Компанія розробляє кілька надважливих проєктів, проте поки що може розповідати лише про деякі із них. Приміром, про каяк "Полоз". З чого він виготовлений, що відомо про його призначення та можливості 24 Канал за підтримки компанії Cosmolot розповідає у спецпроєкті Brave Inventors.

До теми Допомагає пришвидшити роботу ЗСУ: як підтримати розробку для систем Sivalka на Brave Inventors

В рамках проєкту ми зустрілися з директором компанії "Адамант верф" Сергієм Остащенком та поговорили про специфічний, але надважливий винахід – бойовий каяк "Полоз", що посилює Сили оборони держави, яка має 2 моря і близько 30 тисяч річок.

Директор компанії "Адамант верф" Сергій Остащенко про призначення бойового каяка "Полоз": дивіться відео

Винахід, що був ініційований військовими

З 1992 року підприємство "Адамант верф" займається постачанням матеріалів, проєктуванням виробів, виготовленням макетів, форм та організацію виробництва. Компанія долучалася як до оснащення автобусів "Богдан", так і до розробки деталей з композиційних матеріалів для пасажирських вагонів. До того ж в портфоліо виробника – надувні човни, каное, катери й склопластикові моторні яхти до 14 метрів.

Такий каяк може перевозити від 480 до 600 кілограмів / Скриншот з відео 24 Каналу

Враховуючи цей багаж досвіду, не дивно, що це підприємство було задіяне в операціях українського війська. Як розповідає Сергій Остащенко, саме зі звернення спецпризначенців розпочалася розробка бойового каяка.

Це був дуже цікавий підрозділ, який якраз вміє робити це все (бойові операції, – 24 Канал) на воді. Звернулися вони до нас від військового інституту, з яким ми співпрацюємо з 2014 року, допомагаємо інформаційно,
– розповів директор підприємства "Адамант верф".

За його словами, спершу військові випробовували звичайні каяки, однак, як показала практика, воювати на них немає можливості. Тож за кілька місяців був розроблений спеціалізований човен типу "каяк".

Тактико-технічні характеристики допомагали покращити наші військові, які зацікавлені у тому, щоб транспорт був максимально функціональним, зручним і безшумним.

Наразі існує тримісна версія каяка, яку можна використовувати як для перевезення трьох бійців, так і двох разом із багажем. Також тут є вантажні відсіки, в яких можна розмістити обладнання та інші речі. А загалом каяк може перевозити від 480 до 600 кілограмів.

Вага досягає до 600 кілограмів навантаження. Також є можливість евакуювати пораненого. Це тактика використовується і в світі, і в інших спеціальних військах,
– каже Остащенко.


"Полоз" має невеликі розміри, низький профіль та тихо пересувається / Скриншот з відео 24 Каналу

Які завдання допомагає виконувати каяк "Полоз"

Завдання каяка максимально зрозумілі: потрібно тихо підійти, заховатися і замаскуватися, а за потреби – атакувати.

Загалом "Полоз" призначений для:

  • водного патрулювання з батьківських великих човнів;
  • оборони та патрулювання територіальних вод, морських прикордонних зон, болотних прикордонних ділянок, прибережних зон тощо;
  • служби радіомаяків та гідроакустичних буїв;
  • вивчення та картографування морських течій, розвідки погоди та умов плавання;
  • потайного транспортування та оперативного виведення операторів разом з необхідним обладнанням у район місії;
  • транспортування та збирання цивільних і військових осіб із зон проникнення противника;
  • заходу на посадку у складних атмосферних умовах;
  • пускових та десантних операцій з інших водних та повітряних засобів: вертольота, літака, носія, підводного човна;
  • човникового сполучення між берегами річок тощо.

При цьому, потрібно розуміти, що це не броньований катер. Каяк не захищений від куль різного калібру, тому працювати на ньому потрібно швидко і тихо. Але в цьому і суть його використання – бойові каяки використовують виключно професіонали.

