Журналісти 24 каналу розбирались, чи можуть іноземці легально воювати в українській армії та до чого призведе неврегулювання отримання воїнами-іноземцями українського громадянства за спрощеною процедурою.

Читайте також: Влада не хоче цю корупційну кормушку втрачати: Ігор Луценко про легалізацію іноземних добровольців

Чи можуть іноземці воювати на боці українській армії легально?

Не секрет, що від початку АТО у лавах військових формувань за Україну на Донбасі воюють сотні бійців-добровольців з Білорусі, Росії, США, Грузії і держав Євросоюзу.

Встигли гучно заявити про себе і "Грузинський легіон" зі 100 колишніх грузинських військових під командуванням Мамуки Мамулашвілі, і міжнародний батальйон ім. Дудаєва під командуванням чеченського польового командира Іси Мунаєва, і 20 громадян РФ в лавах полку "Азов", серед яких – старший лейтенант прикордонних військ ФСБ Росії Ілля Богданов, який 2014-го перейшов на бік України.

Однак від початку війни така практика, за словами наших парламентарів, суперечила нормам закону. Тому ще 6 жовтня 2015-го Верховна Рада України дозволила іноземним громадянам та особам без громадянства проходити військову службу в лавах ЗСУ.

"Проходження військової служби здійснюється іноземцями та особами без громадянства – за контрактом на посадах рядового та сержантського і старшинського складу у Збройних Силах України... Громадяни, іноземці та особи без громадянства, які проходять військову службу, є військовослужбовцями і мають статус військовослужбовця", – йдеться в проекті закону2389.

А от отримати офіцерське військове звання ЗСУ іноземці можуть лише після отримання громадянства України.

Ясна річ, що до війська приймають лише раніше несудимих іноземців та осіб без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах. І, звісно, підходять за віком, професійно-психологічним відбором і фізичною підготовкою.

Читайте також: Легалізувати добровольців можуть лише за обопільних домовленостей, – юрист

Іноземці також зобов'язуються захищати інтереси української держави, її кордони і незалежність, виконувати накази командирів, дотримуватись нашої Конституції і законів та зберігати державну і військову таємницю. І, власне, іноземці, які проходять військову службу за контрактом у ЗСУ та отримали посвідку на тимчасове проживання, на законних підставах перебувають на території України.

Так за рахунок іноземців депутати зменшують потребу в мобілізації українців і знижують витрати на виплати учасникам бойових дій, інвалідам і сім'ям загиблих.

З якими проблемами вони зіштовхуються?

До легалізації іноземці служили в добровольчих батальйонах, але, отримавши право укладати контракти з ЗСУ, деякі вирішили служити офіційно. І ледь не відразу почали скаржитись, що президентський указ нормально не працює, а в Україні вони досі знаходяться у невизначеному стані.

Про це говорив і сам ініціатор закону нардеп Дмитро Тимчук:

"Просто вражає критичний рівень ідіотів і саботажників у наших держструктурах! З реалізації закону фіксуємо купу проблем за лінією Державної міграційної служби, є великі питання до командування ОК "Схід" тощо", – писав нардеп.

За словами командира "Грузинського легіону" Мамулашвілі, безліч бюрократичних проблем досі залишаються невирішеними. Так існує проблема з в'їздом і виїздом бійців з країни.

За законом, військовий квиток прирівнюється до виду на проживання, але цього чомусь не знають прикордонники. При кожному виїзді з країни бійцям доводиться платити штраф 510 гривень. А вони іноді їдуть відвідувати свої сім'ї. Але, за поняттями прикордонників, у бійців минули строки легального проживання в Україні. З моральної точки зору це неприйнятно, коли чоловік воює за країну, а його штрафують за те, що він пробув у цій країні довше, ніж йому було дозволено,
– прокоментував командир.

У Держприкордонслужбі цю інформацію заперечують.

Окрім того, грузинські легіонери стають персонами нон грата вже на своїй батьківщині. Адже не секрет, що грузинський уряд відверто проросійський. За те, що грузини воювали за Україну, їх починають "пресувати".

"Дають не більше двох діб, щоб покинути країну, адже офіційно в Грузії немає закону, за яким нас можна заарештувати і звинуватити... Але неофіційно попереджають: є дві доби, аби зібратися і виїхати. Інакше можуть підкинути щось бійцю, а потім сказати, що чоловік був зі зброєю", розповідає командир.

Ще складніше добровольцям з Росії та Білорусі.

Якщо людина прострочила своє перебування, їй треба виїхати в свою країну, а потім знову в'їхати в Україну. Але, ясна річ, громадяни Росії чи Білорусі не можуть повернутися назад, і дуже часто вони стають заручниками ситуації,
розповідає юрист Української Гельсінської групи з прав людини Ганна Ющенко.

Зрозуміло, що коли іноземці їхали в Україну і приходили на службу в добробати, до моменту, коли їм дозволили легально служити в армії, усі терміни їх перебування в нашій країні, природно, минули. У Державній міграційній службі запевняють, що замкнуте коло бюрократії намагаються розривати в індивідуальному порядку…

Чому влада не хоче нормально легалізувати добровольців?

