Єдина помісна церква: про переваги і проблеми української автокефалії
Ініціатива Петра Порошенка про створення Української єдиної помісної церкви, яку 19 квітня підтримала Верховна Рада, стала неочікуваною. Питання української автокефалії багато років ніхто не порушував через внутрішньополітичну кон’юнктуру.
Про причини "церковної" ініціативи Порошенка, і як це вплине на ситуацію в Україні, розбиралися журналісти сайту "24".
Нівелювати значення московського патріархату
Головна мета такого резонансного кроку Петра Порошенка лежить на поверхні і має суто політичний характер. По-перше, в суверенній незалежній Україні вже 25 років немає власної канонічної церкви. Натомість всім керує Російська православна церква.
Читайте також: В УПЦ МП зреагували на початок розгляду Вселенським Патріархом питання церков в Україні
По-друге, після того, як Росія розпочала проти України військову агресію, УПЦ МП, не криючись, допомагає ворогу релігійною проросійською пропагандою. Як нагадує політолог Валерій Димов, священики УПЦ МП освячують зброю колаборантів, з якої потім убивають українців на фронті. Московські священики не встають у Верховній Раді під час хвилини мовчання за загиблими в АТО. І не відспівують дитину, як було в Запоріжжі, оскільки вона була хрещена "не в тій церкві". А московський патріарх Кирил (Гундяєв) заробляє мільярди на продажу спиртного і цигарок.
УПЦ МП – релігійний фронт гібридної війни Росії проти України. Нам треба визначитися: чи маємо свою церкву, чи далі будемо програвати релігійний фронт російському агресорові,
– зазначає Валерій Димов.
Читайте також: Порошенко пояснив, чому патріарх Кирил має підтримати створення Єдиної помісної церкви в Україні
Рік тому були спроби зменшити вплив УПЦ МП на законодавчому рівні. Парламентарі розробили законопроект про релігійні організації. Документом передбачалося, зокрема, встановлення особливого статусу для релігійних організацій, керуючі центри яких перебувають у державі-агресорі. Також вони регламентують зміну підпорядкованості релігійної громади релігійним центрам шляхом реєстрації нової редакції статуту або внесення змін і доповнень у чинний.
Російські попи освячують зброю для вбивства українців
В Кремлі це викликало миттєву реакцію, і РПЦ одразу ж вивела представників Української православної церкви Московського патріархату і вірян до парламенту з протестами. Верховна Рада вирішила відкласти розгляд законопроекту.
Схоже, Порошенко вирішив підійти до цього питання з, так би мовити, іншого входу, ініціювавши створення української автокефалії. Це звична практика в православному світі. За словами Димова, через це проходили всі помісні православні церкви. Від болгарської і сербської – до грузинської. Були періоди невизнання, але зрештою вони отримували автокефалію.
Відновлення історичної справедливості і суспільний запит
Експерти однозначно підкреслюють: надання Константинопольським патріархатом томосу (указ, декрет у деяких питаннях церковного устрою – "24") - автокефалії Українській єдиній помісній церкві – відновлення справедливості. Зокрема, розповідає Валерій Димов, у 1686 році Київську митрополію Константинопольського патріархату приєднали до Московського патріархату, коли Вселенський патріарх Діонісій IV та Священний Синод Константинопольської Церкви видали суперечливий томос про передачу Київської митрополії в юрисдикцію Московського патріархату. На переконання політолога, цей процес був незаконним, і центр православ’я з Києва до Москви перенесли за гроші.
Правник-міжнародний Геннадій Друзенко також зазначає: для видання томосу УПЦ є історичні традиції. Київська митрополія наприкінці XVII століття була позичена Москві в тимчасове урядування. А позичену річ завжди можна забрати назад.
Константинопольська церква за всіма традиціями має право дарувати автокефалію. Але історія говорить, що це більше акт політичний, ніж сакральний. І в середньовіччі – в IX-X століттях болгарська і сербська церкви, і в новітні часи – балканські церкви здобували собі автокефалію за допомогою світських і церковних правителів. Не треба бути святішим Папи Римського. Україна робить те, що робили практично всі,
– зазначає Друзенко.
Росія за гроші перенесла центр православ’я з Києва до Москви
Є ще один важливий момент, на якому наголошують спостерігачі: на створення Єдиної помісної церкви є суспільний запит.
