25 січня 2017 року Кабінет Міністрів України затвердив Порядок ведення Реєстру заяв про повернення суми відшкодування ПДВ. Запрацює він з 1 квітня 2017 року. До набрання чинності бюджетне відшкодування сум ПДВ відбуватиметься за заявами, включеними до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування ПДВ.

Що пропонують нового?

Як відзначив в коментарі сайту "24" директор юридичної компанії "Бі ен Сі" Олександр Гарагонич, новий Порядок ведення Реєстру запроваджує механізм бюджетного відшкодування ПДВ. Зокрема, планується створення окремого інформаційного ресурсу – Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування ПДВ, адміністрування якого здійснюватиме Мінфін на підставі баз даних Державної фіскальної служби та Казначейства. Серед новинок – внесення до Реєстру заяв протягом операційного дня у хронологічному порядку їх надходження. Інформація про узгодженість суми відшкодування ПДВ, у тому числі в разі відсутності відомостей, що мають бути внесені органом ДФС, відображатиметься у Реєстрі автоматично.

Також, каже експерт, пропонують здійснювати відшкодування ПДВ без передачі до органів Казначейства висновків органів ДФС щодо суми подадтку на додану вартість, заявленої до відшкодування. Повернення узгоджених сум бюджетного відшкодування здійснюватиметься у хронологічному порядку відповідно до черговості внесення заяв до Реєстру. А ще – Реєстр оприлюднюватимуть щодня на офіційному веб-сайті Мінфіну.

Чого від цього очікувати?

Насамперед, вважає Гарагонич, бізнес очікує підвищення прозорості та якості адміністрування ПДВ. Також нові правила, які запроваджуються Порядком, покликані мінімізувати контакти платників податків з органами ДФС у процесі відшкодування ПДВ. Це в свою чергу може сприяти зменшенню корупційної складової у механізмі бюджетного відшкодування ПДВ.

Один реєстр замість двох

До набрання чинності Порядком ДФС продовжуватиме вести два реєстри відшкодування ПДВ, пояснює Олександр Гарагонич.

1. Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування платникам податку, які відповідають критеріям, визначених п. 200.19 ст. 200 ПКУ.

2. Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування платникам податку, які НЕ відповідають цим критеріям.

Разом з тим, за словами експерта, прийнятий 21 грудня 2016 року Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні" № 1797-VIII передбачив злиття двох чинних на сьогодні Реєстрів в єдиний Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування ПДВ.


Замість двох чинних на сьогодні Реєстрів буде єдиний Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування ПДВ

Відтак, після набрання з 1 квітня 2017 року чинності Порядком в Україні відшкодування ПДВ планується здійснювати на підставі одного Реєстру, адмініструванням якого опікуватиметься Мінфін.

Водночас керуючий партнер аудиторської компанії "Капітал Плюс" Тетяна Шевцова наголошує: попри те, що новий Порядок введений, невідшкодовані суми лишаються. Яким чином будуть компенсувати ці залишки – наразі незрозуміло, зауважує Шевцова, бо перехідних моментів стосовно відшкодування таких сум поки немає.

Насправді в держбюджеті закладено суми відшкодування ПДВ у зв’язку зі зміненими нормами, які виникають починаючи з 1 січня 2017 року. Яким чином будуть відшкодовані залишки, які були станом на 1 січня – питання. Бо немає відповідних порядків,
– відзначила Шевцова.

Що може піти не так?

Зрозуміло, що покращити умови для ведення бізнесу в Україні із запровадженням нового механізму відшкодування ПДВ вдасться лише за умови реальної відкритості процедури відшкодування ПДВ, наголошує Гарагонич, а також дотримання принципу рівності та справедливості при відшкодуванні платникам податків.

Крім того, на думку експерта, каменем спотикання для бізнесу можуть стати деякі обставини, що здатні загальмувати запровадження нового механізму відшкодування ПДВ.

По-перше, каже Гарагонич, викликає багато сумнівів функціональна готовність Мінфіну до передачі під його контроль ведення податкових баз даних та інформаційних ресурсів, які належать ДФС. По-друге, ускладнити життя платникам податків здатне надане Державній фіскальній службі право на проведення перевірок та право на відмову у реєстрації податкових накладних. По-третє, зауважує експерт, Держказначейство здійснює бюджетне відшкодування ПДВ в межах коштів, наявних на єдиному казначейському рахунку. А вимоги цієї норми повинні будуть враховуватися Казначейством і після 1 квітня 2017 року.

Як це допоможе зменшити корупцію?

Чинний до цього часу механізм передбачав, що відшкодування ПДВ здійснювалось на підставі висновків, які ДФС передавало Держказначейству. Затримання або ненадсилання ДФС висновків до Казначейства щодо правомірності відшкодування ПДВ, без якого відшкодування є неможливим, надавало ДФС можливість маніпулювати сумами, заявленими до відшкодування.


Вибірковий непрозорий процес до відшкодування ПДВ створював значні можливості для корупції у цій сфері

Експерт пояснює: на подолання вибірковості при відшкодуванні ПДВ, коли посадовець визначає адресата отримання коштів з бюджету, спрямоване таке нововведення, як формування Реєстру в хронологічному порядку надходження заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.

Зменшенню корупційної складової механізму відшкодування ПДВ також повинно сприяти забезпеченню прозорості процедури. Так, щоденне оприлюднення Реєстру на офіційному веб-сайті Мінфіну надасть можливість платникам податків та громадськості слідкувати за процедурою відшкодування ПДВ,
– каже Гарагонич.

За його словами, таку ініціативу запроваджують лише зараз, а не раніше, через відсутність політичної волі та небажання корумпованої системи державного апарату втрачати величезне джерело "нетрудових" доходів. Крім того, підсумовує експерт, контроль над системою відшкодування ПДВ надавав можливість олігархам розставляли на посади у цій системі "своїх" людей та отримувати при цьому неконкурентні переваги. Що, власне, й має зникнути при введенні нового єдиного Реєстру заяв про відшкодування податку на додану вартість.

Читайте також: Транспортні податки-2017: за що платитимуть українські водії