Нагадаю, що ключовим завданням судової реформи є очищення та оновлення судової системи. Негідники у мантіях мали бути звільнені, а суди оновлені за рахунок людей не з системи.

Читайте також: Перевершили Януковича та Пшонку: як влада цинічно карає активістів

Це мало призвести до відновлення довіри суспільства до судів. Президент Порошенко неодноразово обіцяв саме такий результат судової реформи. Найважливішими гарантіями досягнення такого результату були прозорість процедур та наявність у громадськості реальних важелів впливу на оцінювання. Окрім того, Комісії дали усі повноваження та величезні ресурси.

Кожен член Комісії отримує близько 250 тисяч гривень щомісячно, а на їх діяльність лише у 2018 році виділено понад 140 мільйонів наших з вами коштів. Це давало нам право очікувати і вимагати відповідного результату. Однак, завдяки старанням Вищої кваліфікаційної комісії на чолі з Сергієм Козьяковим ці гарантії були повністю знівельовані, а ресурси просто освоєні під виглядом бурхливої діяльності.


Сергій Козьяков

Результат конкурсу до Верховного Суду продемонстрував, що жодного очищення та оновлення не відбулось. На 80 % він складається зі старих суддів. А щодо чверті складу Верховного Суду є конкретні факти, які засвідчують їх недоброчесність. Прозорість процедур виявилась фейковою. Нам показували лише те, що на кінцевий результат не впливає.

Комісія отримала можливість маніпулювати балами і протягувати потрібних осіб без будь-якого контролю. А висновки Громадської ради доброчесності Комісія просто відкидала. Здебільшого без будь-якої аргументації.

Окрім того стало відомо, що і до деяких членів Комісії є багато питань щодо їх доброчесності. Дуже сумнівно, що Тетяна Весельська, Тарас Лукаш, Тетяна Шилова, Володимир Бутенко, Юрій Тітов будуть належно реагувати на факти порушень з боку суддів.

Після закінчення конкурсу до Верховного Суду Громадська рада доброчесності та громадські організації вимагали змінити правила оцінювання, зробити процедури дійсно прозорими, та чути, а не ігнорувати голос громадськості.

Проте Комісія замість усунення недоліків процедур вирішила усунути надокучливу громадськість, а сам процес зробити ще більш закритим.


Члени Громадської ради доброчесності

Так з’явились зміни до Регламенту, якими Комісія незаконно створила абсолютно штучні перешкоди у діяльності Громадської ради доброчесності. Зокрема, встановлено безпідставні вимоги щодо змісту висновків Ради, правил їх підписання і направлення до Комісії.

Враховуючи особливості роботи Ради, члени якої виконують свої функції безкоштовно, не мають необхідних ресурсів і працюють в різних місцях і містах, ці норми реально створювали перешкоди для нашої діяльності. Але найгірше, що зміни до Регламенту дозволяли усім суддям Майдану, та й іншим суддям, до яких є питання легко проходити оцінювання.

Фактично комісія передбачила, що поки немає вироку суду чи рішення про притягнення судді до відповідальності, всі факти про недоброчесність судді є лише чутками. Також Комісія дозволила собі просто відкидати висновки Ради, які не відповідають цим незаконним вимогам.

Важливо зазначити, що Громадська рада нічого не знала про ці зміни. Вони начебто були прийняті 29 грудня 2017 року, але Рада про це довідалась лише у кінці лютого. Тобто Комісія визначила правила роботи Ради і при цьому не те, що не порадилась з нею, але навіть не повідомила про прийняті зміни. Це дуже показовий приклад конструктивної співпраці Комісії з громадськістю.

Громадська рада одразу закликала змінити ці правила, а потім оскаржила їх у суді. Проте Комісія відмовилась щось міняти, а навпаки – почала активно використовувати новий Регламент.

Читайте також: Відпустив з-під варти вбивцю Гонгадзе: до Верховного Суду призначили "відомого" суддю

23 березня, у перший день співбесід із діючими суддями Комісія відмовилась розглядати надані їй негативні висновки Громадської ради – бо не відповідають регламенту. Самі співбесіди тривали в середньому 10 хвилин, а за їх результатами жодного суддю не рекомендували звільнити.

