"Думаю, багато хто чув блискучий афоризм Ейнштейна: "Безумство – це робити одне і те саме знову і знову, але щоразу чекати на інший результат". Це, мабуть, найвідоміша фраза великого фізика після "E = mc?". Але свідчень, що він її вимовляв, не існує", - каже науковець.
Теграні стверджує, що ці слова уперше надрукували у брошурі Анонімних наркозалежних 1981 року – майже через 25 років після смерті Ейнштейна.
За його словами, Вінстон Черчилль, Бенджамін Франклін і Мартін Лютер Кінг не сказали, і половини того, що їм приписують, бо цитати звучать вагоміше, коли виходять із уст дотепних і мудрих мужів.
"Слава – потужний культурний магніт. Як істоти гіперсоціальні ми отримуємо більшу частину своїх знань і навичок, копіюючи інших, а не шляхом спроб і помилок", - каже Теграні.
Науковець навів й інший приклад того, як діють "культурні магніти": ми часто копіюємо риси відомих людей, які напряму не пов’язані з їхнім успіхом, наприклад одяг, зачіски, мовлення.
"Саме тому компанії використовують зірок для реклами. Знаменитості завжди на виду, тож якщо вони вдягнуть ваші джинси або годинник, публіка це помітить. Але йдеться не тільки про те, щоб якомога більше людей побачили ваші товари. З картинки на телебаченні чи у газеті ви не дізнаєтеся, які труси носить Бекхем чи якими парфумами користується Бейонсе", - вважає він.
"Зірки рекламують подібні товари, бо бізнесмени знають: слава активно впливає на наше сприйняття цінностей. Знаменитості роблять товари не лише помітнішими, а й бажанішими", - каже Теграні.
За словами антрополога, культура знаменитостей виникла відносно недавно, що це породження медійного й атомізованого суспільства.
"Мова йде про престиж. Це одна із форм соціального статусу, що базується на повазі й захопленні з боку членів громади. Вона становить для антропологів значний інтерес, бо це унікальна характеристика нашого виду. Крім того, це явище універсальне, тобто таке, що існує у кожній людській спільноті", - розповів експерт.