Рейтинг складено на основі аналізу 51 центрального органу виконавчої влади.
За результатами дослідження "Спроможності до діалогу", рейтинг очолили Міністерство регіонального розвитку з 55-ма балами із 58-ти можливих, а також Державна аудиторська служба з 49-ма балами.
Аутсайдерами виявилися Державне космічне агентство України з 23 балами, Міністерство молоді та спорту з 24 балами та Міністерство юстиції – 26 балів.
Неможливо здійснювати регуляцію, не радячись з суспільством та бізнесом. Відмовки "сайт зламався", "пошта не працює", "співробітник пішов у відпустку" неприпустимі. Уявіть: ви приходите на роботу 2 січня, а виявляється, що правила змінилися 1 січня. Щоб до них адаптуватися, у вас була новорічна ніч. Бізнесу важливо знати про плани міністерств та відомств не раз на рік, а постійно тримати руку на пульсі, реагувати на пропозиції в режимі онлайн, адаптуватися до них та бути повноцінними учасниками діалогу”,
– зазначив провідний аналітик BRDO Ігор Лавриненко.
Міністерства та відомства мають розуміти: якщо не дотримано процедуру консультацій, регуляторний акт може бути скасовано. Порада проста – виконувати українське законодавство,
– зауважив Державний секретар Міністра регіонального розвитку Максим Малашкін.
Він продовжив, що правильна позиція – ініціювати комплексний аналіз регулювання по ринках у форматі Зелених і Білих книг, як це зараз робить BRDO. Далі – проводити публічне обговорення досліджень на круглих столах із залученням різних органів державної влади, бізнесу, експертів. Міністерство регіонального розвитку вже активно долучається до цього формату, повідомив Малашкін.
BRDO розробляє Зелені Книги – аналітичні документи, присвячені проблемам регулювання українських ринків. На їх основі будуть написані Білі Книги, які ляжуть в основу змін до законодавства. Свої коментарі і пропозиції можна залишити за посиланням: regulation.gov.ua.
Державні інституції декларують, що готові обговорювати свої рішення з бізнесом, але часто це більше схоже на монолог влади. Ми не знаємо, чи наші рекомендації побачили і врахують. Але ми кінцеві бенефіціари регуляторних змін, ми знаємо ситуацію зсередини і наповнюємо бюджет країни. Компанії “Спілки українських підприємців” (СУП) в 2015-16 році сплатили 14 мільярдів гривень податків. Влада має бути бізнес-орієнтованою, тільки так ми можемо говорити про економічний розвиток України,
– відзначила виконавча директорка Спілки Українських Підприємців (СУП) Катерина Глазкова.
Багато відомств ставляться до виконання вимог формально, викладають важливі документи в pdf, а шукати такий документ чи працювати з ними неможливо. Міністерства не інформують суспільство про свої плани, вносять зміни до регуляторних актів заднім числом. Деякі інституції просто не вважають свої регуляторні акти регуляторними. Існує також проблема взаємодії між органами, які формують політику і тими, хто її реалізує. Наприклад, архівна служба готова до діалогу, а міністерство нічого не робить 3, 5 місяців, рік. Буває і навпаки.
Аналіз відкритості міністерств оцінювався за чотирма маркерами:
- Чи здатна влада бути прогнозованою, тобто заздалегідь планувати регуляторну діяльність та інформувати суспільство про правила, які вона хоче змінити?
- Чи здатна влада залучати і враховувати пропозиції стейкхолдерів під час розробки та ухвалення регуляторних актів?
- Чи здатна влада інформувати суспільство про свою регуляторну діяльність?
- Чи здатна влада оцінювати ефективність чинного регулювання?
Далі BRDO підготує аналітичні матеріали, листи-роз’яснення, як органам влади краще комунікувати свою регуляторну діяльність.