Стало однозначно зрозуміло, що Комісія не має наміру реально перевіряти суддів і просто імітує. А саме оцінювання перетворилось на конвеєр, метою якого є залишити якомога більше дискредитованих суддів на своїх посадах. Роль Ради зводилась лише до легітимізації цього процесу. І саме це стало головною причиною виходу Громадської ради доброчесності з процесу оцінювання. Ми готові були виконувати будь-який регламент, якщо б це призводило до реального результату.


Члени Громадської ради доброчесності

При виході ГРД поставила чіткі умови повернення в процес: 1) зупинити фейкове оцінювання; 2) змінити правила оцінювання так, щоб у підсумку недоброчесні судді були звільнені; 3) відсторонити членів ВККС у доброчесності яких є сумніви.

Ці вимоги Комісією були повністю проігноровані. Як наслідок, конвеєр фейкового оцінювання запрацював на повну і без участі громадськості велика кількість сумнівних суддів зберегла свої посади та ще й отримала підвищену зарплату.

Так, Комісія збільшила тривалість співбесід та показово рекомендувала звільнити одіозного Богдана Саніна. Але залишила на посаді не менш одіозного В'ячеслава Дев'ятка та інших суддів Майдану і суддів, щодо яких є підтверджені факти їх недоброчесності – Саадулаєва, Журавську, Катющенко, Бєлоконну, Погрібніченка, Смокович, Марфіну та інших.

З понад 1 700 суддів, які були на співбесіді, лише 49 або 3 % рекомендовані до звільнення. До речі, на сьогодні жодного з цих суддів не звільнено. А суддя Санін та Ластовка оскаржують рішення Комісії. І мають шанс залишитись на посадах.

Після виходу з процесу Громадська рада намагалась переконати Комісію призупинити оцінювання, скасувати незаконні зміни до Регламенту, виробити спільні критерії доброчесності, зробити процедури більш прозорими та забезпечити результат, якого так очікує суспільство. Однак ВККС одразу відкинула ключові вимоги і у звичній манері почала імітувати погодження змін до Регламенту та спільних критеріїв доброчесності.

Цю імітацію було використано виключно для одного – затягнути розгляд нашого позову про незаконність Регламенту та уникнути визнання судом протиправних дій членів Комісії.

Читайте також: Фейкова прозорість: чому недоброчесні судді легко долають усі перевірки

Чого тільки не робили представники Комісії – і примиритись обіцяли, і надавали недостовірну інформацію, а останнього разу не прийшли і просили вчергове відкласти засідання. Але суд таки виніс рішення і визнав відповідні пункти Регламенту протиправними. Отже Комісія, завдяки своєму бажанню протягнути дискредитованих суддів, поставила весь результат оцінювання під сумнів. Адже співбесіди проводились на підставі незаконного Регламенту.

До речі, це не єдине рішення проти Комісії. Лише за останній місяць Верховний Суд вже двічі визнавав незаконною відмову ВККС надати інформацію, яка стосується ходу оцінювання. А 14 вересня Вища рада правосуддя відкрила дисциплінарне провадження щодо члена Комісії Тетяни Весельської за брехню у декларації родинних зв’язків. Тобто системність незаконних дії Комісії вже підтверджено Верховним Судом, а недоброчесність її членів підкріплюються новими доказами.

Очевидно, що наразі ключовою проблемою є саме склад ВККС, який неспроможний забезпечити очищення та оновлення судового корпусу і повернути довіру до суду. І ця проблема буде існувати поки не зміниться принцип формування Комісії. Але це капітальний ремонт, який нереально провести за діючої влади. Наразі ж Комісія вже розпочала нові конкурси до Верховного та Антикорупційного суду.

Для того, щоб вони не зазнали повного краху, вже зараз ВККС має змінити правила. Міжнародні експерти та Реанімаційний пакет реформ озвучили свої вимоги. Тепер рішення за Комісією. Який шлях обере Сергій Козьяков та його команда, побачимо вже скоро. А боротьба за чесні суди триває і справедливість обов'язково переможе.