Чому скасували кримінальну відповідальність за нетверезе водіння

3 липня 2020, 18:02
Читать новость на русском

З 1 липня в Україні вступив у дію закон, який посилює відповідальність за кермування напідпитку. Сам вчинок оцінювався не як адміністративне правопорушення, а як кримінальний злочин. Однак Володимир Зеленський вже наступного дня підписує закон, за яким п'яне водіння "відгортається" до адміністативного правопорушення. Чому так сталося і яка позиція МВС – читайте нижче.

Про те, що Зеленський підписав закон "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень" йдеться на сайті Верховної Ради.

Що було раніше З 1 липня керування авто напідпитку стає кримінальним злочином і зростають штрафи

Новий закон

Закон № 720-IX передбачає внесення змін до 125 законодавчих актів. Документ виключає підпункт 171: саме він вводив у кримінальний кодекс статюю 286-1 "Керування транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що нижують увагу та швидкість реакції".

Коли президент його підписав, а це сталося 2 липня, він набув чинності. Відтак водіння напідпитку перестало бути кримінальним злочином.

Випадки, у яких водію мала загрожувати кримінальна відповідальність:

  • керування транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного або іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції;
  • передача керування автівки чи іншого транспорту людині, яка перебуває в стані такого сп'яніння;
  • відмова водія від проходження медичного огляду на стан сп'яніння або щодо вживання таких лікарських препаратів;
  • вживання водієм авто чи іншого виду транспорту після дорожньо-транспортної пригоди за його участю алкоголю, наркотиків, а також лікарських препаратів, виготовлених на їх основі (крім тих, що входять до офіційно затвердженого складу аптечки або призначені медичним працівником).

Попередній закон

Плутанину в ситуацію вносить закон №2617-VIII, який набув чинності лише за день до вищезазначеного – 1 липня. Саме ним п'яне водіння визнавалося кримінальним, а не адміністративним злочином.

Історія цього закону тягнеться ще з 2018-го року. Саме тоді його ухвалили у першому читанні, а вступити він мав у дію 1 січня 2020. Проте початок дії нового покарання для п'яних водіїв відклали на 1 липня 2020 року. Вже наступного дня він перестав бути чинним через вищезазначений закон.

Варте уваги Штрафи для водіїв в Україні та ЄС: коли почнуть діяти жорсткі покарання

Коментар МВС

У пресслужбі Міністерства внутрішніх справ зазначають: відомство виступає за повернення адміністративної відповідальності.

Пояснюють це тим, що процедура документування кримінального проступку є процедурно значно складнішою та потребує більше часу у порівнянні з документуванням факту керування в нетверезому стані за процедурою адміністративного правопорушення.

Так, у середньому на процедуру оформлення кримінального проступку поліцейські витрачали 6-8 годин, в той час як у випадку з адміністративною процедурою оформлення займає лише 2-3 години.

Яке покарання пропонує поліція

Водночас МВС та Національна поліція вважає за доцільне введення відповідальності за повторне керування авто у нетверезому стані. Як приклад покарання бачать адміністративний арешт терміном до 15 діб.

Такий варіант пропонуєть за умовіи що особа, притягнута до відповідальності за керування у стані сп’яніння, повторно протягом року сяде за кермо у нетверезому стані.

Довідка. За 2019 рік поліцейські оформили й направили до суду 115 тисяч протоколів про керування транспортом у стані сп’яніння. А за 6 місяців 2020 року оформлено вже 67 692 протоколів, що значно більше, ніж на аналогічний період минулого року.