Серед українців є підтримка створення єдиної помісної церкви. Хоча УПЦ МП має більше приходів, всі соцопитування показують високий рівень довіри до церкви і те, що наші громадяни є прихильниками Київського патріархату і Української церкви, як такої. Українці хочуть ходити в українську церкву не за назвою, а тому, що там вони почувають себе як свої,
– зауважує Димов.
РПЦ паде, як Третій Рим?
Експертне середовище вважає, що Константинопольський патріархат з великою ймовірністю надасть УПЦ автокефалію. Вселенський Патріархат розпочав процедури, необхідні для надання автокефалії Українській православній церкві. Як говорить виконавчий директор Центру прикладних політичних досліджень "Пента" Олександр Леонов, Порошенко, який нещодавно зустрічався з Вселенським Патріархом Варфоломієм, особливо не афішував цю подію. Однак після повернення в Київ відразу виступив з ініціативою про Єдину помісну церкву.
На його переконання, якщо Синод у Константинополі визнає канонічною Українську єдину помісну церкву, це буде осиновий кіл у так званий "рускій мір", становим хребтом якого є російська православна церква. Хоча УПЦ МП не припинить своє існування.
Якщо Константинополь визнає канонічною Українську єдину помісну церкву, все зміниться кардинально. Через це рішення остаточно зруйнується і впаде концепція Третього Риму. Зараз ми відчуваємо тріскіт його веж,
– зазначає Олександр Леонов.
Путін і Кирил втратять серйозний важіль впливу в Україні
Крім того, підкреслює експерт, багато священнослужителів московського патріархату перейде в підпорядкування Української помісної церкви. Тому що Київський патріархат, як і Українська автокефальна церква, вважаються не канонічними церквами. І це стримує багатьох священників.
Якщо Українська церква відділяється, і до неї переходить частина московського патріархату, російська православна перестає бути найбільшою в православному світі. І це миттєво підвищує статус і можливості Вселенського патріарха і Константинополя. Тому це в його інтересах визнати Українську помісну церкву канонічною,
– вважає Леонов.
Складним буде майнове питання. На думку Олександра Леонова, російська православна церква втратить не тільки паству, але й велетенські ресурси. Якщо говорити про Києво-Печерську Лавру і Почаївську Лавру, то це державна власність. І Українська помісна церква має всі права претендувати на неї. Крім того, з точки зору ЮНЕСКО – це пам’ятки архітектури, і таке рішення можна прийняти на законних підставах.
Щодо іншого майна, то є питання. Багато що, говорить Леонов, залежатиме від рішення церковних громад. Зокрема, в 2014 році біля 80 приходів перейшли від московського патріархату до Київського саме через вплив громад.
Є й зворотня сторона медалі. Як зауважує Геннадій Друзенко, якщо Українська єдина помісна церква отримає автокефалію – це добре. Хоча за це, як правило, треба буде заплатити (якщо "Газпром" не занесе більше). За його словами, польська церква свого часу просто завезла в Константинополь – Стамбул – достойну суму грошей і отримала автокефалію. Турбує більше інше питання.
Якщо нам дають томос, чи почне церква бути більш церковною? Чи підніметься моральний рівень духовенства, освіченість? Чи припиниться те, що називається церковною мовою, симонією – продаж і купівля церковних посад або духовного сану? Церква в сучасному світі має бути не тільки політичною гуртувальною силою, але й моральним камертоном,
– підкреслює Геннадій Друзенко.
На переконання фахівця, якщо з політичної точки зору надання томосу буде допоміжним, то з точки зору церковності нічого не зміниться на краще. І над цим треба думати.
"Політично це потрібно робити. Але, якщо мислити церковними категоріями, хіба томос може додати лєпту до святості Церкви? Ми шукаємо в Церкві спасіння, а не школу політичного виховання. І тут томос – справа десята", – вважає Друзенко.
Крім того, за його словами, можуть і загостритися певні лінії розламу серед вірян. Зокрема, питання, чи збережуться дружні стосунки між віруючими Київського патріархату, який стане основою нової автокефалії, і греко-католиками. Це питання, наголошує міжнародник, вимагає погляду з різних боків і серйозних дискусій.
Читайте також: Створення єдиної помісної церкви: що це означає для українців