Човни, які зараз використовуються, мають бути зручними. Їх можна перевозити на грузовому транспорті, причепі, але коли буде необхідність, то можна прив'язати тросом до броньованої техніки, навіть до танку і волоком тягнути до берега по бетону, по щебеню, по каменях і йому ньому нічого не буде,
– розповідає Остащенко.

Каяк виготовлений із поліетилену високої щільності / Скриншот з відео 24 Каналу

З чого виготовлений каяк та чи забезпечує він безпеку

Сергій Остащенко наголошує, що за кілька років у світі малого суднобудування відбувся значний прогрес. У цьому допомогла, зокрема, розробка унікального матеріалу – поліетилену високої щільності.

Але це не звичайний поліетилен. Його маркують, як HDPE чи PE-HD, тобто поліетилен високої щільності,
– пояснює наш співрозмовник.

Він додає, що матеріал витримує значні механічні навантаження, не псується та не боїться УФ-променів, хімічних речовин і навіть найактивніших кислот. Важливо, що виробник дає сертифікат якості, згідно із яким термін експлуатації становить більше ніж 50 років.

Я коли подивився на цей сертифікат, здивувався. Перечитав ще раз. Але там справді більш як 50 років. Я ніколи не бачив такого гарантійного листа,
– ділиться Остащенко.

Водночас очевидно, що такий каяк не може бути захищений бронею. Його специфіка в іншому – в можливості приховатися. Відтак "Полоз" має невеликі розміри, низький профіль та тихо йде на воді.

В нас в ЗСУ є багато спеціалістів, які вміють проводити такі операції… Так, завдяки каякам була проведена операція на річці Оскол,
– зазначає директор "Адамант верф".

До слова, у штатному варіанті каяка є кріплення до зброї. У залежності від потреб та специфіки виконання завдань можна встановити два варіанти озброєння:

  • кулемет калібру 7.62;
  • 40-міліметровий гранатомет.

У штатному варіанті каяка є кріплення до зброї / Скриншот з відео 24 Каналу

Каяк добре йде як під веслами, так і під електромотором. Останній буде випускати у двох варіантах, кожен із них спроєктований таким чином, аби бути захищеним від потенційних пошкоджень об каміння, бетон, кущі чи хащі.

Один тип буде вставлятися прямо в каяк – це буде внутрішній невеликий мотор, а інший – наполовину буде навісний, але також буде захищений з кормової частини,
– пояснює Остащенко.

Електродвигуни будуть використовуватися від 1,5 – 3 кВт. Для каяків цього достатньо, щоб йти з доброю крейсерською швидкістю – до 15 кілометрів за годину.

Платформа, що об'єднує інноваторів: чому підприємство долучилося до платформи Brave Inventors

За словами Сергія Остащенка, підприємство "Адамант верф" має чималу кількість проєктів, однак наразі їх не можна афішувати.

Нехай це буде дуже приємною несподіванкою,
– з посмішкою коментує він.

Каяк добре маскується, виконуючи операції на воді / Скриншот з відео 24 Каналу

За його словами, після війни усі розробки будуть в доступі та використовуватимуться не тільки для наших Збройних сил, а також силами наших друзів та їх арміями, які вже цікавляться українськими винаходами воєнного часу та навіть почали посилювати наші носії цікавим озброєнням.

З каяками – інша ситуація. Дані про розробку стали публічними, тож про неї можна та потрібно розповідати.

Вважаємо, що це важлива річ, коли наші українські люди зможуть бачити, що наші військові використовують на фронті,
– каже Остащенко.

Ідеальною платформою для поширення інформації про "Полоз" і став Brave Inventors.

"Ми зійшлися в тому, що вони живуть тим самим, чим і ми – вони стараються допомогти нашим Збройним силам, знайти людей, закумулювати… Завдяки їм ми знайшли прилади, які ми будемо використовувати на наших човнах".

Другим завданням Brave Inventors стала допомога у залученні фінансів. Знайти кошти на нові розробки необхідно й тому, що зараз підприємство готує нову партію каяків на Південь. Підтримати проєкт може кожен. Для цього достатньо перейти за посиланням та задонатити на екіпіровку обрану суму.