Про це йде в мова в статті бізнес-порталу UAprom "Формула нелюбові: чому УЗ і ProZorro не допоможе".

"По суті, перехід на ProZorro зі збереженням практики закупівлі за фіксованими цінами для такої формульної категорії як дизельне паливо нічого не змінить, адже практика ціноутворення на ринку нафтопродуктів орієнтована на формули. І такими темпами реформування УЗ до кінця року нова команда "наекономить" збитків для залізничного монополіста майже на 1 мільярд гривень, що кардинально відрізняється від обіцянки нового голови УЗ Войцеха Бальчуна заощадити 7 мільярдів гривень упродовж першого року", – пишуть автори статті.

За словами Олександра Сіренка, аналітика UPECO, перехід УЗ на електронні майданчики для закупівлі не дасть бажаного результату.

"Зниження ціни не відбудеться. Можливо, підвищиться прозорість, структуруються правила гри, оскільки до цих пір будь-який претендент міг оскаржити в АМКУ результати тендеру. Востаннє це відбулося з SOCAR, який вийшов з найменшою пропозицією", – вважає експерт.

Як стверджують автори статті, збереження нинішнього статусу-квот дозволило нафтотрейдерам в травні-серпні 2016 року (вже при новому європейському менеджменті) отримати премію в середньому на рівні $83/т або на 15% до ринкової ціни. В результаті "зайві" витрати залізничної монополії за трохи більше ніж за 3 місяці цього року роздулися майже на 220 мільйонів гривень без ПДВ.

Сіренко вважає, що застосування формули ціни на ДП – той інструмент, який дозволить УЗ реально економити.

"Всім зрозуміло формульне ціноутворення: індикативні котирування на імпортну сировину, плюс премія трейдеру, плюс транспортування, плюс податки і т.д. Якби була в тендерній документації прописана така формула, то було цікаво спостерігати за постачальниками на торгах, виникла б реальна конкуренція", – говорить експерт.

"Система електронних закупівель - це не панацея, оскільки не вирішує головної причини корупції в держзакупівлях, а лише трансформує її, перекладає в іншу площину. Мені здається, що корінь зла – низька відповідальності чиновників. Підвищивши її, ми зможемо значною мірою вирішити проблему корупції, а системи електронних торгів можуть і повинні полегшувати процедури державних закупівель", – вважає директор НТЦ "Психея" Сергій Сапегін.

"Надії на те, що "Укрзалізниця" стане зразком ефективності з приходом нової команди, руйнуються з кожним днем – замість впровадження закупівель у виробників ДП за формульними контрактами монополіст знову загруз в мишачу метушню з місцевими посередниками, які звикли заробляти по $50-150/т , ну а заплатити за це, у загальному підсумку, повинні будуть клієнти УЗ", – йдеться в статті.