Ще у грудні 2017-го Порошенко пообіцяв спростити процес отримання громадянства України добровольцям-учасникам АТО на Донбасі.

Я розглянув звернення до президента України щодо надання українського громадянства білорусам, росіянам, які зі зброєю в руках разом з вами захищали честь і незалежність держави. Як і обіцяв – я підпишу указ про надання їм українського громадянства,
– заявив Порошенко.

Однак, жодного спрощення донині не відбулося.

За словами нардепа Ігоря Луценка, надання українського громадянства іноземцям, що воюють на боці України на Донбасі, за прозорими правилами перекриє кисень величезному бізнесу, на якому наживається влада.

По-перше, владі невигідно прийняти законопроект №3433 про врегулювання отримання українського громадянства для добровольців-іноземців, бо роздача громадянства зараз – це величезний бізнес! Влада не хоче цю корупційну кормушку втрачати. А по-друге, добровольців просто побоюються, бо на їх фоні видно владні недоопрацювання в сфері оборони країни,
– сказав Луценко.

А от Державна міграційна служба і незалежні експерти стверджують, що корінь проблеми – у невідповідності старого законодавства нинішнім реаліям.

Експерт-правозахисник, координатор ініціативи "Без кордонів" Максим Буткевич повідомляє, що серед критеріїв, які дозволяють іноземцям отримати вид на проживання, просто немає участі у Майдані або теперішній війні на українському боці. Тобто критерії, які діяли 5 чи 3 роки тому, діють і зараз.

"Те саме можна сказати і про отримання громадянства. Для отримання громадянства треба легально, постійно прожити на території України певну кількість років, а до того, як просити громадянство, треба прожити в Україні з дозволом на тимчасове проживання", – пояснив Буткевич.

За його словами, є альтернатива – легалізуватись як біженці. У виняткових випадках, на власний розсуд, правом надавати громадянство тим, кому вважає за доцільне, наділений президент України.

"Тут не дуже зрозуміло, за яким принципом одним людям громадянство було надане, а іншим, які його потребують не менше, а напевно що більше, воно не надається", – визнав Буткевич.

Про цю проблему бідкається й Луценко.

Я особисто знаю багатьох людей, які у великій скруті через катастрофу з документами. Щоб вирішити справи, повернутись додому вони не можуть. А для нашої влади вони – зайвий баласт, хоч і випрацьовують своє здоров'я на фронті,
– зазначив нардеп.

Чи є вихід із ситуації?

Вочевидь, є. Наприклад, прийняття законопроекту щодо правового статусу іноземців та осіб без громадянства, які брали участь у захисті територіальної цілісності та недоторканності України за авторством Андрія Білецького, Олега Петренка та Ігоря Луценка, за словами нардепа, покращить ситуацію.

Він створить норму у законодавстві, яка вимагатиме від влади відповідного закону щодо легалізації. Щоб це не було в ручному режимі, як воно відбувається зараз. За законопроектом приймуть елементарні правила, щоб ті, хто проливав свою кров на Донбасі, воював за Україну і допомагав обороняти нашу територіальну цілісність, могли претендувати на українське громадянство за певними прозорими процедурами,
– сказав Луценко.

А також законопроект, на його думку, унеможливить видачу іноземних добровольців ФСБ. Бо якщо людина стає українським громадянином, за конституцією його видати Росії буде неможливо.

Проте, на думку військового експерта Олега Жданова, навіть після отримання іноземцями українського громадянства, Росія матиме право вимагати його видачу. Якщо матиме достатню доказову базу, що іноземець – терорист.

Якщо ФСБ Росії надає обгрунтовані звинувачення, що іноземець – терорист, то неважливо, громадянин України він чи ні. У нас з Росією діє закон про екстрадицію, згідно з яким вони вимагатимуть його видачі. А Україна, щоб не порушувати міжнародне право, буде змушена його видати,
– вважає експерт.

Є ще альтернатива – виконання Президентом України минулорічної обіцянки спростити процедуру отримання громадянства для іноземних воїнів-добровольців. Але чи станеться це найближчим часом – ні можновладці, ні експерти не коментують.

Читайте також: Білецький допустив штурм Ради активістами "Нацкорпусу"

Щоправда, Жданов наголошує, що питання у політичній волі. Себто, якщо Порошенко робить лише популістські заяви, значить, він просто не зацікавлений у спрощенні процедури.

Що буде, якщо легалізації не буде?

На думку військового експерта, якщо не легалізувати воїнів-іноземців на Донбасі, вони потраплять в категорію найманців. І тоді Україна як держава, яка притримується норм міжнародного права – має сама надати правову оцінку їх діям і притягти до відповідальності.

Якщо суспільство об'єднається й проведе масштабну акцію по всій країні – тоді це матиме наслідки. А локальні мітинги під Радою на політичні рішення не впливають. Їх лише придушують силовим способом. Зарадити ситуації може масовий протест,
підсумовує Жданов.