Про це 24 Каналу розповів радник голови ОПУ Михайло Подоляк. Він переконаний, що для того, щоб пришвидшити правильний фінал російсько-української війни, Захід повинен змінити її юридичний статус.

Дивіться також Деескалація на умовах Путіна? Який мир пропонує Україні ООН

Як змінити юридичний статус Росії

Незважаючи на те, що підступна російська агресія триває вже майже 2 роки, на її ринку досі є чимало західних компаній, які продовжують платити податки в бюджет Кремля. Саме за ці податки Путін проводить приховану мобілізацію й оснащує свою армію зброєю, адже у 2024 році майже третина російського бюджету піде на війну.

Щоб вирішити цю проблему, простого посилення санкцій може бути недостатньо. Для того, щоб відрадити західні компанії від співпраці з агресором, потрібно на юридичному рівні закріпити неприйнятність взаємодії з Росією.

"Росіяни розуміють, що чим далі буде війна, тим більше шансів, що Росія дійсно буде ізольована. І якби юридичний статус Росії був іншим, то вона виглядала б зовсім інакше на глобальному ринку. Тоді вона була б дійсно ізольованою, і ніхто не присилав би їй запрошення взяти участь в тому чи іншому саміті, тому що це було б невигідно", – переконаний радник ОПУ.

Тоді б країни розуміли, що в такому політичному вигляді Росія існувати не буде, й тому немає сенсу підписувати щось з країною, яку буде повністю переформатовано й у якій буде інша політична система. Саме на цьому роблять акцент українські дипломати, і один із кроків на шляху до цього зміни юридичного статусу Росії – позбавлення її права голосу в Радбезі ООН.

Треба проаналізувати, чи має право Росія знаходитись в Радбезі з юридичних мотивів, навіть не з точки зору війни в Україні, а з точки зору 1991 року, коли було прийнято рішення, що вона буде нащадком Радянського Союзу й використовуватиме його "право вето", – зазначив Подоляк.

І якщо юридичний аналіз підтвердить, що присутність Росії у Радбезі ООН не є легітимною, на підставі цього потрібно буде забрати у Кремля право вето.

Що відомо про легітимність Росії в ООН

  • Статут Організації об'єднаних націй передбачає, що всі нові її члени мають бути схвалені 2/3 голосів Генеральної асамблеї, після чого вони отримують право голосу. Але із Росією в 1990-х роках стався дивний казус.
  • Замість того, щоб пройти передбачену статутом процедуру, Москва просто проголосила себе "спадкоємицею СРСР" і посіла її місце в Радбезі ООН. Хоча в документах організації членом Радбезу досі є СРСР.
  • Це створює небезпечний правовий прецедент, коли країна, що не отримала схвалення 2/3 світових держав, має право вето на всі безпекові рішення, які можуть бути ухваленими ООН. І саме цю юридичну колізію Захід міг би використати для того, щоб зменшити політичний вплив Росії.
  • Однак, за словами постпреда України Сергія Кислиці, поки що навіть найзапекліші противники Кремля не готові піти на такий крок. Тому країни центральної Європи продовжують дотримуватися думки, що присутність Росії в Радбезі легітимна, що суттєво ускладнює дипломатичну роботу України.