Видавати паспорти громадянина України у формі ID-картки у 2016-му почали громадянам, які вперше отримують паспорт, а також тим, хто втратив свій паспорт у формі книжечки, та по досягненню 25-ти і 45-ти років. А 3 жовтня Кабінет міністрів дещо змінив порядок оформлення паспорта громадянина України у формі ID-картки. З 1 листопада 2018 року можна обміняти паперовий паспорт на ID-картку за бажанням у будь-який час.
Держава не вимагає обов'язково замінити паспорт-книжечку на картку, але і не передбачала видачу нових паспортів старого паперового зразка. Однак частина українців висловлювалася проти паспортів-карток і вимагала залишити право оформити паспорт-книжечку. І Верховний Суд підтвердив таке право.
Дивіться також: Корисні файли. Як отримати внутрішній ID-паспорт
Які переваги дає ID-паспорт
Головне – це безпека. У Державній міграційній службі наголошують, що в умовах сучасних технологій захиститись від підробки паперового паспорта практично не можливо. А от ID-картку завдяки вбудованому електронному чіпу неможливо підробити. Принаймні, поки що.
Ще один плюс – стрімко розвиваються інші сервіси. Чим більше електронних документів, тим вища мотивація бізнесу вкладати гроші в створення таких сервісів. Мова і про державні адміністративні послуги, і про комерційні, зокрема, банківські.
Однак на практиці все дещо інакше – якраз із банками громадяни з ID-паспортами часом мають проблеми.
Проблеми власників ID-карток
Ще минулого року виникла проблема, коли банківські установи не хотіли приймати пластикові паспорти, бо там не було вказано місця реєстрації особи. Справа у тому, що вносити цю інформацію на чіп ID-карток громадянин може за бажанням. Ще одна проблема – не всі установи, які вимагають подання таких даних, як реєстрація місця проживання, мають обладнання, здатне зчитати ці дані.
Читайте також: Власники ID-карток масово скаржаться: що не так з документами
Як вирішити проблеми
У Національному банку наголошують: ID-паспорт – повноцінний документ громадянина України, встановлений законом, і жодним чином не обмежує можливості українців щодо користування банківськими послугами.
Натомість банкам НБУ ще у 2017-му наполегливо рекомендував доопрацювати свої програмно-технічні комплекси та ознайомити свій персонал зокрема з новаціями щодо використання клієнтами ІD-картки. А у випадках, коли банку конче необхідний паперовий документ з місцем проживання чи реєстрації громадянина, то такий документ може надати сам громадянин: написати адресу і підтвердити її своїм підписом.
Відтак, якщо нині у вас досі виникають проблеми з ІD-карткою у якомусь банку – нагадайте його працівникам, що це саме вони порушують закон, відмовляючись визнавати державний документ.
Державна міграційна служба України повідомляє, що реагує на всі звернення громадян щодо будь-яких штучних обмежень у використанні ID-картки. Переконують – такі факти мають локальний характер. Після скарги до керівників відповідних установ питання з додатковими документами від власників ID-карток успішно знімаються.
До слова, якщо стикаєтесь із фактами обмеження в отриманні послуг, напишіть на "Електронну приймальню" на сайті міграційної служби.
ID-картка як закордонний паспорт
Натомість ID-паспорт дає ще одну перевагу – він може бути використаний в якості документа, що дозволяє перетинати кордон.
Наразі виїхати за кордон із ID-карткою українці можуть лише в Туреччину. Ми уклали з цією країною відповідну міждержавну угоду. І таку ж угоду домовилися укласти з Грузією. Але поїхати так у Грузію поки не можна.
Згодом кількість таких угод і країн може ще зрости. Тож нехай окремі банки залишаються у "паперовій ері". А ми – в майбутнє.
Читайте також: У які країни Європи українці можуть їздити без віз: інфографіка