На таких рейсах використовують літаки Airbus A320 чи Boeing, які перевозять одночасно до 180 осіб. Розслідування про такі польоти провели у Reuters.
Російські найманці у ростовському аеропорті
Airbus є одним з десятків літаків, які колись належали європейським і американським авіакомпаніям. Через мережу посередників і офшорів ці літаки виявилися у близькосхідних авіакомпаній, які, на думку Вашингтона, допомагають Сирії обходити санкції США.
Читайте також: Американці готуються до нових боїв з російськими найманцями у Сирії, – генерал США
Обслуговує рейси в Ростов приватна сирійська авіакомпанія Cham Wings. США включили її до списку санкцій у 2016 році за доставку проасадівскіх бійців до Сирії і допомогу сирійській військової розвідки в доставці зброї і спорядження.
Літаки Cham Wings прилітають в Ростов переважно вночі і відлітають рано вранці, коли в аеропорту майже немає інших пасажирів. Відкритої інформації про ці рейси і розкладу польотів немає, як немає і можливості придбати авіаквитки з Ростова в Дамаск або Латакії, де розташувалася основна російська військова авіабаза в Сирії.
Для ведення військової кампанії Асаду і його союзникам в Росії, Ірані та угрупованню "Хезболла" необхідні цивільні літаки, за допомогою яких можна було б доставляти людей та спорядження. Вашингтон намагається обмежити доступ до літаків та запчастин для них за допомогою санкцій, включивши в "чорні списки" авіакомпанії з Сирії та Ірану. Під санкції США потрапили кілька авіакомпаній з інших країн – Вашингтон звинуватив їх в посередництві.
Читайте також: У мережі показали фото ліквідованих бойовиків "Вагнера", які воювали на Донбасі
В останні роки десятки літаків були зареєстровані Україні на дві компанії – "Хорс" та "Дарт", засновані колишнім радянським морським піхотинцем і його товаришами по службі, свідчить український реєстр цивільних повітряних суден. Пізніше ці літаки були здані в оренду або продані і експлуатувалися іранськими і сирійськими авіакомпаніями, що засвідчили дані сайтів з відстеження польотів.
Одна з українських компаній, "Хорс", і колишній морський піхотинець, майор Сергій Томчані виявилися в "чорному списку" міністерства торгівлі США в 2011 році. Бізнесмену ставилася в провину допомогу в експорті літаків до Ірану і Сирії без отримання необхідних ліцензій в США.
Однак за останні сім років "Хорс" та "Дарт" змогли придбати або отримати в лізинг 84 використовуваних літаків виробництва Airbus і Boeing, пропустивши їх через мережу структур, які не перебувають під санкціями. З цих 84 літаків як мінімум 40 опинилися в Іраку, Ірані та Сирії, свідчать дані трьох сайтів, які відстежують польоти і вказують позивні компаній-операторів.
Читайте також: "Гібридні герої": за що найманці "Вагнера" гинуть у Сирії
Міністерство фінансів США включило "Хорс" та "Дарт" в "чорний список" у вересні 2017 року, повідомивши, що вони допомагали компаніям, які перебувають під санкціями, купувати вироблені в США літаки.
Один з літаків Airbus A320 авіакомпанії Cham Wings, який здійснив політ Ростов – Сирія, за даними ірландського авіаційного реєстру, належав ILFC Ireland Limited, дочірньої компанії дублінської AerCap, однією з найбільших в світі лізингових фірм.
У січні 2015 року літак з ідентифікаційним номером EI-DXY було викреслено з реєстру. Через два місяці цей літак з'явився в реєстрі повітряних суден України. Новим власником літака стала зареєстрована на Британських Віргінських островах Gresham Marketing Ltd, свідчать дані українського реєстру. Власниками компанії є два українця – Віктор Романіка і Микола Саверченко, що випливає з корпоративних документів, які просочилися з панамської юридичної фірми Mossack Fonseca. За даними українських корпоративних реєстрів, Романіка і Саверченко – менеджери в невеликих місцевих компаніях.
Читайте також: Навіщо Кремлю ПВК "Вагнера": пояснення російського адвоката
Gresham Marketing Ltd в березні 2015 року передала літак EI-DXY в лізинг авіакомпанії "Дарт", і повітряне судно отримало новий бортовий номер UR-CNU, свідчить український реєстр. У серпні 2015 року оператором літака став "Хорс". З квітня 2015 року цей Airbus A320 став виконувати рейси для Cham Wings, випливає з даних сайтів, які відстежують польоти.
Томчані в 1980-ті роки служив на Тихоокеанському флоті у Владивостоці. Після відходу зі збройних сил в 1991 році в званні майора Томчані вирішив зайнятися авіацією і разом з двома колишніми товаришами по службі заснував в Києві компанію "Хорс". Колишні морпіхи придбали старі радянські літаки і відправили їх в зони військових дій, переважно в Африці і на Близькому Сході. Спочатку літаки "Хорса" на замовлення уряду і міністерства оборони Анголи виконували польоти в цій охопленій громадянською війною країні. Пізніше – після вторгнення США в Ірак в 2003 році – компанії Томчані допомагали перевозити співробітників приватних охоронних підприємств, сказав бізнесмен.
Сергій Томчані
Читайте також: Путін розуміє, що від нього стомилися, тому діятиме ще жорсткіше
Реєстр юридичних осіб України показує, що Томчані перестав бути акціонером "Хорса" в червні 2010 року, "Дарт" він продав пізніше – в квітні 2011 року. Томчані каже, то продав авіакомпанії "великим бізнесменам", яких він відмовився назвати. Люди, перераховані в реєстрі юридичних осіб як власники двох компаній, просто довірені особи цих бізнесменів, сказав Томчані.
Серед них – менеджер середньої ланки "Хорса" і колишня стюардеса цієї авіакомпанії, 81-річний бухгалтер кількох комерційних фірм в Києві, а також повна тезка бібліотекаря з Мелітополя.
За даними реєстру, одним з нових співвласників "Хорса" з часткою в 25 відсотків став Володимир Сучков, який вказав у реєстраційних документах домашню адресу в Києві – вулиця Електриків, 33. За цією адресою розміщена військова частина №A0515, яка входить до складу Головного управління розвідки Міністерства оборони Україна (ГУР МО). Адреса "вулиця Електриків, 33" вказано в документах держзакупівель A0515, на сайті ГУР МО цю ж адресу пропонується для листування з відомством.
Томчані заперечує будь-який зв'язок між ГУР МО України та авіакомпаніями і вважає, що Сучков вже кілька років живе в Росії.
Читайте також: Витягують очі ложками, – боєць "Вагнера" про звірства "колег" на Донбасі
Reuters не зміг зв'язатися з Сучковим – його телефон не обслуговується. У ГУР МО України заявили, що Сучков в управлінні розвідки не працює. Reuters не виявив будь-яких інших зв'язків між торгівлею літаками і розвідкою України.
"Головне управління розвідки Міністерства оборони України не володіє інформацією про постачання літаків до Ірану і Сирії, не має відношення до перевезення військових найманців з Росії до Сирії на цих літаках і не співпрацює з авіакомпаніями Cham Wings, "Дарт" і "Хорс", – йдеться в коментарі ГУР МО України.
9 січня 2018 року Дарт змінила назву на Аланна і поміняла адресу і засновника, випливає з даних українського реєстру юридичних осіб. 1 березня нова компанія Ейр Аланна повідомила, що взяла на себе активи і зобов'язання Аланна, йдеться в реєстрі.