Це вже другий літак із серії А-50, який вдалося знищити Україні за час повномасштабної війни. Якщо основних літаків колись у росіяни було 9, то модифікації А-50У ще менше. Що відомо про ці літаки – розповідає 24 Канал.

До теми "Баян" долітався: Повітряні сили підтвердили збитття А-50 над Азовським морем

А-50 – це літак далекого радіолокаційного виявлення та управління (ДРЛС), сконструйований в часи СРСР та прийнятий на озброєння в 1989 році. А-50 був створений на базі військово-транспортного літака Іл-76 на заміну старого Ту-126. До нового літака додали радіотехнічний комплекс "Джміль", який утворює авіаційний комплекс радіолокаційного дозору та наведення А-50.

Основні технічні характеристики літака:

  • довжина – 48,27 метра;
  • розмах крила – 50,5 метра;
  • висота – 14,8 метра;
  • площа крила – 300 квадратних метрів;
  • злітна вага – 190 тонн;
  • об'єм пального – 109 480 літрів;
  • крейсерська швидкість – 800 кілометрів на годину;
  • практична дальність – 7 500 кілометрів;
  • довжина розбігу – 1 540 метрів;
  • довжина пробігу – 1 050 метрів;
  • максимальна тривалість польоту без дозаправки – 9,3 години.

А-50 здатен виявляти бомбардувальники на відстані 650 кілометрів, винищувачі – 300 кілометрів, крилаті ракети – 215 кілометрів.

Цей літак створили для виявлення та супроводження повітряних та надводних цілей, оповіщення військ про повітряну та надводну ситуацію. Також А-50 може слугувати командним пунктом та застосовуватися для управління винищувачів та ударної авіації при їх наведенні на конкретні цілі.

російський літак а-50 характеристики
Характеристики російського літака А-50 / Інфографіка 24 Каналу

За даними з відкритих джерел, станом на початок повномасштабного вторгнення, в Росії було на озброєнні 9 А-50, вартість кожного 330 мільйонів доларів. ЗСУ зменшили їхню кількість до 8. Крім того, у лютому 2023 року унаслідок вибуху на білоруському аеродромі "Мачулищі" ще один такий літак зазнав серйозних ушкоджень і досі достеменно невідомо, чи змогли росіяни його відновити.

Однак є ще модифікації, такі як:

  • А-50М – з модернізованим комплексом "Джміль-М".
  • А-50І – російсько-ізраїльська модифікація А-50.
  • А-50ЕІ – експортний варіант для ВПС Індії.
  • А-50У – варіанти модернізації серійних літаків А-50.

Саме літак А-50У вдалося знищити 23 лютого 2024 року над Азовським морем. Таких літаків у росіян було 6 одиниць. Тепер же залишилось тільки 5

Варто зазначити, що нових літаків росіяни більше не виробляють, тому це всі, які у них є.

Увечері 23 лютого 2024 року моніторинговий канал monitor повідомив, що літак дальнього радіолокаційного виявлення А-50 о 19:05 завершив роботу над Азовським морем, після чого виконував переліт на Ахтубінськ. Однак у російських пабліках з'явилися кадри, що поблизу села Трудова Вірменія в Краснодарському краї розбився літак – саме А-50.

Пожежа після падіння А-50: дивіться відео

О 20:08 командувач Повітряних сил ЗСУ Микола Олещук підтвердив, що літак А-50 з позивним "Баян" вдалося знищити під час спільної операції з Головним управлінням розвідки Міноборони. Командувач наголосив, що це – "вітання" росіянам із "днем захисника вітчизни", який сьогодні з розмахом святкує країна-терорист.

У ГУР МО уточнили, що вдалося знищити саме А-50У – найновішу модифікацію рідкісного для росіян літака.

Це повітряний командний пункт, який держава-агресор використовувала для дальнього радіолокаційного виявлення, управління та наведення для ударів по Україні ракетами зі стратегічної авіації. Збиття А-50У ― черговий серйозний удар по потенціалу та можливостях терористичної Москви,
– підкреслили в ГУР МО.

Водночас серед росіян почалася справжня істерика через втрату літака. Російські так звані "воєнкори" почали бідкатися, що втрата літака – це удар "ножем по серцю".

