Виборчий кодекс зі змінами від президента підтримало 330 народних депутатів. Найбільше голосів за цей закон дала фракція "Слуга народу" – 223, ОПЗЖ – 26, "Євросолідарність" – 21, "Батьківщина" – 10, "За майбутнє" – 11, "Голос" – 18, "Довіра", – 12, позафракційні – 9. Як проходитимуть вибори за зміненим кодексом – в матеріалі 24 каналу.

Прихована мажоритарка

Запропонований ексспікером Ради Андрієм Парубієм та ухвалений Радою попереднього скликання Виборчий кодекс – найгірший серед інших документів з виборчого права за всю історію України. Таку думку сайту 24 каналу висловив політолог Олег Постернак.

До теми: Як новий Виборчий кодекс вплине на політичну корупцію: коментар експерта

Експерт додав, приміром, запропонована система так званих відкритих списків фактично формує нерівність виборчих регіонів між собою та територіального представництва в Раді. Це закамуфльована мажоритарка.

Про що йдеться у Виборчому кодексіВиборчий кодекс визначає гарантії права громадян на участь у формуванні складу представницьких органів державної влади. Він регулює підготовку та проведення різних типів виборів.
одекс увібрав положення основних законодавчих актів, пов'язаних із виборчим процесом: "Про вибори Президента України", "Про Центральну виборчу комісію", "Про вибори народних депутатів України", "Про Державний реєстр виборців", "Про місцеві вибори".

Як за новим кодексом опроходитимуть вибори, дивіться тут:

Через наявність низки зауважень до кодексу Володимир Зеленський ветував його і вніс низку пропозицій. За цей законопроєкт № 0978 й проголосувала Верховна Рада. Цими пропозиціями пропонується Раді наступне: щоб у випадку проходження виборчого бар'єру партією автоматично стала депутатами, не перша десятка загальнодержавного виборчого списку, а лише лідер. Олег Постернак вважає таку ініціативу розумною.

Думка: Разумков розповів, чому Зеленський ветував Виборчий кодекс

Ще одна доречна пропозиція, щодо оптимізації виборів, стосується бюлетеня. Перша редакція виборчого кодексу передбачала – виборець самостійно вписуватиме номер вибраної партії та номер людини в регіональному списку, яку він обирає. Це потребувало б від виборця колосальної роботи. Фактично така новація призвела б до зупинки виборчого процесу і його затягування. Тому Володимир Зеленський пропонує щоб бюлетень був іншого формату. В документі мають бути перелічені політичні партії – це один квадратик, а поряд пустий квадратик – куди потрібно буде вписати номер людини з регіонального списку партії, яку ви обираєте.

Ця система виборів – не ідеальна: вона для виборців з великим рівнем політичної і правової свідомості,
– наголошує Олег Постернак.

Невраховані новації

Проте експерти висловлюють і деякі зауваження до проголосованого варіанту Виборчого кодексу. Так, на думку голови комітету виборців України Олексія Кошеля варто було б більше уваги приділити мінімізації впливу політичної реклами.

За підсумками парламентських виборів ми бачимо, що витрати суб'єктів політичних партії на рекламу складали приблизно 80%. Тож, мінімізація політичної реклами зможе суттєво здешевити вартість виборів,
– вважає Олексі Кошель.

Виборчий кодекс, вибори по-новому
Слуг народу відтепер обиратимуть по-новому / Фото 24 каналу

На його переконання, це вкрай важливо в рамках системи з відкритими списками. Якщо уявити великий округ Вінницької чи Одеської області, то за умови слабкості кандидатам доведеться розбудовувати свою мережу агітаторів, проводити агітаційну кампанію тощо. А лише, в межах області, розмістити 100 бордів (мінімальний старт) обійдеться приблизно в мільйон 800 тисяч гривень. На думку Кошеля, якщо не буде мінімізовано вплив політичної реклами, то вибори стануть недоступними. Через дороговизну реклами у виборах фктично не зможуть брати незаможні нові політики. Тобто превалюватимуть кандидати від великих олігархічних груп, або ті у кого є багато грошей. Це принципова зміна без якої система з відкритими списками якісно не запрацює.

До речі: Що відомо про новий Виборчий кодекс, які поправки зробив Зеленський

Ще одна суттєва зміна на яку радить звернути увагу Олексій Кошель – зробити максимально прозорими кошти, що витрачають партії на вибори. Зараз партії подають фінансовий звіт за кілька днів перед виборами і повний після їх завершення. Як наслідок, ані громадськість, ані експерти та журналісти не мають достатньо часу для ознайомлення з цими документами й не можуть визначити найбільш проблемні моменти. Партії повинні відповідати за впровадження системи фіктивного фінансування виборчих кампаній. Йдеться про всі скандали, коли люди похилого віку перераховували свої пенсії, в еквіваленті за 5-7 років, улюбленій партії. Подібне можна унеможливити, зробивши звітування за кожну отриману і витрачену гривню з рахунків виборчих фондів у онлайн режимі. Таким чином, громадяни мали б можливість відслідковувати кошти, а у партій було б менше спокус фіктивно фінансувати виборчі кампанії.

Зеленський, законопроект, зміни до виборчого законодавства, парламенсські вибори 2019, Верховна Рада

В Кодексі мали б спростити механізми для голосування українців, які перебувають закордоном. Це б унеможливило втрату мільйонів голосів виборців під час кожної кампанії,
– вважає Олексій Кошель.

Понад 3 мільйони громадян України, які проживають за кордоном фактично не мають можливості проголосувати. На всю величезну територію Польщі, офіційно працює 2 мільйони українців, відкрито лише 4 виборчі дільниці. Є фінансові бар'єри щоб можна було взяти участь у волевиявленні.

За даними української влади за кордоном працює від 3 до 9 мільйонів заробітчан, якщо взяти сезонні виїзди, а участь у президентських виборах, до прикладу, взяло участь менше ніж 60 тисяч.

Народний депутат Тарас Батенко з депутатськї групи "За майбутнє" наголошує, що це важливий законопроєкт.

Немає оптимальної виборчої системи, але ми хотіли максимально відкрити його для людей. Не впевнені чи вдалось – це покаже лише практика на прикладі виборів у місцеві органи влади і чергові чи позачергові парламентські вибори,
– додає Тарас Батенко.

Також він не виключає, що наступного року обранці ще повернуться до доопрацювання вже ухваленого Виборчого кодексу аби він став бездоганним з точки зору відкритості для людей ( йдеться про відкриті виборчі списки).

Детально: Рада ухвалила Виборчий кодекс, розгляд якого триває з 2015 року

Таким чином, наступні вибори вже відбудуться за новим законом. І лише час покаже наскільки він дієвий.

Про зміни у Виборчому кодексі – дивіться у відео 24 каналу: