Сайт "24" пояснює, у чому проблема та як тепер бути тим, хто не встиг подати е-декларацію.

Що сталося з сайтом НАЗК?

З 26 березня система е-декларування на сайті НАЗК працює зі збоями. ТОП-чиновники і депутати повідомляють, що не можуть вчасно подати декларації.

У Держспецзв'язку пояснили, що причиною проблем є перевантаження у системі в пікові моменти. Справа в тому, що апаратне обладнання має дуже низьку швидкість передачі даних у сховище (24 Мбіт/с), що є неприпустимим для такої масової системи обслуговування.

Хто у цьому винен?

Прем'єр-міністр України Володимир Гройсман звинувачує в ситуації керівництво Національного агентства з питань запобігання корупції. На його думку, голова НАЗК Наталія Корчак, яка отримує 101 тисячу грн зарплати, мала прослідкувати, щоб все пройшло як належить. Гройсман запропонував усьому керівництву НАЗК піти у відставку.

Корчак же вважає, що агентво просто хтось підставив через політику. Під час свого виступу голова НАЗК зазначила, що зараз чиниться тиск на агенцію та заявила, що вини НАЗК у тому, що не працює сайт, немає. Крім того, вона сказала про брак часу та відповідних ресурсів щодо забезпечення нормальної роботи агентства.

Чи піде у відставку команда НАЗК?

Ні. Наталія Корчак відмовилася добровільно піти у відставку. А Кабмін не має таких повноважень.


Наталія Корчак у відставку не збирається

Голова Міністерства юстиції Павло Петренко пояснив, що Верховна Рада може "оперативно прийняти зміни до закону про НАЗК", аби відправити у відставку теперішнє і сформувати нове керівництво відомтсва на конкурсній основі. Але час покаже.

Читайте також: Керівники НАЗК своєю бездіяльністю і халатністю доводять ситуацію до абсурду, – Петренко

Скільки людей ще не подали декларації?

За перший етап е-декларування (восени) було збережено близько 115 тисяч документів. Другий етап передбачає близько 1,5 млн е-декларацій.

На сьогоднішній день у реєстрі НАЗК уже є 1 млн 349 тис. декларацій, збережено майже 400 тисяч чернеток, а кількість записів перевищує 250 мільйонів.

За даними Держспецзв’язку, ще не подали своїх декларацій близько 400 тисяч людей.

Доки можна подавати е-декларації?

У зв'язку зі змінами в закон про е-декларації термін подачі звітності для другої хвилі продовжили до 1 травня. Ті держслужбовці, які вже подавали декларації восени, повинні зробити це до 1 квітня. Зазначимо, подавати декларації можна було з 1 січня поточного року.

Голова Мін'юсту Павло Петренко закликає тих, хто подає декларацію вперше, зробити це після 1 квітня. Таким чином 100 тисяч держслужбовців першої хвилі зможуть подати декларації вчасно.

Кабмін поки що бачить вихід лише у розвантаженні системи. Уряд готовий ініціювати скасування кримінальної відповідальності за несвоєчасну подачу е-декларації і дати декларантам ще хоча б 10 днів.


Система е-декларування четвертий день працює зі збоями

"Що стосується 400 тисяч людей, які зараз є заручниками ситуації... Ми готові спільно з Кабінетом Міністрів швидко розробити необхідні зміни в законодавство... Нам потрібно просити парламент, щоб він для цих людей фактично ввів скасування кримінальної відповідальності і дав можливість їм подати декларації протягом ще 10-ти днів, умовно кажучи", – сказав Петренко.

Хто повинен подати декларації за новим законом?

Зміни в закон про е-декларації почнуть діяти 30 березня. Тепер, окрім запланованих категорій чиновників другої хвилі, свої е-декларації мають подати:

– кандидати у депутати всіх рівнів;
– фізичні особи, які отримують міжнародну фінансову підтримку в рамках угод про антикорупційну діяльність в Україні;
– керівники громадських організацій, які здійснюють антикорупційну діяльність в Україні;
– підприємці (треті особи у законі), які надають послуги громадським організаціям, що здійснюють антикорупційну діяльність в Україні;
– фізичні особи, які здійснюють антикорупційну діяльність та отримують кошти через третіх осіб;
– члени до конкурсних комісій громадських рад доброчесності

Зазначимо, перерахованим категоріям людей, дозволено подати е-декларації до 1 травня.

Чи є альтернатива?

Електронні декларації в Україні подають вдруге, і вдруге є проблеми з перевантаженням сайту.

Колишній IT-директор "ПриватБанку" Дмитро Дубілет заявив, що команда iGov готова створити систему для подання електронних декларацій з бюджетом до 7 мільйонів гривень.

Все, що перевищить цю суму – за мій рахунок,
– запевнив він.

Дубілет додав, що сподівається, що його слова не звучать голослівно, адже в нього є досвід роботи з "Приват24" і процесингом "Приватбанку".

Про скандальний закон читайте у статті: Наперсточники Банкової: як АП помстилася активістам за е-декларування