Навіть не дивлячись на те, що вона було озвучена міністром, який не має відношення до Збройних сил та навіть у підконтрольному йому відомстві не може навести остаточний порядок.

Про те, чому і як Україні необхідно брати курс на професіоналізацію армії сайту "24" розповів керівник Центру досліджень армії, конверсії і роззброєння Валентин Бадрак.

Наскільки конструктивною і перспективною є пропозиція Авакова про перехід на професійну контрактну армію?

Мені здається, Аваков у цьому випадку скористався тим, що навколо цієї теми виник певний вакуум. Зараз всі говорять про те, що потрібно будувати армію нового типу, озвучують якісь параметри цієї армії — наприклад, мобільність, висока оснащеність і так далі. Але при цьому ніхто не говорить головного — потрібно будувати високо професійну армію.

Більш того, на тлі цього вакууму у нас поступально розвивається армія радянського типу.

Тобто?

Тобто, нарощується чисельність військовослужбовців, поступально нарощується мобільна база — техніка, яка служить мобільності і розвитку певної бойової потужності. Але тактичних озброєнь, стратегічних систем українська армія протягом цих півтора роки не отримувала і поки перспектив їх отримання ми не бачимо. Хоч і були заяви про те, що створюється крилата ракета, що ракетна техніка буде в основі нашої сили стримування, поки вони не підкріплюються якимись конкретними проектами.

Особисто для мене зоною занепокоєння також є те, що в рамках військово-технічної співпраці не відпрацьовуються які-небудь багатосторонні проекти, які дозволили б Україні з часом отримати стратегічні системи. Більше того, звучала інформація про те, що в Держоборонзамовлення навіть не потрапила модернізація вертольота Мі-24, що взагалі є вкрай важливим елементом для української армії.

Ще один аспект — за півтора роки в Україні не з'явилося ані військової доктрини, ані документів, на основі яких могла б бути здійснена реформа армії.

Про які саме документи йдеться?

Немає, як мінімум, трьох великих документів. Це — державна програма розвитку Збройних сил, державна програма розвитку озброєння та військової техніки і державна програма розвитку оборонно-промислового комплексу. Закони я вже не буду перераховувати, їх потрібно прийняти як мінімум з десяток. Але законодавча влада в цьому плані у нас поки гальмує з причин мені незрозумілих.

Підсумуємо. Пропозиція Авакова може бути цілком конструктивною?

Може. Хочу також нагадати, що він не просто сказав, що потрібно створювати професійну армію. Він скромно оголосив про те, що в рамках Національної гвардії будуть з'являтися загони спеціального призначення. Це дуже цікаво і дуже важливо, насправді.

Чому?

Вакуум отримання стратегічних озброєнь, ми поки заповнити не можемо економічно. Умовно, за рік ми не зможемо закупити партію літаків або засобів ППО, побудувати ракету. Його правильно було б заповнити розвитком і відродженням елітних підрозділів спецназу і у рамках сил спеціальних операцій, і у рамках окремих структур, в тому числі — у Нацгвардії.

Наскільки висловлене Аваковим може перейти в практичну площину — я не знаю. Але сам факт того, що він це озвучив, грає на руку його особистому авторитету і демонструє, що він розуміє ситуацію і розуміє, як потрібно розвивати сектор безпеки. Але потрібно обмовитися: у нас в країні було багато схожих заяв. Напередодні осінніх виборів ми можемо сприймати заяви міністра двояко, в тому числі, і як якусь популістську заяву, спрямовану на збільшення власного рейтингу. Цього я теж не виключаю.

Єдине, на чому я стою — Україні однозначно необхідно будувати професійну армію. Це єдиний спосіб зробити зі Збройних сил фактор стримування агресії Кремля.

Ось Ви говорите про відродження елітних підрозділів. А за рахунок чого відроджувати?

Насправді, в Україні є величезні традиції. Ще з часів Радянського союзу на території країни перебували елітні підрозділи, багато з них і зараз існують.

Але їх відродження має відбуватися в рамках професіоналізації армії. Тому що залучити кадри можна тільки на основі певних стимулів.

Ну, навряд чи зараз можна говорити про матеріальні стимули. Тоді що це може бути?

У країні, яка не може перевести все в грошовий еквівалент, необхідно якийсь час використовувати систему пільг. Це не кращий елемент, але іншого виходу зараз немає. Ми коли розробляли мотиваційний пакет, говорили про різні фактори, починаючи з пільгового отримання житла закінчуючи страхуванням життя, отриманням пільгового освіти, медичним забезпеченням. Якщо, наприклад, боєць відслужив якийсь певний час (умовно — 10-15 років), то по проходженню цього терміну, він повинен користуватися певними пільгами.

Тут має бути розумний підхід, де питання грошового утримання буде збалансоване із певним пакетом у рамках використання адміністративного важеля держави.

Звичайно ж, у майбутньому, чим швидше і якісніше держава буде переходити на монетаризацію системи, тим буде краще. Досвід професійної армії США показує, що навіть деякі елементи озброєнь солдати закуповують собі самі, отримуючи на це певні грошові ресурси. Тому що вони краще орієнтуються в тому, що їм необхідно.

Якщо рішення про перехід на професійну армію буде прийнято, то скільки часу пройде з моменту його прийняття і до остаточної реалізації?

Україна має шанс перейти на професійну армію за 4 роки

Як правило, для переходу на професійну армію потрібно не менше 5-6 років. Але війна буде сприяти введенню такого рішення в українській армії. Так що ми, на мою думку, могли б обійтися 4 роками.

При цьому, на мій погляд, доцільно якнайшвидше скористатися досвідом обстріляних війною і вже демобілізованих воїнів АТО. Частина цих людей — до 4-5 тисяч осіб — за наявності ресурсів і готовності держави форсувати цю ситуацію протягом першого року можна було б зарахувати до лав професійної армії. Ці люди мають досвід, брали участь у війні, не бояться противника, вони готові навчати інших. Вони могли б стати ядром української професійної армії.

Але зараз, якщо я правильно розумію, ці люди будуть переведені в резерв?

Так. Але це невикористання досвіду цих людей. Для нової армії необхідно використовувати людей, які психологічно мілітаризовані, мають досвід, готові воювати. Необхідно надати їм грошове утримання та мотиваційний пакет. Їх залучення дозволить відмовитися від неприємних ситуацій, пов'язаних із призовом і мобілізацією людей не готових до військової справи. Такі люди не хочуть служити в армії, і вони їй не потрібні. У підсумку вони будуть для неї тягарем. Думаю, що таких людей сьогодні не менше 10%.