Якщо говорити про головний законодавчий орган, то він показав стиль, в якому працюватиме цієї осені. Це стане фінальним акордом цього Парламенту і визначить ту роль, з якою він зможе увійти в українську історію.
Читайте також: До осені склад ЦВК залишиться у "старому" вигляді
Яким буде це скликання?
Якраз-таки зараз відбувається вирішальний момент становлення іміджу цього Парламенту. Бо після президентських виборів 2019, зрозуміло, вже ні про яку діяльність Парламенту і його сприйняття суспільством мова не йтиме.
Склад ЦВК
Перший і дуже показовий момент – це голосування Верховної Ради за склад ЦВК. Дуже тривале обговорення, яке все-таки, хоча і з запізненням, є результативним в плані того, що нових людей таки призначили. Про якість складу треба говорити окремо. А те, яку вони діяльність розгортатимуть на місцях, ми побачимо вже у найближчому майбутньому.
Але цим Верховна Рада довела, що може виносити політичні рішення, щоправда, не повні. Тому що склад ЦВК без нового закону про вибори – це витрата часу населення і української державності. Адже відповідно до старого закону з елементами корупційної "мажоритарки" ми не отримаємо того реального політичного результату, на який очікує вся країна.
Закон про стратегічний курс на вступ до НАТО і ЄС
Друга річ, яку прийняв Парламент – це вписання в Конституцію законів про стратегічний курс щодо вступу в ЄС та НАТО. Зрозуміло, що це швидше ініціатива Президента, ніж Парламенту. Але свою роль сам Парламент не повинен дискредитувати чи применшувати.
Наскільки реальним є вступ України до ЄС чи НАТО - наразі невідомо
З одного боку, це певна страховка від можливого реваншу проросійських сил і це начебто має убезпечити українців. З іншого – це можна розглядати виключно як звичайний порожній популізм, намагання підмінити факти і продати населенню нереальний вступ в НАТО і в ЄС. Не реальну роботу по підготовці для вступу, а продати населенню вивіски і фасади, що ось ми йдемо в ЄС.
А по факту, крім імплементації у законодавство, нічого вирішено не буде. І до НАТО, чи ЄС ні на йоту ближчими ми не станемо. Більше того, в самих НАТО і ЄС такі законодавчі ініціативи зазвичай сприймаються достатньо прохолодно. Хоча на офіційному рівні, звісно, картина виглядає зовсім інакше.
Голосування за Бюджет-2019
Третє випробування, за яким ми зможемо судити за якістю Парламенту, це, зрозуміло, голосування за бюджет. І якщо, наприклад, сьогодні Уряд передав згідно з графіком бюджет в Парламент на розгляд депутатів (закцентували увагу вони в основному на економіці, армії, соціалці, піднятті пенсій, монетизації субсидій), то Парламент візуально показує свою готовність голосувати за нього, але має своє "але".
Кожен з депутатів-мажоритарників ставить жорстку вимогу: він проголосує за цей закон, тільки якщо врахують його інтереси на мажоритарному окрузі. Партійні лідери готові голосувати за бюджет тільки при умові врахування їхнього партійного інтересу, або інтересів їхніх олігархів.
Тобто Верховна Рада знову демонструє половинчасті рішення. Начебто готові, але їхнє переформатування головного кошторису країни може призвести до того, що бюджет буде просто спотворений до непізнаваності. Тому дуже великий виклик стоїть перед Верховною Радою: чи вони прийматимуть правильні повні комплексні рішення, чи вони намагатимуться і далі грати в рішення, імітувати роботу, створювати фасади і просто на цьому наживатися.
Осінь буде дуже активною в політичному плані і багато в чому визначальною.
Читайте також: Євроатлантичний напрямок України: коли Рада розгляне відповідні зміни до Конституції