Перша і наймаcштабніша тіньова схема полягає у тарифних маніпуляціях. Зокрема, обмежене коло компаній мають виняткові занижені тарифи на перевезення. Тобто, перемістити одну тонну сирої руди їм коштує втричі дешевше, ніж одну тонну вже готової продукції.
Нам 10-річчями розповідали про те, що держава повинна підтримувати окремі галузі економіки, які працюють на глобальних ринках, тобто продають свою продукцію за світовими цінами і при цьому вони отримують додаткові переваги за рахунок штучно заниженої ціни на перевіз або своєї сировини, або своєї продукції,
– розповідає експерт з транспорту Олександр Кава.
Читайте також: "Укрзалізниця" дискримінує промисловців, – ЗМІ
Таке право, скажімо, мають компанії СКМ – Рената Ахметова та Ferrexpo AG Костянтина Жеваго. Подібні знижки діють і в європейських країнах, але доступ до них мають усі. В Європі недоотриманий прибуток залізниці держава покриває дотаціями. В Україні жодних компенсацій немає. Відтак тарифна лояльність на руку лише олігархам. І аж ніяк не "Укрзалізниці" чи її працівникам.
В другій схемі зацікавлене безпосередньо вище керівництво "Укрзалізниці" – кажуть експерти. Оренда державних вагонів в кілька разів нижча за приватну ціну. Отже, виходить, що вагонним парком спекулюють ті, хто його розподіляє. Через сезонний дефіцит, залізничний склад стає на вагу золота, а чорна каса за поданий транспорт осідає в кишенях посадовців.
В 2015 році був тариф 200 гривень за подачу такого вагону. Минулого року ці тарифи виросли до 1500 гривень, тому що дефіцит. Дефіцит породжує попит і на цій різниці попиту та пропозиції, якраз і виявляється корупційна складова,
– зауважує директор програми "Інфраструктура майбутнього" Володимир Шульмейстер.
Читайте також: Металурги просять Держспоживслужбу не дозволяти УЗ "придумувати" тарифи на використання піввагонів
Щоб подолати цю схему та ряд інших не потрібно змінювати законодавство. Треба просто відмовитись від державного регулювання, надати усім рівні умови і відпусти тарифи у вільне ринкове плавання.
Третя схема пов'язана із закупівлями унікальних комплектуючих. В структурі "Укрзалізниці" є власний інститут сертифікації. Відповідно до тендерів допускаються лише ті, хто пройшов перевірку і отримав зелене світло. Сертифікат на поставку кріплення рейки до шпали має лише корпорація КРТ. Через монополію підприємство диктує не ринкові, а власні ціни – майже втричі дорожчі, ніж в Європі. Власниками виробництва є нардепи брати Дубневичі. Та вони не єдині, хто користується псевдоунікальністю своїх запчастин. За приблизними оцінками, за цією схемою "Укрзалізниця" щороку втрачає близько 50 мільйонів гривень.
Читайте також: В "Укрзалізниці" анонсували інноваційну зміну, яка стосується пасажирів
Крім озвучених корупційних сценаріїв, "Укрзалізниця" просто потонула у цілому ряді сірих схем. На державному підприємстві регулярно закуповують запчастини вживані або браковані, крадуть паливно-мастильні матеріали, відмивають сотні мільйонів на електроенергії, і за весь час для керівного складу не було жодної кримінальної відповідальності. Міністр інфраструктури Володимир Омелян переконаний – мільйонні потоки покривають не на підприємстві, а у вищих ешелонах влади.
Не треба призначати якихось супергуру, які давали б лекції по стратегії на 100 років вперед. Просто треба забрати свиню і дати яблуні родити яблука. Відсутність покарання – вона провокує корупцію,
– ділиться міністр.
Читайте також: Омелян похизувався судовим рішенням щодо передання Укрзалізниці Мінекономрозвитку
Через недоотриманні прибутки "Укрзалізниця" ледь зводить кінці з кінцями. Щоб підприємство не зупинилось, економлять на всьому: ремонт залізничного полотна, недопостачання комплектуючих і оновлення вагонного парку. За оцінками експертів, якщо найближчим часом ситуація не зміниться – "Укрзалізниця" проживе не більше 5 років.