До кінця поточного року 10 міністерств мають сформувати свої перші генеральні директорати – з питань пенсійної реформи, охорони здоров’я, юстиції, освіти, децентралізації і публічних фінансів. Що це за структурні підрозділи, чим вони займатимуться, яку користь принесуть та чи зросте за їх рахунок "штат" держслужбовців – з'ясовували журналісти сайту "24".

Що вже реформували

Як пояснюють експерти з держреформи, основне завдання – відділити політичну складову від роботи міністерств.

"Яка б партія не прийшла до влади, це не має впливати на якість роботи державного апарату, бо від цього залежить конкурентоспроможність і дієздатність всієї країни. Аби забезпечити політичну нейтральність державної служби, в Україні створено інститут державних секретарів, які призначаються у міністерствах на п'ять років", – пояснила заступник державного секретаря Кабінету міністрів України Тетяна Ковтун.

Наступні кроки

Першочергові завдання у реформуванні міністерств: звільнити їх від управління державними підприємствами, інспекцій, перевірок, надання послуг, видачі ліцензій. Далі – вибудувати такий процес, щоб спершу приймалися виважені спільні рішення, а вже потім готувалися нормативні акти. Ці самі спільні рішення мають прийматися у аналітичних центрах при міністерствах, де працюватимуть фахівці з кожної галузі (залежно від компетенції міністерства), і ці фахівці будуть новими людьми, з новим баченням, але які вже мають певні здобутки і знання. Власне, це і будуть генеральні директорати.

Це не просто підрозділ, де працюють багато спеціалістів, які пишуть відповіді громадянам, депутатам... А це така група людей, які мають аналітичні навички, можуть писати законопроекти, аналізувати проблеми громадян, зрозуміти, як їх вирішити,
розповіла перший заступник міністра юстиції Наталія Севостьянова.

Директор Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко відзначив, що "міністерства мають перетворитися на своєрідні аналітичні центри і проектні офіси реформ. Генеральні директорати у реформованих міністерствах мають проводити аналіз стану справ, ідентифікувати проблеми, комунікувати зі стейкхолдерами, на цій основі пропонувати обґрунтовані пропозиції щодо політики уряду і відповідно готувати законодавство необхідне для імплементації".

Як виглядатимуть генеральні директорати

Це буде спеціальний підрозділ з людей, які саме формуватимуть політику міністерства. Кількість їх залежатиме від сфери компетенції міністерства. Очолить кожен директорат генеральний директор.

Зокрема, за словами Севостьянової в Міністерстві юстиції планують спершу сформувати 2 повноцінні директорати до кінця року, а в наступному – ще чотири. Натомість у інших міністерствах підхід інакший: сформувати усі потрібні директорати, але частково, а повний штат добирати поступово.

Під час пілотного періоду реформування планують набрати близько 1000 нових співробітників у генеральні директорати. При цьому Мінфін забороняє створювати нові посади. Схема така: як тільки формується генеральний директорат, відбувається передача йому відповідних повноважень, а така сама кількість посад, які раніше цими питаннями займались, буде скорочена.

Під "оптимізацією" мають на увазі не скорочення персоналу, а розвантаження міністерств від зайвої роботи, щоб вони зосередилися безпосередньо на формуванні політики у своїх сферах. У результаті функціонального аналізу ми маємо визначити функції, які є невластивими або застарілими – управління державною власністю, надання послуг. Ці функції мають бути рано чи пізно виведені із міністерств в інші органи виконавчої влади – агенції, служби і інспекції,
пояснив Сергій Сорока, менеджер групи Реанімаційного пакету реформ "Реформа публічної адміністрації".

Остаточним підсумком цієї реформи у кожному із міністерств має бути 4-5 генеральних директоратів, і 60-70 генеральних директорів із командою загалом у всіх міністерствах.

Як формуватимуть генеральні директорати

На конкурсній основі. При кожному міністерстві діятиме спеціальна конкурсна комісія. Кандидатам потрібно буде пройти кілька етапів відбору.

До кінця серпня обіцяють запустити портал вакансій у генеральні директорати усіх 10 пілотних міністерств, де кожнен кандидат зможе також подати основні відомості про себе. Обов'язковою умовою є подання декларації про доходи.

Серед іспитів для претендентів:
- тест на знання законодавства України,
- тест на логічне мислення,
- підтвердження знання української мови (у дипломі про освіту або здати тест і отримати відповідний сертифікат, якщо людина навчалася за кордоном).
- власне співбесіда, де ставитимуть ситуативні завдання та питання про мотивацію кандидата.

Керівництво і зарплати

Підзвітними генеральні директорати будуть профільним заступникам міністра. Але при цьому їм обіцяють значно вищу заробітну плату. Так директор генерального директорату отримуватиме 60-65 тисяч гривень, керівники експертних груп – 50 тисяч, рядові експерти – 40 тисяч гривень. Доплати цим спеціалістам спершу здійснюватимуться "з кишені" Євросоюзу. Далі очікують, що з цим завданням впорається і український бюджет.

Очікування у реформаторів досить оптимістичне. Головне, кажуть, щоб експерти з різних сфер діяльності пішли на конкурси і стали ефективними держслужбовцями в складі генеральних директоратів.

Читайте також: Скільки міністерств та відомств спроможні проводити публічний діалог: дослідження