналісти, працівники "Безпеки життя" є цивільними особами і, згідно з положенням про відділ, можуть використовувати спецзасоби, та, у додаткових випадках, зброю.

Зокрема, у документі мовиться: "Відділ… має право для забезпечення повноважень Національної поліції здійснювати придбання: зброї, набоїв та озброєння і майна військового призначення; вогнепальної зброї невійськового призначення і боєприпасів до неї за дозволом уповноваженого підрозділу Національної поліції України у суб’єктів господарювання, визначених у встановленому законодавством порядку".

Вони створені незаконно, тому по факту не мають повноважень на використання як вогнепальної зброї, так і спеціальних засобів, і взагалі охоронною діяльністю займатись вони не можуть,
– зауважив юрист Крапивін.

Також юристи зазначають, що усі співробітники відділу воєнізованої охорони у випадках спірних ситуацій чи порушення законів не нестимуть такої відповідальності, як атестовані поліцейські.

У департаменті поліції охорони "Схемам" офіційно повідомили, що цей відділ повністю утримується не за рахунок бюджету, а за гроші, надані за послуги охорони. Але на питання, скільки ж заробив цей відділ, відповіді поки не надали. Відтак експерти припускають, що "Безпека життя" є комерційною установою.

Виходить, що керівник державного органу фактично опосередковано займається підприємницькою діяльністю через незаконне формування,
– зауважує Віталій Цокур.

У прес-службі МВС на запит журналістів "Схем" відповіли, що усі підрозділи, установи й організації у структурі Національної поліції та Міністерства внутрішніх справ "створені й функціонують відповідно до вимог законодавства України і нормативно-правових актів, що регламентують діяльність міністерства і центральних органів виконавчої влади, які ним координуються та спрямовуються".