Та що цікавіше, як і в січні, пропагандисти вирішили поширювати версію про нібито friendly fire, оскільки в України немає засобів ураження, які здатні збивати літаки над Краснодарським краєм. Такими заявами росіяни намагаються знецінити роботу українських сил та хоч якось врятувати себе від приниження – 2 роки тому росіяни кричали про знищення української авіації і про те, що Київ буде захоплений за 3 дні. Натомість знову вимушені підраховувати втрати.

Як розповіли джерела "РБК-України", близько 21:10 – 21:15 у районі Кирилівки заступив на чергування російський А-50. Практично відразу ж його нашим військовим вдалося збити. Після цього літак ДРЛС зник з радарів. Він більше не відповідав на запити тактичної авіації. Згодом пілот російського Су-30 виявив займання та падіння невідомого повітряного судна.

О 23:30 14 січня моніторингові канали сповістили, що вперше за тривалий проміжок часу активність БРЛС "Джміль" в Азовському морі не спостерігається. Власне, йдеться про авіаційну бортову радіолокаційну станцію, якою оснащений літак А-50.

Джерела у Силах оборони та Головному управлінні розвідки МО підтвердили збиття А-50.

До речі, джерела 24 Каналу повідомили, що бортовий номер А-50 був RF-50601.

Вранці 15 січня командувач Повітряних сил Микола Олещук написав: "Це вам за Дніпро! Горіть у пеклі, нелюди". Також зазначив, що поки без деталей.

Уже за кілька годин Валерій Залужний підтвердив знищення повітряних суден ворога.

Воїни Повітряних сил Збройних Сил України знищили ворожий літак дальнього радіолокаційного виявлення А-50 та повітряний пункт управління противника Іл-22,
– заявив тодішній Головнокомандувач.

Залужний подякував Повітряним силам за чудово сплановану та проведену операцію в Приазов'ї.

До речі, у Центрі протидії дезінформації РНБО влучно потролили окупантів.

Експерт з авіації Валерій Романенко після попередньої операції у січні розповів 24 Каналу, що літак А-50 є важливим для росіян, адже ними фактично здійснюється керування ракетними ударами по Україні.

Ці борти – летючі радари, які обладнані радіолокаційною станцією, що дозволяє бачити абсолютно все згори. Судна можуть на малих висотах дуже близько підходити до лінії фронту, що унеможливлює роботу української авіації.

Для російських повітряно-космічних сил – це дуже важка й найбільша повітряна втрата в людському та матеріальному сенсах з початку війни. Бо на борту А-50 льотний екіпаж складає 5 осіб та ще 11 операторів – це висококваліфіковані офіцери у званні не нижче капітана. 16 людей за один бойовий виліт росіяни втратили,
– підкреслив Романенко.

До речі, військово-політичний експерт групи "Інформаційний спротив" також розповідав, що в окупантів 9 таких літаків, щоправда, 3 з них фактично небоєздатні.

"Один з них перебуває на модернізації, яку він досі не пройшов повністю, інші небоєздатні фактично, тому що вони не підлягають ремонту", – підкреслив Олександр Коваленко.

Експерт зазначив, що загально Росія не може зараз виробляти такі літаки. Вони дуже дорогі.

"Майже 400 мільйонів доларів його ціна. Але з урахуванням того, що А-50 зараз не виробляються і кожен з них є унікальним роблять цей літак ще дорожчим для росіян", – зауважив Коваленко.

Додав, що така втрата для агресора означає, що Росія має значно менше можливостей з проведення розвідувальної діяльності в повітряному просторі України.

Вони не тільки будуть мати менше інформації щодо перебування української тактичної авіації й не тільки в повітряному просторі, а також не зможуть дезорієнтовувати свої літаки тактичної авіації та засоби ППО,
– підкреслив експерт.

Також Коваленко назвав знищення А-50 достатньо болісною, серйозною, дорогою та репутаційною втратою для країни-агресора.

Тому, що разом з А-50 було пошкоджено Іл-22. І фактично це унікальний випадок у світовій історії війн та конфліктів, коли одночасно два літаки такого рівня, такого функціонала знищуються або отримують пошкодження. Це унікальний випадок. Такого ще в історії ніколи не було,
– наголосив експерт.

До речі, у Defense Express зауважили, що ЗСУ знову пишуть історію. Адже до цього ніхто й ніколи не збивав літаки далекого радіолокаційного виявлення. Україна зробила це вже вдруге.

Ці машини намагаються триматися якомога далі від переднього краю й не заходити у зону дії ППО противника. Від нападу винищувачів їх захищає супровід, При цьому сам літак ДРЛС й буде їх наводити на літаки противника.